۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

فواید پسیلیوم

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 564100
فواید پسیلیوم

پسیلیوم نوعی فیبر است که معمولاً به‌عنوان یک ملین ملایم استفاده می‌شود. پسیلیوم به‌عنوان یک فیبر محلول، قادر به عبور از دستگاه گوارش شما است بدون اینکه به طور کامل شکسته یا جذب شود. در عوض، آب را جذب می‌کند و به یک ترکیب چسبناک تبدیل می‌شود که برای یبوست، اسهال، قند خون، فشارخون، کلسترول و کاهش وزن مفید است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این مقاله با همه چیز‌هایی را که باید در مورد پسیلیوم بدانید، آشنا خواهید شد. پسیلیوم یک فیبر محلول است که از دانه‌های گیاه Plantago ovata، تهیه می‌شود. گیاهی است که عمدتاً در هندوستان رشد می‌کند.

این ماده به‌عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود و معمولاً به شکل سبوس، گرانول، کپسول یا پودر یافت می‌شود. بااین‌حال، می‌توان آن را از طریق غلات غنی شده صبحانه نیز تهیه کرد. سبوس پسیلیوم ماده اصلی فعال Metamucil است، یک فیبر مکمل که اغلب برای کاهش یبوست مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل حلالیت عالی در آب، پسیلیوم می‌تواند آب را جذب کرده و به یک ترکیب چسبناک تبدیل شود که در مقابل هضم شدن در روده کوچک مقاومت می‌کند. مقاومت آن در برابر هضم به آن کمک می‌کند تا به تنظیم کلسترول بالا، تری گلیسیرید و قند خون کمک کند. همچنین می‌تواند به مدیریت وزن کمک کرده و اسهال و یبوست را تسکین دهد. 

همچنین مصرف پسیلیوم باعث پرشدن معده و کم شدن اشتها و در نتیجه کمک به رفع چاقی می‌شود. این فراورده به دلیل جلوگیری از جذب مجدد اسید‌های صفراوی، سبب کاهش کلسترول سرم خون نیز می‌شود.

فواید پسیلیوم:

۱. پسیلیوم یبوست را تسکین می‌دهد

یبوستپسیلیوم به‌عنوان یک ملین استفاده می‌شود و با افزایش مقدار مدفوع، به رفع یبوست کمک می‌کند. در ابتدا، این ماده با اتصال به مواد غذایی که کمی هضم شده‌اند، آن‌ها را از معده به روده کوچک منتقل می‌کند. سپس به جذب آب کمک می‌کند و باعث افزایش اندازه و رطوبت مدفوع می‌شود. پسیلیوم با این کار به دفع آسان‌تر مدفوع کمک می‌کند.

یک مطالعه نشان داد که پسیلیوم تأثیر بیشتری نسبت به سبوس گندم بر رطوبت، وزن کل و بافت مدفوع دارد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف ۵.۱ گرم، دو بار در روزبه مدت دوهفته، محتوای آب و وزن مدفوع و همچنین تعداد کل حرکات روده را در ۱۷۰ فرد مبتلا به یبوست مزمن افزایش داده است.

۲. ممکن است به درمان اسهال کمک کند:

نشان‌داده‌شده است که پسیلیوم باعث تسکین اسهال می‌شود. پسیلیوم این کار را به‌عنوان ماده جذب‌کننده آب انجام می‌دهد که می‌تواند ضخامت مدفوع را افزایش داده و عبور آن را از طریق روده بزرگ کندتر کند.

 یک مطالعه نشان داد که سبوس پسیلیوم به طور قابل‌توجهی در ۳۰ بیمار مبتلا به سرطان تحت پرتودرمانی، اسهال را کاهش داده است. یک مطالعه دیگر هشت نفر را که اسهال ناشی از لاکتولوز بود، با ۳.۵ گرم پسیلیوم، سه بار در روز درمان کرد. 

با این کار زمان تخلیه معده آن‌ها از ۶۹ به ۸۷ دقیقه افزایش‌یافته است که به معنی حرکات کمتر روده است. بنابراین، پسیلیوم هم می‌تواند از یبوست جلوگیری کند و هم اسهال را کاهش دهد. در صورت بروز مشکل به طور مؤثر به حرکات عادی روده کمک می‌کند.

۳. پسیلیوم می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد:

تحقیقات نشان داده است که مکمل‌های فیبری با پایین آوردن سطح انسولین، مقدار قند خون را کاهش می‌دهند. این خاصیت در مورد الیاف حلال در آب مانند پسیلیوم، بیشتر اتفاق می‌افتد.

در حقیقت، پسیلیوم بهتر از سایر سبوس غلات دیگر مانند گندم و برنج و … عمل می‌کند. این علت به دلیل فرم فیبری ژله‌مانند آن است که می‌تواند هضم غذا را کندتر کند و در نتیجه به تنظیم سطح قند خون کمک کند. 

در یک مطالعه، ۵۶ مرد مبتلا به دیابت با ۵.۱ گرم پسیلیوم، دو بار در روز به مدت هشت هفته درمان شدند. این میزان قند روزانه آن‌ها را ۱۱٪ کاهش می‌دهد. در یک مطالعه دیگر در مبتلایان به دیابت نوع ۲، دوز بالاتر روزانه (پنج گرم سه بار در روز) به مدت شش هفته منجر به کاهش ۲۹٪ قند خون در دوهفته اول شد.

از آنجا که پسیلیوم قادر به کند شدن هضم غذا است، توصیه می‌شود که آن را با غذا مصرف کنید نه به‌تنهایی، زیرا بر میزان قند خون شما تأثیر بیشتری دارد. به نظر می‌رسد که یک دوز روزانه حداقل ۱۰.۲ گرم می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

۴. ممکن است باعث افزایش احساس سیری و کاهش وزن شود:

فیبر‌هایی مانند پسیلیوم که ترکیبات چسبناکی دارند، می‌توانند به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک کنند. در یک مطالعه، ۱۲ شرکت‌کننده سالم بلافاصله قبل از غذا، ۱۰.۸ گرم پسیلیوم مصرف کردند. آن‌ها به مدت طولانی و شش ساعت بعد از غذا، هنوز احساس سیری می‌کردند. 

یک مطالعه دیگر تأثیر دوز ۲۰ گرم پسیلیوم را در ۱۷ شرکت‌کننده سالم مورد بررسی قرارداد. یک دوز، سه ساعت قبل از غذا، و دوز دیگر بلافاصله قبل از غذا مصرف می‌شد. نتایج حاکی از افزایش احساس سیری، یک ساعت بعد از غذا و کاهش کل چربی در طول روز در مقایسه با دارونما یا پلاسبو بود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد مطالعات مربوط به رابطه مستقیم بین پسیلیوم و کاهش وزن نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد.

یک مطالعه نشان داد که ۱۶ هفته رژیم غذایی با کالری محدود به همراه سه گرم پسیلیوم، دو بار یا سه بار در روز منجر به کاهش متوسط وزن ۴.۵۲ کیلوگرم و ۴.۶۰ کیلوگرم به ترتیب شده است. علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که مکمل پسیلیوم به‌تنهایی و همچنین جفت شدن با رژیم غذایی غنی از فیبر، منجر به کاهش معنی‌دار وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن می‌شود.

 در مقابل، سایر مطالعات تأثیر معنی‌داری بر وزن بدن گزارش ندادند.

معجزه-اسفرزه؛-از-لاغری-تا-کاهش-قند-خون

۵- پسیلیوم می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد:

پسیلیوم قادر است میزان چربی و اسید‌های موجود در ترشحات کیسه صفرا (زرداب) را با افزایش دفع مدفوع، محدود کند. زیرا این ترشحات و اسید‌های چرب از طریق مدفوع از بدن خارج می‌شوند. در فرایند جایگزینی اسید‌های صفراوی، کبد از کلسترول برای تولید بیشتر استفاده می‌کند. در نتیجه، سطح کلسترول خون کاهش می‌یابد.

 در یک مطالعه، ۴۷ شرکت‌کننده سالم پس از مصرف ۶ گرم در روز به مدت شش هفته، کاهش ۶٪ در کلسترول بد LDL را تجربه کردند. علاوه بر این، پسیلیوم می‌تواند به افزایش سطح کلسترول خوب HDL کمک کند.

به‌عنوان‌مثال، در یک مطالعه، مصرف ۵.۱ گرم دو بار در روز به مدت هشت هفته، منجر به کاهش کلسترول بد LDL و همچنین افزایش HDL در ۴۹ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ شد.

جالب اینجاست که با بررسی ۲۱ مطالعه، کاهش کلسترول LDL وابسته به دوز است. این بدان معناست که با ۲۰.۴ گرم پسیلیوم در روز نسبت به ۳ گرم در روز نتایج بهتری مشاهده شد.

۶. به نظر می‌رسد پسیلیوم برای قلب شما مفید است:

اضافه‌کردن فیبر‌های محلول در آب مانند پسیلیوم به رژیم غذایی شما ممکن است باعث کاهش تری گلیسیرید خون، فشارخون و خطر بیماری قلبی شود. یک مطالعه تأیید کرد که ۵ گرم پسیلیوم، سه بار در روز به مدت شش هفته، تری گلیسیرید‌ها را در مقایسه با دارونما، ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. 

علاوه بر این، در ۴۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲، سطح تری گلیسیرید بعد از دو ماه از درمان با فیبر پسیلیوم به طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

علاوه بر این، یک رژیم غذایی با ۱۲ گرم فیبر اضافی از مکمل پسیلیوم، فشارخون سیستولیک را ۵.۹ میلی‌متر جیوه در ۳۶ فرد مبتلا به فشارخون بالا کاهش داد. سرانجام، یک مطالعه دیگر در افراد چاق نشان داد که دوز روزانه ۷ گرم به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش هفت درصدی فشارخون در شش هفته اول درمان می‌شود.

۷. دارای اثرات پری بیوتیک است:

پری بیوتیک‌ها ترکیبات غیرقابل‌هضم هستند که باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و به رشد آن‌ها کمک می‌کنند. آزمایش‌ها حاکی از آن است که پسیلیوم اثرات پری بیوتیک دارد. اگرچه پسیلیوم تا حدودی در برابر تخمیر مقاوم است، اما بخش کوچکی از فیبر پسیلیوم توسط باکتری‌های روده قابل تخمیر هستند. 

این تخمیر می‌تواند اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه SCFAتولید کند که با فواید سلامتی در ارتباط هستند. یک مطالعه نشان داد که ۱۰ گرم، دو بار در روز به مدت ۱۲ ماه، تولید اسید‌های چرب غیراشباع را افزایش می‌دهد. همچنین، به دلیل اینکه کندتر از سایر فیبر‌ها، تخمیر می‌شود، باعث افزایش گاز و ناراحتی در دستگاه گوارش نمی‌شود.

در حقیقت، درمان با پسیلیوم به مدت چهار ماه باعث کاهش ۶۹ درصدی علائم گوارشی در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو می‌شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد ترکیبی از پسیلیوم و پروبیوتیک در درمان کولیت اولسراتیو و بیماری کرون بسیار مؤثر است.

اسفرزه-یا-پسیلیوم-چیست؟

عوارض جانبی پسیلیوم:

به نظر می‌رسد که پسیلیوم در اکثر افراد به‌خوبی تحمل می‌شود. دوز‌های ۵ تا ۱۰ گرم که روزانه، سه بار مصرف می‌شود با عوارض جانبی جدی مرتبط نیست. اما ممکن است، سبب ایجاد قولنج، گاز معده یا نفخ شود.

 همچنین، پسیلیوم می‌تواند جذب برخی از دارو‌های خاص را به تأخیر بیندازد؛ بنابراین، توصیه نمی‌شود که آن را با هر داروی دیگری مصرف کنید. اگرچه خیلی کم است، اما برخی از واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا مشکل تنفسی ناشی از مصرف و یا دست زدن به پسیلیوم گزارش شده است.

موارد منع مصرف پسیلیوم:

دیابت، اشکال در بلع، انسداد روده، نارسایی احتقانی قلب، التهاب آپاندیس، خونریزی رکتوم با علت نامشخص.

هشدار‌ها:

پسیلیوم سبب کاهش جذب برخی مواد معدنی مثل کلسیم، منیزیم، مس، روی، و ویتامین B۱۲ و گلیکوزید‌های قلبی و مشتقات کومارینی می‌گردد.

مقدار مصرف پسیلیوم:

پسیلیوم را می‌توان در دوز‌های ۵-۱۰ گرم با وعده‌های غذایی، حداقل یک‌بار در روز مصرف کرد. بااین‌حال، هنگامی‌که صحبت از فیبر می‌شود، بیشتر همیشه بهتر نیست. زیرا مصرف بیشتر آن‌ها ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. 

همچنین مهم است که پسیلیوم را با آب مصرف کرده و سپس به طور مرتب در طول روز آب بنوشید. به‌عنوان یک مکمل ملین، ۵ گرم با یک لیوان آب، سه بار در روز، اغلب به‌عنوان نقطه شروع توصیه می‌شود. این می‌تواند به‌تدریج افزایش یابد، البته تا جایی که با بدن سازگار باشد. همچنین بهتر است دستورالعمل دوز مصرفی روی بسته‌بندی را رعایت کنید. پسیلیوم معمولاً به‌عنوان ملین استفاده می‌شود. 

بااین‌حال، همچنین می‌تواند اسهال را تسکین داده و به کاهش تری گلیسیرید، کلسترول، قند خون و فشارخون کمک کند. این مکمل فیبر می‌تواند در رژیم غذایی شما گنجانده شود و به طور مرتب به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود. اگر می‌خواهید پسیلیوم بخرید، می‌توانید از داروخانه‌ها یا عطاری‌های معتبر تهیه کنید.