۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۷ راه خلاص شدن از شر میلیا

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 560397
۷ راه خلاص شدن از شر میلیا

ملیا یک عارضه بی‌خطر پوستی است که به شکل برجستگی‌های سفید و خیلی ریز روی پوست مشخص می‌شود. این جوش‌های ریز بیشتر روی بینی، گونه‌ها و چانه ایجاد می‌گردند. البته ممکن است در برخی افراد در قسمت‌های دیگر نیز دیده شوند. اگر شما نیز دچار این عارضه پوستی شده‌اید با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه از شر میلیا خلاص شوید؟

به گزارش اقتصادآنلاین، طبق گفته کلینیک مایو، زمانی که کراتین یعنی سلول‌های مرده سطحی پوست به‌جای طی‌کردن روال طبیعی و ازبین‌رفتن روی پوست محبوس شوند به‌صورت میلیا ظاهر خواهند شد. میلیا اغلب در نوزادان تازه‌متولدشده رخ می‌دهد. در واقع، ۴۰ تا ۵۰ درصد از نوزادان تازه‌متولدشده، ظرف یک ماه از تولد، بر روی پوست خود میلیا دارند.

اما میلیا همچنین می‌تواند بر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نیز تأثیر بگذارد. میلیا در نوزادان تقریباً همیشه بدون درمان خود حل‌وفصل می‌شود. در بزرگسالان این مسئله اغلب کم‌تر اتفاق می‌افتد، و معمولاً استخراج می‌شوند یا حذف می‌شوند. چند کار هست که می‌توانید برای کمک به‌سرعت بخشیدن به روند التیام و جلوگیری از تشکیل میلیا انجام دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع بدانید: 

۱. به جوش‌های میلیا توجه نکنید! آنها را نترکانید، یا سعی در خارج کردن آنها نکنید. 

اگر به جوش‌های میلیا توجه کنید و بخواهید مثل جوش‌های التهابی با فشار آن‌ها را از بین ببرید ممکن است به خونریزی و ایجاد جای جوش شود که تأثیر بدی در زیبایی دارد و بعد از آن باید تلاش زیادی برای رفع جای جوش داشته باشید. به‌علاوه این کار می‌تواند انواع میکروب‌ها را وارد پوست‌کرده و باعث عفونت شود. در مورد بچه‌های زیر ۶ ماه، بهترین کاری که می‌توانید برای میلیا انجام دهید این است که آنها را به حال خودشان بگذارید. اگر این برجستگی‌ها به شما مربوط هستند، به پزشک اطفال کودک خود مراجعه کنید. 

ترکاندن جوش

۲. ناحیه دارای میلیا را تمیز کنید. 

دقت کنید که هر روز صورت خود را با یک صابون ملایم و بدون پارابن و یا شوینده مخصوص پوستتان بشویید. سعی کنید برای این کار از صابون استفاده نکنید. برخلاف تصور بسیاری از افراد این کار باعث افزایش چربی پوست می‌شود. نکته دیگر این است که بعد از شست‌وشو خودتان با یک حوله نرم پوستتان را خشک کنید و اجازه ندهید پوست خودبه‌خود خشک شود. 

این کار از خشکی بیش ‌از حد پوست نیز جلوگیری می‌کند. بعد از شستن، به‌جای این که پوستتان را خشک کنید صبر کنید تا خودش با هوا خشک شود. این کار به جلوگیری از مالیدن و یا خشک شدن پوست شما کمک خواهد کرد. 

۳. منافذ پوستی خود را با بخار باز کنید. 

روزانه یک‌بار بعد از اینکه به‌خوبی پوستتان را شست‌وشو داده و خشک کردید با تنفس در بخار آب منافذ پوستتان را باز کنید. این کار باعث می‌شود مواد کراتینه شده پوست به‌راحتی خارج شده و به جوش میلیا تبدیل نشوند. همچنین مواد محبوس شده را آزاد می‌کند. 

بخور

برای این کار می‌توانید به روش زیر عمل کنید: در حمام دوش آب داغ را باز کنید تا فضا مملو از بخار آب شود. سپس ۵ الی ۸ دقیقه در بخار آب بنشینید و بعد درب حمام را باز بگذارید تا بخار‌ها خارج شوند. بعد صورتتان را خشک کرده و دوباره با آب ولرم بشویید و در پایان با حوله نرم خشک کنید. 

۴. از یک لایه بردار ملایم و مناسب استفاده کنید. 

لایه‌برداری پوست ممکن است به شما کمک کند که پوست خود را از شر مواد محرک و محرک که باعث ایجاد میلیا می‌شوند، ر‌ها کنید. برخی از مواد لایه‌بردارها، کراتین را در پوست شما از تولید بیش از حد حفظ می‌کند. به دنبال تمیز‌کننده‌های برگ‌ریز که شامل اسید سالیسیلیک، اسیدسیتریک و یا اسید گلیکولیک هستند، بگردید. 

توجه کنید که بیش ‌از حد لایه‌برداری انجام ندهید؛ زیرا این کار پوستتان را تحریک و نازک می‌کند. در ابتدا هفته‌ای یک‌بار هم کافی است و زمانی که بهبودی مشاهده کردید آن را به هفته‌ای دو بار برسانید. همچنین اگر لایه‌بردار جدیدی تهیه کرده‌اید حتماً قبل از مصرف روی بخش کوچکی از پوست مثل پشت‌گوش امتحان کنید و بعد از ۲۴ ساعت اگر واکنشی ایجاد نشد از آن استفاده نمایید. درصورتی‌که پوست شما نسبت به لایه‌بردار حساسیت داشته باشد میلیا بدتر خواهد شد. 

۵. پیلینگ صورت را امتحان کنید 

پیلینگ صورت روشی با استفاده از محلول‌های شیمیایی بوده که برای لایه‌برداری پوست (Chemical Peel) به کار می‌رود. پیلینگ صورت باعث می‌شود تا لایه سطحی پوست برداشته شود و پوست دارای سطحی صاف می‌شود و هم چنین به محو شدن خطوط و زخم‌ها کمک فراوانی می‌کند. بعدازاین که عمل پیلینگ بر روی پوست صورت گرفت، پوست صورت دچار تاول‌هایی می‌شود و در نهایت پوست‌ریزی می‌کند و باعث حذف سلول‌های سطحی و کدر می‌گردد. اگر در حال حاضر از پیلینگ صورت به‌عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، احتمالاً ادامه این کار مشکلی ایجاد نخواهد کرد. حتی ممکنه به " میلیا " هم کمک کند. اگر می‌توانید، از لایه‌بردارهایی که اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک دارند استفاده کنید. اگر در پیلینگ صورت تازه‌کار هستید، از آن‌ها برای خلاص شدن از شر برجستگی‌های میلیا استفاده نکنید. ممکن است پوست شما نسبت به پوست شخصی دیگری که از آن استفاده کرده و جواب گرفته متفاوت باشد. این می‌تواند میلیا را بدتر کند. 

پیلینگ صورت

۶. از کرم رتینوید استفاده کنید. 

برخی محققان کرم رتینوید موضعی را توصیه می‌کنند تا از شر میلیا خلاص شوید. کرم‌های رتینوئید حاوی ویتامین A هستند. کرم‌های موضعی رتینوئید نوعی کرم بدون نسخه هستند که برخی از پزشکان نیز آن را برای درمان میلیا توصیه می‌کنند.  

که به بهبود پوست کمک خواهند کرد. این کرم را یک‌بار در روز بعد از شست‌وشو و خشک‌کردن استفاده کنید. بعد از زدن رتینوئید حتماً باید ضدآفتاب بزنید. در غیر صورت اگر اشعه آفتاب چه از پنجره خانه و چه هنگام بیرون رفتن به پوست شما بخورد آسیب بیشتری نسبت به حالت معمولی به پوست می‌زند. 

۷. از ضدآفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید. 

شما باید هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا پوست صورت خود را از اشعه ماورا بنفش محافظت کنید. مزیت دیگر ضدآفتاب مناسب می‌تواند کاهش سوزش پوست باشد که باعث ایجاد میلیا می‌شود. همیشه از ضدآفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. 

دقت کنید که SPF آن ۳۰ یا بالاتر باشد. اگر پوست شما به نور خورشید بسیار حساس است، استفاده از محصولی با SPF ۱۰۰ را در نظر بگیرید. اکثر کرم‌های ضدآفتاب که دوستدار پوست هستند، روغن معدنی به‌عنوان پایه خود دارند در مقابل روغن‌های دیگر که ممکن است پوست را بپوشانند. مواد ضدآفتاب خود را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید این ماده حاوی مواد حساسیت‌زا نیست. 

در چه صورت و چه زمان باید برای درمان میلیا به متخصص پوست مراجعه کنیم؟ 

بیشتر مشکلات بعد از چند هفته، به خصوص در نوزادان، خودشان حل خواهند شد و از بین می‌رود. با این حال، این مساله اغلب برای بزرگسالان مبتلا به میلیا صادق نیست. اگر کودک شما دچار شیوع مکرر بیماری میریا شده‌است، و یا اگر میریا دست از سرتان بر نمی‌دارد، ممکن است لازم باشد که متخصص پوست را ببینید. 

گاهی اوقات پزشک برای بزرگ‌سالان از روش تخلیه با سوزن برای از بین بردن میلیا استفاده می‌کند که در این صورت مراقبت‌های بعد از آن بسیار مهم است. این کار به سرعت منطقه آسیب‌دیده را التیام خواهد بخشید. 

چکیده مطلب: 

همان‌طور که گفتیم میلیا اغلب در نوزادان ایجاد می‌شود و اصلاً جای نگرانی ندارد و نباید به‌هیچ‌وجه به آن دست بزنید. تنها اقدام مفید برای کودکان تمیز نگه‌داشتن صورتشان با شست‌وشوی روزانه دومرتبه و خشک‌کردن با حوله می‌باشد. برای بزرگ‌سالان نیز خطری ندارد و نباید با دست زدن به آن منجر به عوارضی مثل جای جوش و آسیب‌زدن به پوست شد زیرا با اقدامات گفته‌شده در این متن بهبود پیدا می‌کند.