۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

آیا رنگ چشم همیشه تغییر می‌ کند؟

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 571336
آیا رنگ چشم همیشه تغییر می‌ کند؟

رنگ چشم توسط ژنتیک تعیین می‌شود. چشم‌ها به طور طبیعی می‌توانند رنگ خود را در واکنش به بزرگ‌شدن یا انقباض عنبیه در حضور نور یا با افزایش سن عنبیه تغییر دهند. این باعث می‌شود که چشم‌ها به‌تدریج تیره‌تر یا روشن‌تر شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ ممکن است برای تغییر موقت رنگ چشم، از لنز‌های تماسی تزئینی استفاده کنید، اما این روش‌ها (و هزینه) همانند یک جفت لنز نسخه‌ای است. این تنها راهی است که می‌توانید با خیال راحت به ظاهری متفاوت برای چشم‌های خود دست پیدا کنید.

رنگ چشم افراد می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط افتخار در ظاهر و جذابیت ظاهری او باشد. به همان اندازه که کل انتخاب‌های مد بر اساس "بیرون آوردن چشم‌ها" وجود دارد، علم واقعی در مورد چگونگی و چرایی تغییر رنگ چشم وجود دارد که باعث می‌شود برخی از مردم تعجب کنند که آیا امکان تغییر عمدی (و دائمی) رنگ چشم وجود دارد.

 درحالی‌که تغییر رنگ چشم‌ها یک پدیده طبیعی است و برخی لوازم جانبی لوازم آرایشی اجازه تغییرات موقت را می‌دهند، هیچ راهی مطمئن برای تغییر دائمی رنگ چشم وجود ندارد.

رنگ چشم

رنگ چشم چیست؟

آنچه ما به‌عنوان رنگ چشم به آن اشاره می‌کنیم در واقع وجود ملانین، رنگ‌دانه (عامل رنگ‌آمیزی طبیعی در بافت ارگانیک) در عنبیه (قسمت رنگی چشم) است. هرچه رنگ‌دانه در چشم بیشتر باشد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

چشمان سبز، آبی و خاکستری روشن‌ترین رنگ چشم‌ها هستند زیرا عنبیه کمترین میزان ملانین را دارد. رنگ قهوه‌ای رایج‌ترین رنگ چشم در جهان است. سبز نادرترین است.

رنگ چشمی که یک فرد با آن متولد می‌شود بستگی به مواد ژنتیکی هر یک از والدین دارد. ژن‌های والدین می‌توانند به طرق غیرمنتظره با هم ترکیب شوند و راهی برای پیش‌بینی رنگ چشم کودکان وجود ندارد.

 ممکن است کودکان دارای رنگ چشم کاملاً متفاوت از رنگ والدین خود باشند. اما اگر چشمان هر دو والدین قهوه‌ای باشد، احتمال دارد که چشم او نیز قهوه‌ای باشد. رنگ چشم انسان با سه ژن شروع می‌شود که دو ژن رایج‌ترین رنگ چشم را تشکیل می‌دهند. نادرترین رنگ چشم نتیجه ژن سوم است.

 رنگ‌های تیره‌تر چشم غالب هستند، بنابراین ژن‌های دارای چشم قهوه‌ای بر ژن‌های چشم سبز پیروز می‌شوند و غیره. بیشتر سفیدپوستان (قفقازی‌های غیر اسپانیایی) با چشم‌های آبی متولد می‌شوند که در سه سال اول پس از تولد به‌تدریج تیره می‌شوند.

آیا چشم‌ها می‌توانند رنگ خود را تغییر دهند؟

در چشم، ماهیچه عنبیه منبسط می‌شود و منقبض می‌شود تا اندازه مردمک را کنترل کند. این کار باعث می‌شود تا در شرایط نوری ضعیف نور بیشتری به چشم وارد شود. در نور شدید کوچک‌تر می‌شود تا از آسیب گیرنده‌های نوری در چشم جلوگیری شود.

 وقتی بینایی خود را بر روی یک شیء نزدیک متمرکز می‌کنید، مردمک چشم به طور مشابه کوچک می‌شود (درست مانند یک لنز در دوربین). با تغییر اندازه مردمک، رنگ‌دانه‌های عنبیه می‌توانند گسترش‌یافته یا به هم نزدیک شوند که باعث تغییر رنگ چشم می‌شود.

شاید شنیده باشید که می‌گویند رنگ چشم با خلق‌وخو تغییر می‌کند، اما حقیقت پشت عنبیه پاسخ به تغییرات احساسی و هورمونی است.

این می‌تواند باعث شود چشم‌ها در پاسخ به یک موقعیت احساسی روشن‌تر یا تیره‌تر به نظر برسند، اما این یک تغییر کامل در رنگ چشم‌ها نیست.

در حدود 15 درصد از سفیدپوستان (یا افرادی که تمایل به رنگ چشم روشن‌تری دارند)، رنگ چشم با افزایش سن تغییر می‌کند. افرادی که در دوران جوانی و بزرگسالی چشمان قهوه‌ای عمیقی داشتند، ممکن است با ورود به میان‌سالی رنگ‌دانه چشم خود را روشن کرده و به آن‌ها چشم فندقی بدهند.

برعکس، افرادی که با چشم‌های فندقی متولد می‌شوند ممکن است با افزایش سن، عنبیه خود را تیره‌تر ببینند.

رنگ چشم‌ها با افزایش سن کمی تغییر می‌کند، اما این باید یک تغییر تدریجی باشد. اگر رنگ چشم شما به طور چشمگیری تغییر می‌کند، حتی اگر تفاوت بینایی در آن وجود نداشته باشد.

می‌توانید با یک‌چشم پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید هیچ شرایط پزشکی در پشت این تغییر غیرمنتظره وجود ندارد.

هتروکرومیک فوک، گلوکوم رنگ‌دانه‌ای یا سندرم هورنر برخی از مسائلی هستند که می‌توانند با تغییر ناگهانی در رنگ چشم، پیشرفت آن‌ها را نشان دهند.

آیا می‌توانم رنگ چشمم را تغییر دهم؟

افراد زیادی هستند که از رنگ چشم خود ناراضی هستند، چه به دلایل زیبایی و چه به دلیل نگرانی از تصویر بدن و عزت‌نفس. لنز‌های رنگی موقت، راهی مطمئن برای تغییر رنگ چشم شما هستند، اما این امر با برخی نکات همراه است.

اول‌ازهمه، لنز‌های چشمی رنگی نیاز به نسخه دارند و این نسخه باید پس از انجام معاینه استاندارد چشمی توسط پزشک مجاز تهیه شود. این امر حتی اگر نیازی به دستگاه‌های بینایی اصلاحی واقعی نباشد و حتی اگر لنز‌ها فقط برای اهداف زیبایی موردنظر هستند، صادق است.

به زبان ساده، اگر می‌خواهید لنز‌های رنگی ایمن باشند، باید مراحل دریافت نسخه را طی کنید. سه نوع لنز رنگی در دسترس مصرف‌کنندگان است که هرکدام بر اساس میزان تغییر رنگ چشم موردنظر است.

•    لنز‌های طبی دارای حداقل رنگ هستند. اگر رنگ چشم فرد در ابتدا روشن باشد، رنگ جدید را متفاوت نشان نمی‌دهند.

•    لنز‌های تقویت‌کننده نیمه مات که رنگ چشم را به طور کامل تغییر نمی‌دهند، اما (دوباره، بسته به رنگ اصلی) می‌توانند آن را تشدید کرده و آن را متمایزتر کنند.

•    لنز‌های مات کاملاً رنگی هستند و امکان تغییر کامل رنگ چشم را فراهم می‌کنند.

از لنز‌های تماسی آرایشی نباید بی‌دقتی استفاده کرد. اگر به‌درستی نگهداری نشوند (با همان نظافت و مراقبت از لنز‌های معمولی اصلاحی)، می‌توانند به سطح چشم آسیب برسانند و حتی منجر به کوری شوند. حتی اگر فقط برای مقاصد زیبایی لنز‌ها را خریداری می‌کنید، مانند لنز‌های چشمی طبی با آن‌ها رفتار کنید.

ازآنجایی‌که برخی از افراد ممکن است با لنز‌های تماسی اصلاحی (مانند قرمزی، درد و ازدست‌دادن بینایی) مشکلاتی را تجربه کنند، مشکلات مشابهی در مورد لنز‌های آرایشی نیز رخ می‌دهد. در صورت بروز چنین مشکلی با چشم‌پزشک خود تماس بگیرید.

اهمیت تهیه یک لنز باکیفیت

شاید بتوان بدون نیاز به نسخه از لنز‌های رنگی تزیینی استفاده کرد، اما استفاده از لنز‌ها بدون نسخه و تهیه آن‌ها از منبع غیرمجاز و به طور بالقوه ناامن، خطرات زیادی را به همراه دارد. این موارد شامل موارد زیر است اما محدود به آن‌ها نمی‌شود:

•    خراش قرنیه

•    مشکلات بینایی

•    خارش چشم

دلیل دریافت لنز‌های تماسی تزئینی هر چه باشد، مطمئن شوید که آن‌ها نیاز به نسخه دارند و توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده‌اند. این احتمال را کاهش می‌دهد که هنگام استفاده از آن‌ها مشکلی را تجربه نکنید.

جراحی کاشت عنبیه

جراحی کاشت عنبیه می‌تواند رنگ چشم را برای همیشه تغییر دهد. این یک عمل پزشکی قانونی در ایالات متحده نیست زیرا درجه بالایی از خطر ازدست‌دادن بینایی برگشت‌ناپذیر وجود دارد.

این جراحی در ابتدا برای ترمیم عنبیه (یا جایگزینی کامل آن) در صورت آسیب یا بیماری‌هایی که بر چشم تأثیر می‌گذارد، مانند آب مروارید یا آب‌سیاه، ایجاد شد. یک عارضه جانبی این نوع درمان، تغییر دائمی رنگ چشم است که به دلایل زیبایی منجر به تقاضای این روش شد.

خطرات زیادی دررابطه‌با جراحی کاشت عنبیه وجود دارد. آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا هشدار می‌دهد افرادی که سعی می‌کنند رنگ چشم خود را از این طریق تغییر دهند ممکن است آسیب دائمی به چشم خود وارد کنند، مانند التهاب چشم و تورم قرنیه.

چگونه می‌توان رنگ چشم خود را با خیال راحت تغییر داد

برخی از افسانه‌ها معتقدند که عسل و آب گرم می‌توانند رنگ چشم افراد را تغییر دهند، اما هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد این امر حتی از راه دور امکان‌پذیر است. علی‌رغم آنچه برخی وب‌سایت‌ها می‌گویند، عسل و آب‌لوله‌کشی استریل نیستند و استفاده از آن‌ها روی چشم‌ها می‌تواند باعث عفونت شود.

اگر می‌خواهید رنگ چشم خود را تغییر دهید، لنز‌های تماسی تزئینی راهی هستند، و راه دریافت آن‌ها از طریق نسخه یک اپتیک بینای مجاز است. از لنز‌ها مراقبت کنید، آن‌ها را مرتباً تمیز کنید و سالانه بینایی خود را بررسی کنید و می‌توانید با خیال راحت از رنگ چشم جدید خود لذت ببرید.