۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

ریفلاکس اسید معده چیست؟

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 565634
ریفلاکس اسید معده چیست؟

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای معده به سمت مری بالا بیاید. همچنین به آن نارسایی اسیدی یا ریفلاکس اسید معده نیز گفته می‌شود. اگر علائم ریفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته بروز دهد، ممکن است به بیماری شناخته شده‌ای به نام ریفلاکس معده (GERD) مبتلا باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بر اساس تحقیقات مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، ریفلاکس اسید معده حدود 20 درصد از مردم ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است. در صورت عدم درمان، گاهی اوقات می‌تواند عوارض بسیار جدی ایجاد کند.

علائم بیماری ریفلاکس اسید معده:

ریفلاکس اسید می‌تواند احساس سوزش ناراحتی در قفسه سینه شما ایجاد کند که می‌تواند به سمت گردن نیز سرایت کند. این احساس اغلب به‌عنوان دل‌درد شناخته می‌شود. اگر ریفلاکس اسید معده داشته باشید، ممکن است در پشت دهان خود طعم ترشی یا تلخی ایجاد شود.

همچنین ممکن است باعث بازگشت غذا یا مایعات از معده به دهان شود. در برخی موارد، ریفلاکس می‌تواند در عمل بلع مشکل ایجاد کند. گاهی اوقات می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی مانند سرفه مزمن یا آسم شود.

ریفلاکس اسید معده باعث می‌شود:

اسفنکتر مری تحتانی  یک نوار دایره‌ای از عضله در انتهای مری است. هنگامی که به‌درستی کار می‌کند، هنگام بلعیدن شل شده و باز می‌شود. سپس سفت شده و دوباره بسته می‌شود. ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر مری تحتانی شما به‌درستی بسته نشود. این عمل باعث می‌شود تا ترشحات گوارشی و سایر محتویات معده به مری برسند.

روش‌های درمان ریفلاکس اسید معده:

برای پیشگیری و تسکین علائم ریفلاکس اسید معده، پزشک ممکن است شما را ترغیب کند که در عادات غذایی یا سایر رفتار‌های خود تغییراتی ایجاد کنید. آن‌ها همچنین ممکن است مصرف دارو‌های بدون نسخه را پیشنهاد دهند، مانند:

ضد اسید معده

مسدود‌کننده‌های گیرنده H2

بازدارنده‌های پمپ پروتون PPI

در برخی موارد، پزشکان ممکن است مسدود‌کننده‌های گیرنده H2 یا PPI قوی‌تری را تجویز کنند. اگر ریفلاکس اسید معده شدید باشد و با درمان‌های دیگر معالجه نگردد، ممکن است جراحی لازم باشد. برخی از دارو‌های بدون نسخه می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. درباره دارو‌هایی که برای درمان ریفلاکس اسید معده در دسترس هستند بیشتر بدانید.

ریفلاکس معده

جراحی برای درمان ریفلاکس اسید معده:

در بیشتر موارد، تغییر شیوه زندگی و دارو‌ها برای جلوگیری و تسکین علائم ریفلاکس اسید کافی است. اما گاهی اوقات، جراحی لازم است. به‌عنوان‌مثال، اگر تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو‌ها به‌تنهایی علائم شما را متوقف نکند، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. در صورت بروز عوارض ریفلاکس اسید معده، ممکن است آن‌ها جراحی را نیز پیشنهاد دهند. برای درمان ریفلاکس اسید انواع مختلفی از جراحی‌ها در دسترس است.

تشخیص ریفلاکس اسید معده:

اگر پزشک شما به ابتلای شما به ریفلاکس اسید معده مشکوک باشد، وی یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد علائمی که تجربه کرده‌اید سؤال می‌کند. آن‌ها ممکن است از یک یا چند روش زیر برای تأیید تشخیص یا بررسی عوارض ریفلاکس اسید استفاده کنند:

بلع باریم: پس از نوشیدن محلول باریم، با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس، بررسی دستگاه گوارش فوقانی انجام می‌شود.

آندوسکوپی فوقانی: یک لوله انعطاف‌پذیر با یک دوربین کوچک در مری شما قرار می‌گیرد تا آن را بررسی کند و در صورت لزوم نمونه‌ای از بافت (نمونه‌برداری) جمع‌آوری شود.

مانومتری مری: یک لوله انعطاف‌پذیر به درون مری فرستاده می‌شود تا قدرت عضلات مری شما را اندازه‌گیری کند.

پایش pH مری: یک مانیتور در مری شما قرار داده می‌شود تا متوجه شویم اسید معده چه زمانی وارد آن می‌شود.

ریفلاکس اسید معده در نوزادان:

رفلاکس نوزادحدود دو سوم نوزادان 4 ماهه علائم ریفلاکس اسید را دارند. تا 10 درصد نوزادان 1 ساله تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. برای بچه‌ها طبیعی است که گاهی غذا را تف کنند و استفراغ کنند. اما اگر کودک شما مرتب غذا را تف می‌کند یا استفراغ می‌کند، ممکن است مبتلا به ریفلاکس اسید معده باشد. سایر علائم و نشانه‌های احتمالی ریفلاکس اسید در نوزادان شامل موارد زیر است:

امتناع از غذا خوردن

مشکل در بلعیدن غذا

خفگی

آروغ‌های مرطوب یا سکسکه

تحریک‌پذیری در حین یا بعد از تغذیه

در هنگام غذا خوردن یا پس از آن پشت خود را با دست بزنید

کاهش وزن یا رشد ضعیف

سرفه مکرر یا ذات‌الریه

مشکل در خوابیدن

بسیاری از این علائم در نوزادانی که لکنت زبان دارند نیز دیده می‌شود، بیماری که می‌تواند غذا خوردن آن‌ها را سخت کند. اگر گمان می‌کنید کودک شما به ریفلاکس اسید یا بیماری دیگری مبتلا است، با پزشک خود ملاقات کنید.

عوامل خطر برای ریفلاکس اسید معده:

چاقی مفرط

بارداری

فتق حجاب حاجز

اختلالات بافت همبند

برخی از رفتار‌های ما در زندگی می‌تواند خطر ابتلا به ریفلاکس اسید را افزایش دهند، از جمله:

سیگارکشیدن

خوردن وعده‌های غذایی حجیم

درازکشیدن یا خوابیدن کمی بعد از غذا خوردن

خوردن انواع خاصی از غذا‌ها مانند غذا‌های سرخ شده یا تند

نوشیدن انواع خاصی از نوشیدنی‌ها مانند نوشابه، قهوه یا الکل

استفاده از دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی  NSAIDS مانند آسپیرین یا ایبوپروفن

اگر هر یک از این عوامل خطر را داشته باشید، اقدام کردن برای اصلاح آن‌ها می‌تواند به شما در پیشگیری یا مدیریت ریفلاکس اسید کمک کند.

عوارض بالقوه ریفلاکس اسید معده:

در بیشتر افراد، ریفلاکس اسید عوارض جدی ایجاد نمی‌کند. اما در موارد نادر، می‌تواند منجر به مشکلات جدی یا حتی تهدید‌کننده به مرگ شود. عوارض احتمالی ریفلاکس شامل:

التهاب مری

تنگی مری که وقتی مری باریک یا سفت می‌شود، اتفاق می‌افتد

مری بارت که شامل تغییرات دائمی در پوشش مری است

سرطان مری که بخش کوچکی از افراد مبتلا به مری بارت را مبتلا می‌کند

آسم، سرفه مزمن یا سایر مشکلات تنفسی که ممکن است در صورت نفس کشیدن اسید معده در ریه‌ها ایجاد شود

فرسایش مینای دندان، بیماری لثه یا سایر مشکلات دندانی

برای کاهش احتمال بروز عوارض، ضروری است که اقدامات لازم برای جلوگیری و درمان علائم ریفلاکس اسید انجام دهید.

رژیم غذایی و ریفلاکس اسید معده:

در برخی افراد، انواع خاصی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها علائم ریفلاکس اسید را تحریک می‌کنند. محرک‌های معمول غذایی عبارتند از:

غذا‌های پرچرب

غذا‌های ادویه‌دار

شکلات

مرکبات

آناناس

گوجه‌فرنگی

پیاز

سیر

نعناع

الکل

قهوه

چای

جوش شیرین

عوامل تحریک‌کننده می‌توانند از یک شخص به فرد دیگر متفاوت باشند.

درمان‌های خانگی برای ریفلاکس اسید معده:

چندین تغییر در شیوه زندگی و درمان‌های خانگی وجود دارد که ممکن است به تسکین علائم ریفلاکس اسید کمک کند. به‌عنوان‌مثال، موارد زیر می‌تواند مفید باشد:

ترک کردن سیگار

کاهش وزن

کاهش وعده‌های غذایی

بعد از خوردن غذا آدامس بجوید

بعد از خوردن غذا از درازکشیدن خودداری کنید

از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که علائم شما را تحریک می‌کنند خودداری کنید

از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید

تکنیک‌های ریلکس کردن را تمرین کنید

برخی از دارو‌های گیاهی نیز ممکن است باعث تسکین شوند.

گیاهانی که معمولاً برای درمان ریفلاکس اسید معده استفاده می‌شوند عبارتند از:

بابونه

ریشه شیرین‌بیان

ریشه گل ختمی

نارون لغزنده

شیرین بیان

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی از افراد گزارش کردند که پس از مصرف مکمل‌ها، تنتور‌ها یا چای‌های حاوی این گیاهان، از ریفلاکس اسید ر‌هایی یافته‌اند. اما در برخی موارد، دارو‌های گیاهی می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند یا با یک سری دارو‌های خاص تداخل داشته باشند.

اضطراب و ریفلاکس اسید معده:

طبق تحقیق انجام شده در سال 2015، اضطراب ممکن است برخی از علائم ریفلاکس اسید معده را تشدید کند.

اگر شک دارید که اضطراب علائم شما را بدتر می‌کند، در مورد راهکار‌های تسکین آن با پزشک صحبت کنید.

برخی از کار‌هایی که می‌توانید برای کاهش اضطراب انجام دهید عبارتند از:

قرارگرفتن در معرض تجربیات، افراد و مکان‌هایی که باعث ایجاد اضطراب در شما می‌شوند را محدود کنید

تکنیک‌های آرام‌سازی، مانند مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید

عادات خواب، ورزش روزمره یا سایر رفتار‌های زندگی خود را تنظیم کنید

اگر پزشک شما مشکوک به اختلال اضطراب باشد، ممکن است شما را برای تشخیص و درمان به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد. درمان یک اختلال ممکن است شامل دارو، گفتاردرمانی یا ترکیبی از هر دو باشد.

بارداری و ریفلاکس اسید معده:

رفلاکس معده+بارداری

بارداری می‌تواند شانس شما برای ریفلاکس اسید معده را افزایش دهد. اگر قبل از بارداری به ریفلاکس اسید مبتلا شده باشید، علائم شما تشدید می‌شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث شل شدن بیشتر عضلات مری شود.

جنین درحال‌رشد همچنین می‌تواند بر معده شما فشار وارد کند. این می‌تواند خطر ورود اسید معده به مری را افزایش دهد. مصرف بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان ریفلاکس اسید معده استفاده می‌شود در دوران بارداری بی‌خطر است. اما در برخی موارد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند از برخی دارو‌های ضد اسید معده یا سایر روش‌های درمانی خودداری کنید.

درباره راهکار‌هایی که می‌توانید برای کنترل ریفلاکس اسید در بارداری استفاده کنید بیشتر بدانید.

آسم و ریفلاکس اسید معده:

گزارش شده است که بیش از 75 درصد افراد مبتلا به آسم نیز ریفلاکس اسید معده را تجربه می‌کنند. برای درک دقیق رابطه بین آسم و ریفلاکس اسید، تحقیقات بیشتری لازم است. ممکن است ریفلاکس اسید معده علائم آسم را بدتر کند. اما آسم و برخی دارو‌های مربوط به آسم ممکن است خطر ابتلا به ریفلاکس اسید را افزایش دهد.

اگر آسم و ریفلاکس اسید دارید، مهم است که هر دو بیماری را کنترل کنید. درباره ارتباط بین این شرایط و چگونگی مدیریت مؤثر آن‌ها بیشتر بخوانید.

سندرم روده تحریک‌پذیر و ریفلاکس اسید معده:

سندرم روده تحریک‌پذیر  IBS بیماری است که می‌تواند روده بزرگ شما را تحت تأثیر قرار دهد. علائم رایج عبارتند از:

درد شکم

نفخ شکم

یبوست

اسهال

طبق یک بررسی‌های اخیر، علائم مربوط به ریفلاکس اسید معده در افراد مبتلا به IBS بیشتر از جمعیت عمومی است. اگر علائم سندرم روده تحریک‌پذیر و ریفلاکس اسید معده دارید، با پزشک خود ملاقات کنید. آن‌ها ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی، دارو‌ها یا سایر روش‌های درمانی شما پیشنهاد دهند.

نوشیدن الکل و ریفلاکس اسید معده:

در برخی از افراد مبتلا به ریفلاکس اسید، برخی از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها می‌توانند علائم را تشدید کنند. این عوامل محرک غذایی ممکن است شامل نوشیدنی‌های الکلی باشد. بسته به عوامل خاص خود، ممکن است بتوانید به میزان متوسط ​​الکل بنوشید.

اما برای برخی از افراد، حتی مقدار کمی الکل باعث بروز علائم ریفلاکس اسید می‌شود. اگر الکل را با آب‌میوه یا سایر میکسر‌ها یا نوشیدنی‌ها ترکیب کنید، ممکن است این میکسر‌ها علائم را نیز تحریک کنند. دریابید که چگونه الکل و میکسر‌ها می‌توانند علائم ریفلاکس اسید را تحریک کنند.

تفاوت بین ریفلاکس اسید و دل‌درد:

سوزش سر دل یکی از علائم رایج ریفلاکس اسید است. اکثر مردم هرازگاهی آن را تجربه می‌کنند و به‌طورکلی، دل‌درد هر از چند گاهی باعث نگرانی می‌شود. اما اگر بیش از دو بار در هفته سوزش سر دل احساس می‌کنید، ممکن است مبتلا به ریفلاکس اسید شده باشید.

GERD نوعی مزمن ریفلاکس اسید است که در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. تفاوت‌ها و ارتباط بین سوزش معده، ریفلاکس اسید و GERD را بیابید.