۰ نفر

عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛

کمبود پزشک در کشور نداریم

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۰۳
کد خبر: 578257
کمبود پزشک در کشور نداریم

خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:برابر بررسی‌های موجود، کمبود جدی در زمینه پزشک نداریم و با توجه به گستردگی ابتلا به بیماری کرونا و افزایش تعداد بیماران با کمبود تخت روبرو شدیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ سید مرتضی خاتمی عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برابر بررسی‌های موجود، کمبود جدی در زمینه پزشک نداریم، گفت: در ابتدای شیوع بیماری کرونا با توجه به گستردگی ابتلا به بیماری و افزایش تعداد بیماران با کمبود تخت روبرو شدیم که این امر باعث شد حتی اقدام به برپائی بیمارستانهای صحرائی کنیم.

وی با بیان اینکه قیاس ایران با کشور‌های دیگر از حیث تعداد دانشجویان پزشکی صحیح  نیست، افزود : هر کشوری استاندارد خاصی برای تربیت پزشک به تناسب تخت موجود دارد.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد : اگر می خواهیم افزایش ظرفیت در رشته پزشکی  داشته باشیم ابتدا باید بستر آن از جمله استاد، فضای فیزیکی، تختهای آموزشی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی، آزمایشگاه‌ها و غیره فراهم شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد : معافیت‌های گوناگونی که درست کرده‌ایم و همچنین استفاده کمتر از نیروهای سرباز به عنوان پیا‌م‌‌آور بهداشت در مناطق محروم از جمله مواردی است که کمبود پزشکان را نسبت به سال‌های قبل دامن زده است.  

خاتمی تاکید کرد : هم اکنون این نگرانی جدی است که به دلیل سخت گیری‌های بیش از حد در خدمات اجباری پزشکان، بدلیل عدم اقبال، بتدریج سطح نخبگی در پزشکی کاهش یابد و دیگر پزشکی جذابیت سابق را برای جامعه نداشته باشد و در آینده در این زمینه مسأله و معضل خواهیم داشت.  

وی اضافه کرد : آنهائی که معتقدند ظرفیت تربیت پزشک را باید در کشور افزایش دهیم، خوب است بگویند همه زیرساخت ها را تامین و نیروها و امکانات  دیگر نیز در کنار تربیت پزشک فراهم شود، باید توجه داشت در حال حاضر با کمبود حداقل 40 هزار نیروی پرستاری  در کشور مواجه هستیم ،آیا توانسته ایم این تعداد را جذب کنیم ؟ باید توجه داشت  به‌دلیل نبود اعتبارات، این مهم انجام نشده است. تا زمانی که  پرستار، کادر علمی، کادر اداری و خدماتی،  آزمایشگاه، تخت و ... به اندازه کافی نداریم نمی توان انتظار افزایش ظرفیت پزشک در کشور را داشت چرا که صرفاً یک عامل را نمی توانیم به‌تنهایی تربیت کنیم بلکه همه اینها باید در کنار هم قرار گیرند.

نماینده ماهنشان در مجلس بر ضرورت فراهم سازی شرایط زیست و ماندگاری پزشکان در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و افزود : طبق مصوبه مجلس تحت عنوان سهمیه مناطق محروم کسانی که از آن سهمیه استفاده می کنند، برای استان یا شهر خاصی تربیت می شوند و 12 سال کادر تخصصی  و 20 سال پزشک عمومی تعهد دارند که در آن مناطق بمانند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه باید زمان ایفای تعهدات را منطقی کنیم، گفت : 20 سال یک پزشک عمومی و 12 سال پزشک متخصص از بهترین ایام عمر خود را به‌جهت استفاده از سهمیه مناطق محروم باید در آن منطقه بماند، مبالغه آمیز است چرا که همین موضوع  باعث شده ظرفیت 30 درصدی که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است پر نشود.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس رفع موانع جذب نیروهای بومی و مناطق محروم را ضروری دانست و به چند راهکار اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از موانعی که باید برطرف شود  معیشت زمان تحصیل پزشکان است و دیگر آنکه باید  تعهدات را منطقی تر کنیم و چون قانون شده است، بنظرم نیازمند تعدیل است و در این زمینه تعدادی از همکاران طرحی را تهیه کرده اند که امیدواریم در مجلس به نتیجه برسد .

خاتمی تصریح کرد : باید تعهدات منطقی تر بشود تا داوطلبان با رغبت بیشتری به تعهدات سهمیه مناطق محروم روی آورده و ظرفیت 30 درصد مناطق محروم بطور کامل استفاده شود و هدف گذاری وزارت بهداشت جهت تکمیل کادر درمانی در نقاط مختلف کشور بویژه مناطق محروم تحقق یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد : در میان دانشجویان کلیه رشته ها، فقط دانشجویان پزشکی هستند که خدمات اجباری دارند در حالی که سایر رشته‌ها هم به هزینه بیت المال تحصیل می‌کنند اما چنین تعهدی ندارند.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد : گروه پزشکی به تعهدات در حد بالا عمل می‌کنند و لذا نباید این تعهدات را بیشتر از استاندارد معمول دنیا افزایش داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کاهش تدریجی دوره طرح، بومی گزینی و استفاده از ظرفیت بومی مناطق محروم در آموزش پزشکی، ادامه داد : با توجه به بستر قانونی مبنی بر اختصاص ظرفیت 30 درصدی پذیرش دستیار به مناطق محروم کشور، چنانچه بصورت برنامه ریزی شده عمل کنیم، خواهیم توانست  از میزان تعهدات عمومی فارغ التحصیلان بکاهیم و در سالهای آتی به تدریج، مناطق محروم بر ظرفیت متعهدین به خدمت خود، تکیه کنند.

خاتمی با بیان اینکه بسیاری از پزشکان پس از طی مدت تعهد، نقاط محروم کشور را ترک می‌کنند، بیان کرد : توسعه باید متوازن باشد و پا به پای توسعه پزشکی باید شهر‌های مختلف نیز توسعه همه جانبه و متوازن پیدا کنند.

وی ادامه داد:  نباید حل مشکل را در افزایش ظرفیت پزشکی و یا بالا بردن میزان تعهدات ببینیم؛ چرا که اگر اینگونه عمل کنیم دقیقا به ضرر پیشرفت علوم پزشکی و سطح نخبگی جامعه پزشکی گام برداشته ایم.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در باره مشکلات دستیاران، کارآموزان، کارورزان، گفت : در این مورد مشکل عمده که از هر اقدامی فوری تر است، اینست که به این عزیزان کمک کنیم تا در صحنه را بمانند و در درجه اول این تعداد را که داریم تربیت می کنیم را به درستی رسیدگی کنیم.

نماینده ماهنشان در مجلس، اضافه کرد : حق الزحمه ای که به کارآموز، کارورز  و دستیار پرداخت می شود بسیار ناچیز است و پاسخ گوی نیازهای اولیه آنها نیز نیست، باید توجه داشت. در نظام آموزش پزشکی این مبالغ ناچیز، سالهاست تغییری نکرده است این میزان کمک هزینه زمانی می توانست کمک قابل توجهی به معیشت دانشجویان و دستیاران در دوران تحصیل باشد؛ اما در شرائط حاضر این مبالغ به دلیل وضعیت گرانی و تورم مشکلی را حل نمی کند.

   عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد : شاید  در دو دهه گذشته این کمک هزینه قابل توجه بود اما با مبالغ موجود نمی تواند کمکی به مشکلات معیشتی  دستیاران و کارورزان کند، این موضوع نیاز به رسیدگی فوری دارد و از مسئولان محترم ذیربط بجد می خواهیم عاجلا رسیدگی کنند   چرا که  در سال‌های گذشته به اقتضای شرایط و رشد تورم بازنگری در این مبلغ نشده است .

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه معتقدیم وزارت بهداشت باید از طریق لایحه بودجه مبالغ حداقل مورد نیاز را به عنوان کمک هزینه و حق الزحمه به هر عنوانی که می داند قائل شود؛ عنوان کرد : اگر در قالب طرح قرار باشد مجلس آن را مطرح کند مشمول اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی خواهد شد و شورای نگهبان به دلیل تامین نشدن بار مالی آن را رد خواهد کرد .

خاتمی افزایش حق الزحمه کارآموز، کارورز  و دستیار باید قبل از تنظیم بودجه 1401 پرداخته و در لایحه دولت پیش بینی شود و در این صورت  مجلس به ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  یقینا پیگیری خواهدکرد.

وی تاکید کرد : معتقدیم نمی توان همه استانداردهای لازم را در قالب بودجه یک سال پیش بینی کرد، اما می توان  بصورت جهشی برای سال آینده مبلغی را در بودجه سالانه لحاظ نمود که حداقل قابل قبول باشد و در سنوات آتی بصورت پلکانی رشد داد تا به وضعیت قابل قبولی برسد.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس خاطر نشان کرد : در گفتگوهائی که با مسئولین محترم وزارت بهداشت و نظام پزشکی داشته ایم، قرار است کمیته سه جانبه ای متشکل از وزارت بهداشت ، نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل و  این موضوع بررسی شود.

وی در خصوص مداخله مجلس در این زمینه افزود : مداخله مجلس از باب قانون گذاری ضروری بنظر نمی رسد  ولی مداخله تسهیل گرانه لازم است و انجام خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث  تنظیم مناسبات بین رده های مختلف تحصیلی اشاره کرد و گفت : در جهت تنظیم مناسبات بین رده های مختلف تحصیلی نیازمند بازنگری در شیوه های آموزش پزشکی در سطوح مختلف  هستیم که این مهم باید از سوی  معاونت آموزشی وزارت بهداشت دنبال شود بطوری که  جایگاه ها درست تعریف شود و ضمن حفظ احترام رده های مختلف، وظایف شفافتر شود. چرا که  بعضا تکالیفی خارج از وظایف تعریف شده آموزشی به برخی از رده ها تحمیل می شود که می تواند محیط آموزشی را غیر صمیمی و نامطلوب نماید. وقتی چنین شد و نارضایتی وجود داشت، یقینا شاهد تبعاتی چون خروج از خدمت و در برخی موارد آسیب‌های غیرقابل جبران دیگر خواهیم بود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد : زمانی که دستیار به هر دلیل از سیستم  خارج شود، به‌تعداد کمتری در سیستم باقی می مانند که در شرایط ویژه مانند شرایط کرونایی، این تعداد کمتر باید نقش کسانی را  که از محیط خارج شده اند به دوش بکشند؛ اینجاست که کمبود احساس می شود و این امر به دلیل عدم رسیدگی به دستیاران است.

وی ادامه داد : با وجود هزینه ای که برای تربیت، آموزش و جذب آنها شده است، اگر بتوان برای رفع  مشکلات همین نیروهای موجود فکر اساسی کرد قطعا کمبودی در توزیع شیفت و انجام وظایف احساس نخواهد شد.

خاتمی در پایان  تاکید کرد : ابتدا باید به معیشت دستیاران و کارورزان توجه ویژه ای شود و مسئولین محترم وزارت بهداشت بعنوان تولیت نظام سلامت  و نظام پزشکی بعنوان حافظ منافع پزشکان و جامعه، حتما این مهم را به‌عنوان یک فوریت در دستور کار خود قرار دهند و هر جا که لازم باشد، مجلس به‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان بعنوان یک کاتالیزور و تسهیل گر به این موضوع ورود می کند.