۰ نفر

پوسته ریزی گوش به چه علت است ؟

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 563678
پوسته ریزی گوش به چه علت است ؟

خشکی پوست اطراف گوش شما ممکن است ناشی از محیط و یا بیماری پوستی مزمن باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، خشکی پوست می‌تواند روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیر بگذارد، قسمتی از بدن که به‌ندرت درباره‌اش صحبت می‌شود اما می‌تواند دچار خشکی، خارش و پوسته‌ریزی شود، پوست داخل گوش‌هاست.

به گزارش اسکین،اما اینکه دلایل این امر چه عواملی می‌تواند باشد، در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

از بین‌بردن جرم گوش‌ها 

یکی از رایج‌ترین دلایلی که در بسیاری از انواع خشکی پوست نقش دارد، کمبود رطوبت است. جرم گوش هم نقش بسیار مهمی در گوش‌ها بر عهده دارد و قرار است که مجرای گوش‌ها را پاکیزه و مرطوب حفظ کند. درحالی که جرم گوش مازاد می‌تواند باعث مشکلاتی مانند عفونت گوش و ازدست‌دادن موقت شنوایی شود، ازبین‌بردن تمامی لایه‌های جرم گوش هم می‌تواند باعث خشکی پوست گوش‌ها شود.  

تماس بیش‌از‌حد با نور خورشید 

تماس بیش‌ از‌ حد با نور خورشید می‌تواند سد دفاعی و محافظتی خاصی که به‌صورت طبیعی روی پوست وجود دارد را از بین ببرد. این سد دفاعی از ترکیباتی به‌نام لیپید تشکیل شده است؛ یعنی همان چربی‌هایی که نقش مهمی در حفظ رطوبت پوست دارند. اگر این لیپیدها به‌واسطه تماس با پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا عوامل تهاجمی دیگر دچار آسیب‌دیدگی شوند، خشکی پوست می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن (ازجمله گوش‌ها) نمایان شود. 

مشکلات پوستی زمینه‌ای 

خشکی پوست گوش‌ها می‌تواند به‌علت بعضی از مشکلات یا بیماری‌های پوستی زمینه‌ای شکل گیرد که در مواردی حتی هیچ اطلاعی از آنها ندارید. پسوریازیس، اگزما یا درماتیت سبورئیک همگی جزو همین مشکلات زمینه‌ای هستند که باعث قرمزی، پوسته‌ریزی و خشکی پوست می‌شوند.

 بررسی راهکارهای چگونگی مقابله با خشکی پوست

از مرطوب‌کننده کمک بگیرید 

 اگر خشکی پوست در ناحیه بیرونی گوش‌ها شکل گرفته باشد، می‌توانید از مرطوب‌کننده موضعی کمک بگیرید. اما اگر خشکی پوست در مجرای داخلی گوش گسترش یافته باشد، احتمالا پزشکان برای شما قطره‌های تجویزی مخصوص گوش را تجویز خواهند کرد. ضمنا در این شرایط باید از دستکاری گوش‌ها با گوش‌پا‌ک‌کن خودداری کنید، چراکه این کار صرفا جرم طبیعی گوش را از بین می‌برد و باعث تحریک بیشتر پوست گوش‌ها می‌شود.

 ضدآفتاب دارای SPF را فراموش نکنید 

گوش‌ها معمولا در مواقع استفاده از محصولات ضدآفتاب فراموش می‌شوند. بنابراین هرروز از ضدآفتاب دارای SPF برای محافظت از سطح بیرونی گوش‌ها استفاده کنید. اگر پوست شما حساس است، بهتر است دنبال محصولاتی باشید که مخصوص پوست‌های حساس ساخته می‌شوند. 

از ترکیبات غلیظ و تحریک‌کننده دور بمانید 

محصولات شوینده غلیظ، سنگین و حاوی ترکیبات تحریک‌کننده به‌راحتی می‌توانند باعث خشکی، خارش و پوسته‌ریزی در سطح بیرونی پوست گوش‌ها شوند. بنابراین همیشه از محصولات شوینده ملایم استفاده کنید تا از این تحریکات پوستی دور بمانید. 

در سرما از گوش‌ها محافظت کنید 

کسانی که دارای پوست خشک و حساس هستند، باید در فصل زمستان از کلاه‌ها یا گوش‌گیرهای مناسب برای محافظت از گوش‌ها در برابر سرما استفاده کنند. تماس مستقیم گوش‌ها با سرما و باد به‌راحتی می‌تواند باعث خشکی آنها، خصوصا در افراد دارای پوست خشک و حساس شود.