۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

درمان‌ های موجود برای بیماری کووید -۱۹

۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 568565
درمان‌ های موجود برای بیماری کووید -۱۹

کووید -۱۹ یک بیماری مسری است که عامل آن SARS-CoV-۲، ویروس کرونای نوع جدید می‌باشد. ویروس کرونای نوع جدید پس از شیوع در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ کشف گردید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ از زمان شیوع اولیه آن، ویروس کرونا به اغلب کشور‌های جهان گسترش یافت و گریبان‌گیر ده‌ها میلیون نفر در سرتاسر دنیا گردید و تا کنون بیش از ۴ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. 

ایالات متحده بیش از همه کشور‌ها از این ویروس آسیب‌دیده است. واکسن‌ها در حال حاضر به‌منظور حفاظت افراد از ویروس جدید کرونا در دسترس هستند. پژوهشگران همچنین در حال کار بر روی ساخت درمان‌های بالقوه بیشتری برای کووید -۱۹ می‌باشند. بیماری احتمالاً علائمی را در افراد مسن‌تر و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند ایجاد می‌نماید. 

اغلب افرادی که علائم کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند موارد زیر را گزارش کرده‌اند: 

• تب

• سرفه

• تنگی نفس

• خستگی مفرط

علائم کمتر رایج عبارتند از: 

• لرز با یا بدون لرزش‌های مکرر

• سردرد

• ازدست‌دادن حس بویایی و یا چشایی

• درد عضلانی

• آبریزش بینی

• اسهال، تهوع استفراغ و دیگر علائم مربوط به روده و مری

• رنگ‌پریدگی انگشتان دست‌وپا

• بیماری چشم صورتی یا التهاب ملتحمه

به‌منظور اطلاع بیشتر در خصوص درمان‌های فعلی کووید -۱۹، اینکه چه درمان‌هایی کشف شده و برای مبارزه با گسترش علائم چه‌کارهایی باید کرد، با ادامه متن همراه باشید. 

چه نوع درمانی برای ویروس کرونای نوع جدید در دسترس است؟ 

رمیدسیوررمدسیویر (وکلوری) داروی ضدویروس با طیف گسترده‌ای از استفاده است که اساساً برای مبارزه با ابولا طراحی شده است. پژوهشگران رمدسیویر را در مبارزه با کرونای نوع جدید تا حدی مؤثر دانسته‌اند. این درمان تزریقی در سیاهرگ برای درمان افراد ۱۲ سال به بالایی که بستری شده‌اند به کار می‌رود. در حال حاضر این دارو همچنان تنها درمان برای کووید -۱۹ است که توسط FDA تأیید شده است. 

درمان‌های مجاز

FDA همچنین جواز استفاده اضطراری (EUA) برای برخی دارو‌ها را اعطا نمود. EUA‌ها محصولاتی که توسط FDA تأیید ندارند را در شرایطی که هیچ جایگزین مورد تأیید مناسبی وجود نداشته باشد، مجاز اعلام می‌کنند. دارو‌های کووید -۱۹ که جواز EUA دریافت کرده‌اند عبارتند از: 

• باملانیویماب

• ترکیبی از باملانیویماب و اِتِسِویماب (اتسویماب حتماً باید در ترکیب با باملانیویماب مصرف شود)

• کاسیریویماب و ایمدویماب که باید با یکدیگر ترکیب شوند. 

• داروی دهانی بارکتینیب (الومیانت) که باید با رمدسویر ترکیب شود. 

• پلاسمای فرد بهبودیافته از کووید -۱۹

• فرزنیوس کابی پروپون ۲ درصد به‌عنوان تزریق مسکن

• فرزنیوس مدیکال، سیستم پروی مولتی فیلترات و محلول‌های مولتی بیک/مولتی پلاس برای افرادی که نیاز به درمان مداوم جایگزین کلیوی (CRRT) دارند. 

• رجیوسیت (REGIOCIT) محلول جایگزین با سیترات برای افراد نیازمند CRRT

رمدسیویر همچنین برای کودکان زیر ۱۲ سال و افراد دارای کمبود وزن نیز جواز EUA را دریافت نموده است. باملانیویماب، اتسویماب، کاسیریویماب و ایمدِویماب درمان‌های تزریقی هستند و برخلاف رمدسیویر به‌عنوان درمان سرپایی مصرف و برای افرادی که درگیر نوع نه‌چندان شدید بیماری هستند استفاده می‌گردد.

 هدف آن‌ها کاهش ریسکِ بستری شدن است. دیگر دارو‌ها نیز همگی برای افراد بستری و یا با ریسک بستری استفاده می‌شود. پلاسمای اهدایی فرد بهبودیافته باید در اوایل بیماری و بروز علائم استفاده شود تا مؤثر واقع گردد. در فوریه ۲۰۲۱، FDA راهنمای استفاده از پلاسمای اهدایی را به‌روزرسانی نمود. این راهنما بیان می‌کند که پلاسمای اهدایی باید پیش از استفاده در غلظت بالا آزمایش شود. 

دیگر درمان‌ها:

اگر علائم شدیدتر باشند، درمان‌های پشتیبان باید توسط دکتر شما در بیمارستان مورداستفاده قرار گیرند. این نوع از درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

• مایعات به‌منظور کاهش خطر دهیدرات شدن و خشکی بدن

• دارو‌های کاهش تب

• مکمل اکسیژن در موارد شدید

افرادی که به دلیل کووید -۱۹ به‌سختی قادر به تنفس می‌باشند ممکن است به ونیلاتور نیاز داشته باشند. 

به‌منظور پیداکردن درمان مناسب چه‌کار دیگری می‌توان انجام داد؟ 

CDC توصیه می‌کند که تمام افراد در مجامع عمومی که حفظ فاصله ۶ فوتی از دیگران دشوار است از ماسک استفاده کنند. این موضوع به کاهش سرعت گسترش ویروس از افراد بدون علائم به کسانی که از مواجهه با ویروس مطلع نیستند کمک می‌نماید. ماسک‌های صورت باید توأمان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی مورداستفاده قرار گیرد. 

تذکر: ضروری است که برای کارکنان بیمارستانی باید از ماسک جراحی یا N۹۵ استفاده شود. 

واکسن‌ها و گزینه‌های درمانی کووید -۱۹ در حال حاضر در سرتاسر جهان در حال تحقیق و بررسی می‌باشند. بااین‌وجود، اثربخشی هیچ درمان تجربی تا کنون برای جلوگیری از بیماری یا درمان آن اثبات نشده است. 

پژوهشگران پیش از در دسترس قراردادن درمان‌های اثربخش بیشتر، نیازمند آزمایشات انسانی تصادفی و کنترل‌شدة بیشتری می‌باشند. در اینجا به برخی گزینه‌های درمانی که برای حفاظت و درمان علائم کووید -۱۹ مورد بررسی قرار گرفته‌اند اشاره خواهیم کرد. 

کلروکین:

کلروکینکلروکین دارویی است که برای مبارزه با مالاریا و بیماری خودایمنی بدن (تولید پادتن‌های مضر) استفاده می‌شود. این دارو بیش از ۷۰ سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد و ایمن قلمداد می‌شود. در شروع همه‌گیری، پژوهشگران دریافتند که این دارو به‌صورت اثربخشی در مطالعات آزمایشی مبارزه با SARS-CoV- ۲ عمل کردند.

 بااین‌وجود، مطالعه‌ای مروری که در فوریه ۲۰۲۱ انجام گرفت، دریافت که شواهد کافی برای اثربخش درنظرگرفتن آن وجود ندارد. نویسندگان این مطالعه مروری همچنین بیان کردند که پژوهشگران آزمایشات بالینی نقش کلروکین به‌عنوان درمان کووید -۱۹ را به پایان رساندند. 

لوپیناویر و ریتوناویر:

لوپیناویر و ریتوناویر تحت نام کالترا فروخته می‌شود و برای مبارزه با HIV طراحی گردیده است. در اوایل ۲۰۲۰، یک مرد ۵۴ ساله اهل کره جنوبی ترکیبی از دو دارو را مصرف کرد و کاهش قابل‌توجهی در سطوح ویروس کرونا در وی مشاهده گردید.

 پس از آن، سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیان کرد که ممکن است مزایایی برای استفاده ترکیبی کالترا در ترکیب با دیگر دارو‌ها مشاهده گردد. مطابق با یک مطالعه که در فوریه ۲۰۲۱ در ژورنال پزشکی نیو انگلند توسط WHO و شرکای آن منتشر گردید این ترکیب دارویی بر افراد بستری به دلیل ویروس کرونا تقریباً هیچ اثری نگذاشته است. مصرف دارو نرخ مرگ‌ومیر، استفاده از ونتیلاتور یا طول مدت بستری را به‌صورت معناداری کاهش نداده است. 

فاویلاویر (فاویپیراویر):

در فوریه ۲۰۲۰، چین استفاده از داروی ضدویروس فاویلاویر برای درمان فاویلاویر را تأیید کرد. دارو ابتدائاً برای درمان التهاب بینی و گلو مورداستفاده قرار گرفت. همچنین به نام فاویپیراویر نیز شناخته می‌شود. 

آزمایشات اولیه حاکی از این بود که دارو در درمان علائم کووید -۱۹ در ۷۰ مورد بالینی مؤثر بوده است. یک مطالعه در ژانویه ۲۰۲۱ در مرکز علمی ACS نتیجه گرفت که اثربخشی فاویلاویر و داروی ضدویروس ریباویرین به‌اندازه رمدیسویر نیستند. علی‌رغم تأیید اولیه آن در چین، فاویلاویر هنوز مورد تأیید FDA قرار نگرفته است. 

اگر فکر می‌کنید که علائم کووید -۱۹ دارید باید چه‌کار کنید؟ 

هیچ فرد مبتلا به SARS-CoV-۲ احساس بیماری نمی‌کند. برخی افراد ممکن است حتی با ویروس مواجه شوند اما هیچ علامتی بروز ندهند. زمانی که علائمی نیز پدیدار گردد معمولاً خفیف و به‌آرامی رخ می‌دهند. 

کووید -۱۹ به نظر می‌رسد علائم شدیدتری در افراد مسن‌تر و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات مزمن قلبی یا ریوی ایجاد نماید. اگر فکر می‌کنید علائم کووید -۱۹ دارید پروتکل‌های زیر را دنبال نمایید: 

۱. با پزشک تماس بگیرید: اگر علائم خفیفی احساس کردید با پزشک تماس بگیرید. به‌منظور کاهش انتقال ویروس، بسیاری از کلینیک‌ها افراد را به تماس تلفنی یا استفاده از قابلیت تماس زنده تصویری توصیه می‌کنند تا از مراجعه حضوری افراد به کلینیک‌ها جلوگیری شود.

 یک پزشک علائم شما را ارزیابی و با مسئولین سلامت محلی و مرکز جلوگیری و کنترل از بیماری‌ها در صورت نیاز شما به تست هماهنگی به عمل می‌آورد. 

۲. در خانه بمانید: اگر علائم کووید -۱۹ یا دیگر انواع ویروس را دارید، در خانه بمانید و بسیار استراحت کنید. اطمینان حاصل کنید که از دیگر افراد دور بمانید و از به اشتراک گذاشتن وسایلی مانند لیوان نوشیدنی، کیبورد و تلفن خودداری نمایید. کووید -۱۹ در حال حاضر آن‌چنان فراگیر شده است که قرارگرفتن در معرض آن محتمل است. 

اگر احساس بیماری دارید، مبنا را بر این بگذارید که احتمالاً کووید -۱۹ دارید و اطمینان حاصل کنید که از راهنمایی‌های سلامت عمومی پیروی می‌نمایید (مانند استفاده از ماسک و قرنطینه). بهتر است هر دارویی را که پزشک شما نهایتاً توصیه یا تجویز می‌کند را مصرف نمایید. درمان‌های متعددی به‌منظور کمک به کاهش علائم کووید -۱۹ در حال حاضر در دسترس است. 

چه زمانی به مراقبت‌های درمانی نیاز دارید؟ 

حدود ۸۰ درصد افراد بدون نیاز به بستری یا درمان ویژه‌ای سلامت خود را بازمی‌یابند. اگر جوان و سالمید و علائم خفیفی دارید، پزشک احتمالاً توصیه می‌کند که خود را در خانه قرنطینه کنید و ارتباطتان با سایر افراد خانه را نیز محدود نمایید. 

احتمالاً نیاز به استراحت خواهید داشت، آب زیاد بنوشید و از خشک شدن بدنتان جلوگیری نمایید و علائمتان را به‌دقت رصد کنید. اگر مسن‌تر هستید و بیماری زمینه‌ای خاصی دارید و یا از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارید، حتماً با پزشک خود به‌محض مشاهده علائم در ارتباط باشید. پزشک شما بهترین روند درمانی برای شما را تجویز می‌نماید. 

اگر علائم شما علی‌رغم مراقبت خانگی بدتر شد، مهم است که مراقبت‌های پزشکی مناسب را دریافت کنید.

 این علائم نشان‌دهندة یک موقعیت پزشکی اضطراری می‌باشند: 

• مشکل در تنفس

• لب و یا صورت کبود رنگ

• درد قفسه سینه ادامه‌دار یا احساس فشار در قفسه سینه

• گیجی

• خواب‌آلودگی شدید

بیمارستان محلی، کلینیک یا مراقبت‌های فوری را پیش از مراجعه مطلع کنید و به‌محض خروج از خانه ماسک خود را بزنید. همچنین به‌منظور دریافت خدمات اورژانسی با ۱۱۵ تماس بگیرید. 

چگونه می‌توانید از ابتلا به ویروس کرونای نوع جدید مصون بمانید؟ 

ویروس کروناویروس کرونای نوع جدید عمدتاً از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در حال حاضر بهترین راه جلوگیری از ابتلا به آن در ارتباط نبودن با کسانی است که ناقل ویروس هستند. 

همچنین، مطابق با CDC، می‌توانید با رعایت موارد زیر ریسک ابتلا را کاهش دهید: 

• دستان خود را کاملاً و به مدت دست‌کم ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید

• از ضدعفونی‌کننده‌های دست با ۶۰ درصد الکل در صورت عدم دسترسی به صابون استفاده کنید

• از دست زدن به‌صورت خود پیش از اینکه بلافاصله قبل از آن دستان خود را شسته باشید خودداری نمایید. 

• از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند دور بمانید. CDC فاصله ۶ فوتی از افرادی که به نظر بیمار می‌رسند را توصیه می‌کند. 

• از مجامع عمومی و شلوغ تا جای ممکن دوری کنید. 

افراد مسن‌تر بالاترین ریسک ابتلا را دارند و بنابراین بیش از سایرین باید موارد ذکر شده را جهت مصون ماندن از ابتلا رعایت نمایند. 

نتیجه‌گیری:

پژوهشگران در سرتاسر جهان سخت در حال کارکردن بر روی واکسن‌ها و درمان‌های احتمالی کووید -۱۹ می‌باشند. در زودترین زمانی که برایتان میسر بود واکسینه شوید. در حال حاضر FDA تنها داروی رمدیسویر (وکلوری) را برای درمان کووید -۱۹ مورد تأیید قرار داده است. 

اگرچه برخی دارو‌ها مجوز EUA دریافت نموده‌اند. تقریبا هیچ شواهدی از اثربحشی دیگر دارو‌های تایید نشده در زمینه‌ی درمان علائم کووید-۱۹ وجود ندارد. آزمایشات با مقیاس‌های بزرگتری به منظور تعیین این موضوع که کدام درمان اضافی ایمن و اثربخش می‌باشد مورد نیاز است.