۰ نفر

تزریق واکسن کرونا مانع اهدای خون نمی شود

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبر: 579227
تزریق واکسن کرونا مانع اهدای خون نمی شود

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: دریافت کنندگان واکسن کرونا منعی برای اهدای خون ندارند و تمامی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند می‌توانند در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛  گیتی ایزدی‌پور روز سه شنبه اظهار داشت: افرادی که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را تزریق کرده‌اند، می‌توانند ۲ هفته پس از دریافت برای اهدای خون اقدام کنند اما برای سایر واکسن ها زمانی در نظر گرفته نشده و می‌توان در هر زمانی اهدای خونه داشت.

وی با بیان اینکه دریافت کنندگان با هر نوع واکسن قادر خواهند بود برای اهدای خون مشارکت کنند، افزود: انتقال خون برای تامین خون‌های مورد احتیاج بیماران همواره به مشارکت و همراهی اهداکنندگان این مایع حیاتی نیازمند است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: به دلیل کاهش شدید ذخایر خونی و نیاز مبرم بیماران نیازمند به دریافت فرآورده های خونی در بیمارستان ها، به مشارکت بیشتر مردم برای اهدای خون نیاز هستیم.

به گفته وی از تمام گروه های خونی به ویژه O مثبت، A مثبت، A منفی، AB منفی دعوت می شود تا با مراجعه به پایگاه های انتقال خون در سراس گیلان یاریگر این نهاد برای تامین نیازمندیهای موجود و نجات جان بیماران منتظر در بیمارستان ها باشند.

مشارکت پایین بانوان برای اهدای خون در گیلان

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان همچنین با تشریح وضعیت اهدای خون در سال جاری و کاهش مشارکت بانوان گفت: از بانوان دعوت می‌شود تا برای اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

ایزدی‌پور با بیان اینکه از ابتدای امسال تا شانزدهم ماه جاری در مجموع ۵۰ هزار و ۱۵ واحد خون اهدا شد، اضافه کرد: این میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.