۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

فواید ماسک موی آلوئه‌ ورا و طرز تهیه آن

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبر: 564057
فواید ماسک موی آلوئه‌ ورا و طرز تهیه آن

آلوئه‌ورا نوعی گیاه آبدار است که در آب‌وهوای گرم در سراسر جهان رشد می‌کند. برگ‌های گوشتی این گیاه حاوی ژلی است که در درمان‌های طبیعی کاربرد زیادی دارد. از این گیاه بیشتر برای درمان آفتاب‌سوختگی و زخم‌های سطحی استفاده می‌شود ولی امروزه تحقیقات جدید در حال کشف سایر خواص آن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت رطوبت‌رسانی و ویتامین‌های مغذی که دارد در محصولات درمانی پوست و مو کاربرد زیادی دارد. همین‌طور تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از آلوئه‌ورا در درمان شوره و مو‌های آسیب‌دیده مؤثر است.

فواید استفاده از آلوئه‌ورا در ماسک مو:

تحقیقاتی که به طور ویژه بر روی اثر آلوئه‌ورا بر مو انجام شده است نشان می‌دهد که این گیاه به دلیل داشتن خواص زیر می‌تواند برای سلامت پوست و مو مفید باشد: 

• خاصیت ضدالتهابی که به کاهش تحریک پوست سر کمک می‌کند. 

• اثر مرطوب‌کنندگی

• حاوی آنزیم و اسید چرب است که ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. 

• حاوی ویتامین‌های C، E، B-۱۲، اسیدفولیک و کولین که می‌تواند به تقویت مو کمک کند. 

سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا آلوئه‌ورا فقط برای نوع خاصی از مو توصیه می‌شود؟ در واقع هنوز جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد ولی به دلیل خواص متفاوت این گیاه برای انواع مو‌ها مانند موی چرب، شکننده و خشک، فرفری و ... توصیه می‌شود. 

بهترین روش برای فهمیدن خواص آلوئه‌ورا و مناسب بودن آن برای شما استفاده از آن است. البته اگر از آن به‌عنوان ماسک یا نرم‌کننده استفاده می‌کنید، حتماً پس از استفاده مو‌هایتان را بشویید. 

طرز تهیه ماسک موی آلوئه‌ورا:

ماسک_آلوئه وراماسک‌های مو یک روش پیشگیری و درمانی برای موهاست. این ماسک‌ها معمولاً حاوی روغن و مواد نرم‌کننده است بنابراین استفاده از آن‌ها به ترمیم و نرم‌کنندگی مو‌ها کمک می‌کند. امروزه ماسک‌های مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توانید آن را از داروخانه و یا به‌صورت آنلاین تهیه کنید. اما ما در اینجا می‌خواهیم به شما یاد دهیم که چگونه خودتان در خانه ماسک مو درست کنید. 

شما می‌توانید با ترکیب آلوئه‌ورا و روغن نارگیل یک ماسک موی ساده درعین‌حال مؤثر داشته باشید. روغن نارگیل می‌تواند در تقویت، درخشندگی و کاهش وز شدن مو کمک کند. 

دستورالعمل ماسک موی آلوئه‌ورا و روغن نارگیل:

۱)۲ قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا (ژل تازه یا از بسته‌بندی شده) و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ارگانیک (روغن به دمای محیط رسیده) تهیه کنید. 

۲) روغن و آلوئه‌ورا را با هم، هم بزنید تا زمانی که مخلوط شوند و یک خمیر صاف به دست آید. 

۳) در صورت امکان از پیش‌بند و یا لباس قدیمتان استفاده کنید. 

۴) مو‌هایتان را به چند قسمت تقسیم کنید با دستانتان ماسک را به مو‌هایتان بمالید. 

۵) از وسط سرتان شروع کنید و لایه لا به پایین بروید. پس از آنکه کل مو‌هایتان را به ماسک آغشته کردید از اضافات آن به پوست سرتان بمالید تا به درمان شورة سرتان هم کمک کند. 

۶) پس از آنکه کل ماسک را به سرتان مالیدید با یک شانه دندانه درشت مو‌هایتان را شانه کنید تا ماسک به طور یکنواخت در کل سرتان پخش شود. 

۷) مو‌هایتان را با کلاه پلاستیکی بپوشانید. سپس یک حوله دور سرخود بپیچید. این کار کمک می‌کند تا ماسک از سرتان نچکد، همچنین باعث می‌شود که مو‌هایتان خشک نشود. استفاده از حوله به ماسک کمک می‌کند تا اثر مرطوب‌کنندگی بیشتری داشته باشد. 

۸) به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت بگذارید ماسک روی سرتان بماند. 

۹) سرتان را به‌آرامی بشویید و مطمئن شوید ذره‌ای از ماسک یا ژل آلوئه‌ورا روی سرتان باقی نمانده است. 

۱۰ شما می‌توانید هفته‌ای چند بار این ماسک را جایگزین نرم‌کنندة روزانه‌تان کنید و تأثیرش را پس از چند بار استفاده ببینید.

 توجه: اگر مو‌های بلند و یا پرپشت دارد می‌توانید این دستور را دوبرابر کنید. 

شما می‌توانید از مواد مختلفی در ماسک مویتان استفاده کنید. در اینجا چند دستور متفاوت وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آلوئه‌ورا آن‌ها را امتحان کنید. 

ماسک_آلوئه_ورا_و_روغن_نارگیل

ماسک آلوئه‌ورا و سرکه سیب:

این ماسک برای درمان پوسته و خارش سر مؤثر است زیرا استفاده از سرکه سیب یک روش درمان طبیعی شوره است. 

مواد موردنیاز: 

۴ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا 

۲ قاشق چایخوری سرکه سیب

۱ قاشق چایخوری عسل (در صورت تمایل) 

طرز تهیه: 

۱) مواد را باهم ترکیب کنید. 

۲) ماسک را به مو و پوست سرتان آغشته کنید. 

۳) پس از ۲۰ دقیقه مو‌هایتان را بشویید. 

۴) از این ماسک یک هفته در میان استفاده کنید. 

ماسک آلوئه‌ورا و ماست:

طبق یک تحقیق در سال ۲۰۱۷، پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند به درمان شوره سر کمک کنند. 

برای تهیه این ماسک می‌توانید از ماست یونانی پرچرب استفاده کنید. 

مواد موردنیاز: 

۲ قاشق غذاخوری ماست

۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا

۲ قاشق چایخوری عسل (در صورت تمایل)

معرفی-گیاه-آلوئه-ورا-Aloe-vera-624x330

برای تهیه این ماسک، دستورالعمل‌های بالا را انجام دهید، اما نگذارید ماسک بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند. برای نتیجه بهتر، هفته‌ای یکبار آن را تکرار کنید.

عوارض آلوئه‌ورا:

• استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی سر معمولاً بی‌خطر است، البته ممکن است برخی از افراد به این گیاه حساسیت داشته باشند. اگر به سیر یا پیاز حساسیت دارید، احتمال آلرژی به آلوئه‌ورا بیشتر است. 

• اگر قبلاً از ژل آلوئه‌ورا روی پوست یا مو‌های خود استفاده نکرده‌اید، قبل از استفاده از آن را تست کنید. برای این کار کافی است ژل را در قسمتی از پوست آرنج داخلی یا مچ دست خود بمالید. 

• اگر ظرف چند ساعت هیچ‌گونه قرمزی یا خارشی مشاهده نکردید، احتمالاً به آلوئه‌ورا حساسیت ندارید و می‌توانید از آن در ماسکتان استفاده کنید. 

• اگر از کرم‌های استروئیدی مانند هیدروکورتیزون استفاده می‌کنید، قبل از استفادة آلوئه‌ورا با یک مشاور پوست در این زمینه مشورت کنید. ژل آلوئه‌ورا می‌تواند باعث جذب بیشتر این کرم‌ها در پوستتان شود. 

روش‌های دیگر استفاده از آلوئه‌ورا در مو‌های شما:

به جز تحقیقی که در سال ۱۹۹۹ انجام شده است و به تأثیر آلوئه‌ورا در تسکین شوره سر اشاره دارد، تحقیقات زیادی در مورد سایر فواید آلوئه‌ورا بر مو انجام نشده است. بااین‌حال، تجربه نشان می‌دهد که ژل آلوئه‌ورا اغلب برای موارد زیر استفاده می‌شود: 

• تقویت و حالت‌دهی مو‌های طبیعی 

• افزایش رشد مو

• نرم کردن مو‌های فر

• افزایش رطوبت سر

• کمک به کاهش وزی مو

• بازکردن گره مو

از کجا می‌شود آلوئه‌ورا پیدا کرد؟ 

پیداکردن آلوئه‌ورا راحت است. اگر در مناطق آفتابی زندگی می‌کنید ممکن است در حیاطتان یک گلدان آلوئه‌ورا داشته باشید یا ممکن است کسی رو بشناسید که در خانه گلدان آلوئه‌ورا دارد. اگر هم نداشتید جای نگرانی نیست چون امروزه به‌راحتی می‌تواند برگ‌های آلوئه‌ورا را از عطاری‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنید. 

برای استخراج ژل از برگ‌های آلوئه‌ورا شما به یک چاقو و یک کاسه نیاز دارید. برگ‌ها را از وسط باز کنید و ژل را به‌آرامی از روی برگ‌ها بردارید. هنگامی که به طور کامل ژل را از برگ‌ها جمع کردید آن را داخل یک ظرف دربسته بریزد و تا یک هفته می‌توانید در یخچال نگه دارید. شما می‌توانید آن را داخل فریزر هم بگذارید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. 

اگر نتوانستید برگ‌های تازه آلوئه‌ورا را پیدا کنید می‌توانید از داروخانه یا فروشگاه‌های آنلاین ژل‌های بسته‌بندی‌شده آن را تهیه کنید. در ژل‌های آماده معمولاً افزودنی‌هایی مانند اسطوخودوس یا گیاهان دیگر، مواد غلیظ کننده یا دارویی دیگری وجود دارد که ممکن است برخی از آن‌ها برای مو‌هایتان مفید نباشد بنابراین سعی کنید ژلی با حداقل مواد افزودنی را تهیه کنید. 

چکیده آنچه که باید بدانید: 

شاید شما قبلاً از آلوئه‌ورا در تسکین آفتاب‌سوختگی‌تان استفاده کرده باشید ولی باید بدانید که این گیاه کاربرد‌های دیگر نیز دارد. می‌توانید آن را به صورتتان بمالید و یا در ماسک‌های زیبایی از آن استفاده کنید.

 اگرچه تأثیر آلوئه‌ورا بر مو هنوز به طور کامل ثابت شده نیست ولی این گیاه به یک ماده محبوب در ماسک‌ها و نرم‌کننده‌ها تبدیل شده است که به رطوبت‌رسانی و ترمیم مو‌ها کمک می‌کند. اگر شما از علاقه‌مندان ماسک‌های خانگی هستید آلوئه‌ورا می‌تواند پایه ثابت ماسک‌هایتان شود. البته اگر قبلاً از آن استفاده نکرده‌اید حتماً قبل از استفاده آن را روی مچ یا آرنجتان تست کنید.