۰ نفر

کبد چرب چیسـت؟!

۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۰:۲۸
کد خبر: 569272
کبد چرب چیسـت؟!

کبد چرب یکی از مهمترین و شایعترین بیماری‌های مزمن کبد است که به علت تجمع بی رویه چربی در داخل بافت و سلول‌های کبد ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، همایون بشیری یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت : چاقی، کم تحرکی، مصرف غذا‌های پرکالری همچون فست فوت‌ها، چربی‌ها و شیرینی‌ها و عوامل ژنتیکی از دلایل ابتلا به بیمار‌ی کبد چرب محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه کبد چرب در بروز بیماری‌های دیگر همچون فشار خون ، دیابت، بیماری‌های عروق قلبی و مغزی، سیروز کبدی و سرطان کبد نقش دارد گفت : ابتلا به این بیماری مختص به سن خاصی نیست و در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: کبد چرب علامت بالینی مشخصی ندارد و افراد چاق، کسانی که مبتلا به دیابت هستند و افراد دارای سابقه ابتلا به بیماری‌های عروق قلبی، فشار خون و عروق مغزی باید از نظر ابتلاء به بیماری کبد چرب مورد بررسی قرار گیرند.

بشیری افزود: اگر کبد همراه با التهاب باشد ممکن است فرد با علائمی همچون خستگی، کوفتگی و کمبود انرژی بویژه در ساعات اولیه روز مواجه شود، اما از این علائم نمی‌توان به عنوان علائم اختصاصی ابتلا به کبد چرب یاد کرد.

او با بیان اینکه کبد چرب نشانه یک اختلال متابولیسم در بدن است و نشان می‌دهد سوخت و ساز بدن کم و مناسب وضعیت جسمی فرد نیست گفت: سوخت و ساز کم بدن ممکن است فرد را مستعد دیابت، بیماری‌های عروق قلبی، تنگی عروق مغزی و فشار خون کند.

بشیری گفت: انجام سونوگرافی بویژه فیبرواسکن از روش‌های دقیق برای تشخیص روند پیشرفت و یا بهبود بیماری است.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: در صورت بی توجهی به این بیماری بتدریج بافت کبد ضعیف شده و بیماری به نام سیروز کبدی ایجاد می‌شود که در آن کبد دیگر به حالت عادی باز نمی‌گردد.

او افزود: با تغییر سبک زندگی، انجام ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، طناب زدن، کوهنوردی، دوچرخه سواری، پرهیز از مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و کاهش مصرف نان و برنج می‌توان به کنترل و درمان این بیماری کمک کرد.

بشیری از مبتلایان به بیماری کبد چرب خواست برای تعیین نوع ورزش با پزشک متخصص مشورت کنند چرا که گاهی ممکن است پزشک انجام فعالیت‌های ورزشی را بعد از تجویز رژیم غذایی مناسب به منظور کاهش وزن توصیه کند.

او مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه و افراط نکردن در خوردن میوه‌های شیرین و همچنین خوردن یا نوشیدن روزانه یک یا دو فنجان قهوه را برای کنترل این بیماری مفید دانست.