۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آنچه در مورد کیست در کیسه بیضه باید بدانید

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبر: 561622
آنچه در مورد کیست در کیسه بیضه باید بدانید

کیست‌ها مانند کیسه‌هایی در پوست هستند که به طور معمول حاوی مایع، چرک یا گاز هستند. کیست‌ها نسبتاً شایع هستند و می‌توانند در هر نقطه از بدن از جمله کیسه بیضه رخ دهند. خوشبختانه کیست‌های بیضه معمولاً خطری ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیشتر کیست‌های بیضه بی‌ضرر هستند و معمولاً نیازی به درمان ندارند. بااین‌حال، مهم است که افراد قادر به شناسایی هرگونه توده بر روی بیضه خود باشند.

برخی از دلایل احتمالی کیست کیسه بیضه ممکن است جدی‌تر باشد و نیاز به اقدام پزشکی داشته باشد؛ بنابراین، اگر شناسایی علت توده کیسه بیضه در خانه امکان‌پذیر نیست، فرد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد. 

تعریف کیست بیضه:

کیست کیسه بیضه به طور معمول به کیسه‌ای غیرطبیعی حاوی مایع در کیسه بیضه یا روی آن گفته می‌شود. کیسه بیضه بخشی از سیستم تولیدمثل مردان است و کیسه‌ای از جنس پوست است که در زیر آلت تناسلی آویزان است. 

حاوی بیضه‌ها بوده و از آن‌ها محافظت می‌کند و آن‌ها را در دمای مناسب برای تولید اسپرم نگه می‌دارد. کیسه بیضه علاوه بر بیضه‌ها، حاوی اپیدیدیم نیز است. اپیدیدیم یک لوله طولانی است که به هر یک از بیضه‌ها متصل است و اسپرم را در خود ذخیره می‌کند.

 کیست‌های پر از مایعات روی کیسه بیضه نسبتاً شایع‌اند و به طور معمول در مردان مسن بیشتر اتفاق می‌افتد. درحالی‌که اکثر کیست‌های بیضه قابل‌درمان هستند و جدی نیستند، اما تنها علت ایجاد توده روی بیضه نیستند؛ بنابراین، افراد در صورت داشتن توده یا علائم غیرمعمول در اطراف کیسه بیضه باید به پزشک مراجعه کنند. 

انواع و دلایل کیست‌های بیضه:

اگر فردی کیست بیضه داشته باشد، احتمالاً کیست اپیدیدیم یا چربی خواهد بود. 

کیست اپیدیدیم

برخی از افراد ممکن است کیست‌های اپیدیدیم را به‌عنوان اسپرماتوسل یا کیست اسپرماتیک بشناسند. بااین‌حال، این اصطلاحات، اندکی متفاوت هستند، زیرا علاوه بر مایع، اسپرماتوسل‌ها حاوی سلول‌های اسپرم نیز هستند. 

کیست اپیدیدیم یک کیسه متورم پر از مایعات است که در شرایطی که مایعات نتواند تخلیه شوند، احتمالاً به دلیل انسداد در اپیدیدیم ایجاد می‌شود. کیست اپیدیدیم یکی از شایع‌ترین شرایطی است که در داخل کیسه بیضه اتفاق می‌افتد، اندازه این کیست‌ها می‌تواند متفاوت باشد و به‌طورکلی دردناک نیستند.  

کیست چربی

کیست چربی می‌تواند در هر نقطه از پوست، از جمله کیسه بیضه، ایجاد شود. برخی افراد ممکن است از این موارد به‌عنوان کیست اپیدرموئید یاد کنند. این دو کمی متفاوت هستند، اما هر دو می‌توانند در کیسه بیضه ظاهر شوند. کیست‌های چربی حاوی یک مایع شفاف و روغنی هستند، درحالی‌که کیست‌های اپیدرموئید حاوی ماده جامدتری هستند.

 کیست چربی به دلیل انسداد یا آسیب به غده چربی ایجاد می‌شود. به طور مشابه، کیست‌های اپیدرموئید می‌توانند پس از التهاب در فولیکول مو ایجاد شوند. 

دلایل دیگر کیست بیضه

علاوه بر کیست، دلایل احتمالی دیگری نیز برای ایجاد توده در بیضه وجود دارد. 

این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• جوش صورت

• هیدرو سل

• اپیدیدیمیت

• واریکوسل

• فتق مغبنی

• پیچ خوردگی بیضه

• سرطان بیضه

علائم

بیماری مردان

افرادی که کیست کیسه بیضه دارند اغلب علائمی ندارند. بااین‌حال، ممکن است افراد موارد زیر را تجربه کنند:

• احساس سنگینی در بیضه یا بیضه‌ها

• درد، یا ناراحتی آزاردهنده، اما نه‌چندان شدید. 

• تورم در اطراف کیسه بیضه

• یک توده داخل یا روی کیسه بیضه که ممکن است در اندازه متفاوت باشد

همچنین ممکن است یک کیست آلوده شود که ممکن است باعث درد بیشتر شود. برخی کیست‌ها نیز ممکن است بترکند و چرک ترشح کنند. اگر افراد دچار درد شدید و ناگهانی در بیضه‌ها شوند، ممکن است نشانه‌ای از موارد جدی‌تری باشد که به درمان فوری پزشکی نیاز دارند.

نحوه شناسایی کیست

ممکن است فردی پس از خودآزمایی بیضه بتواند کیست اسکروتوم را شناسایی کند. یک پزشک می‌تواند تکنیک صحیح را به فرد نشان دهد. کیست ممکن است مانند یک توده به‌اندازه نخود در بالای بیضه یا روی کیسه بیضه ظاهر و احساس شود. 

در برخی موارد، فرد ممکن است از طریق تاباندن نور بتواند آن را تشخیص دهد. برخی از علائم کیست کیسه بیضه ممکن است با علائم سایر علل احتمالی و جدی‌تر یک توده مطابقت داشته باشد.

اگر شخصی موارد غیرمعمول یا مشکوکی مانند اندازه بزرگ‌تر یا استحکام غیرمعمول را مشاهده کرد، باید به پزشک مراجعه کند.

پزشک می‌تواند با معاینه بدنی تشخیص دقیق‌تری را ارائه دهد. همچنین ممکن است از آزمایشاتی مانند سونوگرافی که نسبتاً سریع، غیرتهاجمی و ارزان‌اند، برای تأیید کیست استفاده کنند.

درمان

اگر کیست اسکروتوم کوچک باشد و هیچ دردی ایجاد نکند و هیچ فعالیتی را مختل نکند، پزشک ممکن است تشخیص دهد که هیچ درمانی نیاز نیست. بااین‌حال، اگر کیست اندازه آزاردهنده‌ای داشته باشد یا باعث درد شود، پزشک موارد زیر را پیشنهاد می‌کند. 

دارو درحالی‌که هیچ داروی خاصی برای بهبود یا جلوگیری از کیست‌های بیضه وجود ندارد، مصرف دارو‌های ضد درد مانند دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) ممکن است به کاهش درد کمک کند.  

درمان‌های حداقل تهاجمی یک پزشک ممکن است آسپیراسیون یا اسکلروتراپی را پیشنهاد کند. این روش‌ها شامل سوراخ شدن کیست و تخلیه محتویات آن یا تزریق ماده‌ای به درون آن است که باعث بهبود آن می‌شود. 

اگرچه این گزینه‌ها ممکن است مؤثر باشند، پزشکان اغلب از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، چون خطر آسیب احتمالی اپیدیدیم وجود دارد و کیست‌ها ممکن است پس از درمان دوباره رشد کنند. 

بیماری مردان

عمل جراحی اگر کیست مشکلاتی ایجاد کند، پزشک احتمالاً جراحی برای برداشتن آن را پیشنهاد می‌کند. این روش معمولاً شامل برداشتن کیست توسط پزشک از طریق یک برش کوچک روی کیسه بیضه است. پزشک اغلب این عمل سرپایی را با استفاده از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می‌دهد.  

درمان‌های خانگی

اگر کیست بیضه کوچک باشد و هیچ‌گونه ناراحتی ایجاد نکند، ممکن است فرد بتواند در خانه با استفاده از دارو‌های بدون نسخه، کیست را درمان کند تا درد و تورم را کاهش دهد. بااین‌حال، افراد ابتدا باید برای تشخیص دقیق به پزشک خود مراجعه کنند و سپس به توصیه‌های آن‌ها عمل کنند. 

جلوگیری

متأسفانه، هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد کیست در کیسه بیضه وجود ندارد. بااین‌حال، افراد می‌توانند به طور مرتب خودآزمایی بیضه را انجام دهند تا بیضه خود را از نظر هرگونه ناهنجاری بررسی کنند و هر مورد غیرمعمولی را در اوایل تشخیص دهند.

 با آشنایی با بیضه‌ها، افراد ممکن است بتوانند کیست یا چیز جدی‌تری را شناسایی کرده و درمان مناسب آن را دریافت کنند. افراد باید ماهانه معاینه بیضه انجام دهند. 

برای انجام خودآزمایی بیضه، فرد باید این کار‌ها را انجام دهد:  • بعد از استحمام یا دوش گرفتن، هنگامی‌که بیضه گرم است، معاینه را انجام دهید.  • جلوی آینه بایستید. 

• وجود تورم در پوست را بررسی کنید. • هر بیضه را با چرخاندن بین انگشتان شست و انگشتان معاینه کنید.  • اپیدیدیم را در پشت بیضه‌ها پیدا کرده و وجود توده‌ها را بررسی کنید.  اگر افراد مورد غیرمعمولی را مشاهده کردند، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.