۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

علائم غیر معمول کووید -۱۹ که ممکن است از آن غافل بمانید

۱۴ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 568679
علائم غیر معمول کووید -۱۹ که ممکن است از آن غافل بمانید

کووید -۱۹ به‌عنوان یک بیماری تنفسی که منجر به تب، سرفه و تنگی نفس می‌شود در جهان شناخته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کارشناسان همچنان در خصوص این ویروس در حال یادگیری هستند. 

 ازدست‌دادن بویایی، سرگیجه و التهاب‌های پوستی در میان علائمی از کووید -۱۹ هستند که مردم ممکن است از آن غافل باشند.  مشکلات لخته خون و مشکلات قلبی در حال حاضر مشکلی برای برخی افراد درگیر با بیماری قلمداد می‌شود. 

تذکر: تمامی داده‌ها و آمار‌ها مبتنی بر داده‌های منتشر شده تا زمان نوشتن این مقاله می‌باشد. 

اما این‌ها تنها علائم مرتبط با نوع جدید ویروس کرونا نیستند. برخی افراد درگیر با کووید -۱۹ علائم کمتر معمولی را تجربه می‌کنند. این علائم شامل تهوع، اسهال، دلیریوم یا روان‌آشفتگی، جوش‌های شبه آبله مرغان و ... می‌باشند. 

به نقل از دکتر اریک کیو - پنا، پزشک اورژانس و رییس شبکه بهداشت و درمان در یکی از مراکز واقع در نیویورک، "علائم تنفسی معمولاً متداول هستند اما ما علائمی را هم می‌بینیم که دیگر سیستم‌های اندامی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. "افراد با علائم غیرنرمال ویروس ممکن است علائم کلاسیک بیشتری از ویروس مانند تب، درد عضلانی، گلودرد، و مشکل در تنفس را نشان دهند.

 لیست کامل این علائم توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در اینجا در دسترس است. بااین‌وجود، دیگران ممکن است علائم غیرنرمالی را نشان دهند و برخی افراد در ارتباط با ویروس ممکن است اصلاً علائم قابل مشاهده‌ای نداشته باشند. 

به گفتة دکتر کیو - پنا "بروز ویروس بسیار متنوع می‌باشد. افرادی هستند که ناقلین بدون علامت هستند، و بدن آن‌ها به‌خوبی از پس آن برآمده است. درعین‌حال افرادی نیز هستند که به‌وضوح علائم به‌شدت نظام‌مند و بدی را تجربه می‌کنند و برخی نیز در بینابین این دو حالت قرار دارند. "آگاهی در خصوص علائم کمتر رایج بیماری ممکن است به شما کمک کند تا ابتلایتان به ویروس را هرچه زودتر تشخیص دهید. 

ازدست‌دادن حس بویایی:

حس بویایی

اخیرا، CDC ازدست‌دادن حس چشایی و بویایی را به لیست علائم کووید-۱۹ اضافه نمود. 

زمانی که دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو پاسخ‌های ۵۹ نفر به کووید -۱۹ رو موردمطالعه قرار دادند، یافتند که بیش از دو سوم آن‌ها ازدست‌دادن حس بویایی را گزارش داده‌اند. حس چشایی و بویایی شما ممکن است به دلایل دیگری نیز منحرف شود. مانند آنفولانزا یا آلرژی‌های فصلی. اما در برخی موارد، این تغییرات حسی ممکن است هشداری برای کووید -۱۹ باشد. 

تهوع، استفراغ یا اسهال:

تا کنون، CDC تهوع یا دیگر مشکلات گوارشی را به لیست علائم کووید -۱۹ خود اضافه نکرده است. بااین‌وجود، پژوهش اخیر نشان می‌دهد که فشار‌های مربوط به روده و مری در افراد مبتلا به کووید -۱۹ متداول است. 

اخیراً، نویسندگان مطالعه‌ای جدید از دانشکده پزشکی استنفورد، سوابق پزشکی ۱۱۶ بیماری که تست کوویدشان مثبت شده بود را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها یافتند که حدود یک‌سوم آن‌ها مشکلات گوارشی، از جمله بی‌اشتهائی، تهوع، استفراغ و اسهال داشتند. 

زمانی که متخصصین پوست و مو در لومباردی ایتالیا ۸۸ نفر از کسانی که تست کوویدشان مثبت بود را ارزیابی کردند یافتند که حدود ۲۰ درصد آن‌ها علائم پوستی داشته‌اند.

 این علائم پوستی شامل التهاب پوستی قرمز، کهیر‌های گسترده یا جوش‌های شبه آبله مرغان می‌باشند. به گفته دکتر رابرت گلاتر، بیماران ممکن است جوش‌های پوستی بر روی پا یا انگشتان پایشان داشته باشند یا التهابات قرمز رنگی که در نگاه اول شبیه به عفونت پوستی به نظر می‌رسد را تجربه کنند. به نقل از گلاتر بسیاری از این التهابات ممکن است لخته سطحی یا حتی خونریزی بر روی پوست یا دست‌ها و پا‌ها ایجاد کنند. 

روان‌آشفتگی، سرگیجه یا ضعف عضلانی:

گیجی، روان‌آشفتگی و دیگر علائم مربوط به مغز و اعصاب نیز در برخی افراد مبتلا به کووید -۱۹ مشاهده شده است. 

علائم خفیف‌تر مغز و اعصابی مانند ازدست‌دادن حس بویایی، سردرد، سرگیجه یا ضعف عضلانی ممکن است در اوایل بیماری بروز کند. علائم شدیدتر مربوط به مغز و اعصاب دیرتر گسترش می‌یابند. به نقل از دکتر گلاتر "من بسیاری از بیماران را با حالت گیجی و وضعیت ذهنی نامناسب دیده‌ام. ""برخی التهابات مغزی را تجربه می‌کنند که نیازمند مراقبت‌های مغز و اعصاب ویژه می‌باشند. "

عوارض قلبی:

حمله قلبیگزارش‌های اخیر حاکی از آن است که کووید -۱۹ ممکن است ریسک لختة خون غیرنرمال را افزایش دهد. زمانی که لخته‌ها در رگ‌های خونی کوچک‌پا یا دست‌ها شکل می‌گیرند، می‌توانند مشکلات پوستی جزئی را منجر شوند. زمانی که لخته‌ها در ریه‌ها، قلب یا مغز رخ دهد، می‌تواند عوارض جدی‌تری را رقم بزند. مانند آمبولی ریوی، حمله قلبی و یا سکته. به نقل از دکتر ماکسین دکستر، متخصص ریه و مراقبت‌های ویژه "لختة خون عموماً مشکلی جدی قلمداد می‌شود"

"ما گزارش‌هایی را از همکاران ER خود در خصوص بیماران با علائم سکته و حمله قلبی که در نهایت تست کوویدشان مثبت شده است داشته‌ایم"اگر ویروس وارد سلول‌های قلب شود، می‌تواند بیماری قلبی موسوم به میوکاردیت ایجاد کند. این بیماری منجر به درد قفسه سینه، ریتم غیرنرمال قلبی و حتی نارسایی قلبی می‌گردد. به گفتة دکتر کیو - پنا، "برخی از افرادی که شدت بیماری‌شان بیشتر است این مشکلات قلبی ویروس کرونا را از خود نشان می‌دهند و مدیریت آن بسیار دشوار است. "

کم اکسیژنی خاموش:

کم اکسیژنیبرخی افرادی که درمان شده‌اند پدیدة عجیبی که به آن کم اکسیژنی خاموش گفته می‌شود را نشان داده‌اند

این افراد سطوح بسیار پایین و خطرناکی از اکسیژن را در خونشان به نمایش گذاشتند که معمولاً منجر به کم‌هوشی می‌گردد. بااین‌وجود، آن‌ها به طرز غیرمعمولی راحت و بدون مشکل به نظر می‌رسیدند.

 به عقیده دوبن استرایر پزشک اورژانس در مرکز پزشکی ماموندز در نیویورک سیتی، "عدم انطباقی بین آنچه بر روی مانیتور مشاهده می‌شود و آنچه بیمار در روبه‌روی ما از خود نشان می‌دهد وجود دارد"برخی دانشمندان گمانه‌زنی می‌کنند که این پدیده ممکن است به دلیل لخته خون در رگ‌های کوچک ریه‌ها باشد، اما پژوهش‌های بیشتری برای آزمایش این فرضیه موردنیاز است. 

ویروس لجام‌گسیخته عمل می‌کند:

به عقیده کیو - پنا، موارد متنوعی از علائم که به کووید -۱۹ ربط پیدا می‌کنند شگفت‌آور نیست. به این دلیل که این ویروس کرونا بسیار جدید است، بدن‌های ما هنوز ایمنی لازم را در برابر آن ایجاد نکرده است. 

در نتیجه، به قول کیو - پنا این ویروس در بدن لجام‌گسیخته عمل می‌کند". "به‌محض اینکه این ویروس در جریان خون و ریه‌ها قرار گیرد به‌آسانی به اقصی‌نقاط بدن سفر می‌کند"پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا بفهمیم ویروس چگونه سلول‌های مختلف را در بدن متأثر می‌کند.

 برخی علائم ممکن است زمانی که ویروس به سلول‌هایی در سیستم‌های اندامی خاصی وارد می‌شود گسترش یابند درحالی‌که برخی دیگر از علائم ممکن است به دلیل التهابی که نتیجه واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس است ایجاد شود. "به عقیدة دکستر "اوضاع به‌قدری سریع پیش می‌رود که همه چیز در حال خارج شدن از کنترل است. " "پاسخ‌هایی که می‌دهم ممکن است هفته آینده تغییر کند. "

به‌منظور شناسایی مؤثر و قرنطینه موارد تأیید شده، دکستر معتقد است نیازمند افزایش تست‌های کرونا برای افراد هستیم. 

"افراد باید دائماً رصد شوند و اگر خود یا اطرافیانشان در خانه مبتلا تشخیص داده شدند قرنطینه گردند. "

وی ادامه می‌دهد: " تا زمانی که نتوانیم تست گسترده انجام دهیم نمی‌توانیم افراد را به سر کارشان برگردانیم. "

در حال حاضر، کیو - پنا بر اهمیت فاصله‌گذاری فیزیکی یا اجتماعی تاکید می‌نماید. به گفته وی "ما نمی‌توانیم هنوز فاصله‌گذاری اجتماعی را تسهیل نماییم. ما خبر‌های خوشی از نیویورک در خصوص کاهش ابتلا دریافت کرده‌ایم اما این به دلیل و تأثیر فاصله اجتماعی به وجود آمده است. "وی می‌افزاید، " ما با تلاش مضاعف در ماه مارچ و آوریل و سپس برگشتن اوضاع در ماه می مدالی دریافت نخواهیم کرد. "