۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چرا جوش‌ های کور زیرپوست شکل می‌ گیرند؟

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۴۰
کد خبر: 560192
چرا جوش‌ های کور زیرپوست شکل می‌ گیرند؟

جوش کور به آکنه‌ای گفته می‌شود که در زیرسطح پوست ایجاد شده است. گرچه جوش‌ها اکثراً از راه دور قابل تشخیص نیستند، اما در این مورد می‌توانید توده را احساس کنید و لازم به ذکر است که این نوع جوش‌ها اغلب در اثر کیست یا ندول ایجاد می‌شوند.

 به گزارش اقتصادآنلاین، این نوع آکنه از ترکیبی از سبوم (روغن)، باکتری‌ها و کثیفی ایجاد می‌شوند که در منافذ پوستی گیر می‌کنند. نتیجه نهایی یک توده دردناک در زیرپوست است که مانند سایر جوش‌ها "سر" ندارد. 

در این مورد ممکن است ناحیه سفید بزرگی را در زیرپوست خود لمس کنید که دردناک است و ممکن است از التهاب (تورم) پوست اطراف نیز قرمز شده باشد. ازبین‌بردن جوش‌های کور دشوار است، اما باحوصله و دقت قابل‌درمان هستند. در ادامه نحوه درمان آن‌ها ذکر شده است. 

۱. از فشار و بیرون آوردن این قبیل جوش‌ها خودداری کنید

هرچقدر که این کار وسوسه‌انگیز باشد، اما هرگز نباید سعی کنید جوش کور را فشرده یا بیرون آورید. این قاعده کلی را احتمالاً در مورد آکنه شنیده‌اید، اما رعایت دررابطه‌با جوش‌های کور بسیار مهم‌تر است. ازآنجاکه این جوش‌ها در سطح پوست نیستند، بیرون آوردن و فشار دادن آن‌ها دشوارتر و حتی گاهی اوقات غیرممکن است.

جوش صورت

عمل تلاش برای بیرون آوردن جوش، التهاب را در نهایت بدتر می‌کند و باعث زخم در ناحیه لمس شده می‌شود و حتی ممکن است با افزایش قرمزی علائم روی پوست، بیشتر هم به چشم بیاید. 

تلاش برای بیرون آوردن جوش‌های کور نیز می‌تواند باعث ایجاد زخم شود. بهترین اقدام این است که کار‌هایی انجام دهید تا بتوانید آن را به "سر" برسانید تا بتواند از طریق سایر روش‌های درمانی از پوست خارج شود. 

۲. قراردادن کمپرس آب گرم

کمپرس گرم از چند جهت می‌تواند به جوش‌های کور کمک کند. اول اینکه کمپرس آب گرم می‌تواند به کاهش درد آکنه کمک کند. استفاده از کمپرس آب گرم به‌ویژه هنگامی که جوش سفید شروع به تشکیل می‌شود بسیار مفید است. برای این کار کمپرس آب گرم را سه تا چهار بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی جوش قرار دهید این کار به جوش اجازه می‌دهد چرک آزادکرده و به‌سرعت بهبود یابد. 

اگرچه می‌توانید کمپرس گرم را برای گرم‌شدن جوش روی آن قرار دهید، اما در صورت نداشتن کمپرس، به‌راحتی می‌توانید با خیساندن یک حوله دستی تمیز در آب گرم نیز این کار را انجام دهید. قبل از هر کاری حتماً اطمینان حاصل کنید که آب مورداستفاده برای پوست شما خیلی گرم نباشد. همان‌طور که در بالا گفته شده حوله را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. 

۳. استفاده از برچسب آکنه 

برچسب آکنه مانند باندی است که شما مستقیماً آن را روی جوش کور قرار می‌دهید. از نظر تئوری، برچسب به ازبین‌بردن باکتری‌ها، سبوم و آلودگی‌ها کمک می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده ممکن است متفاوت باشند، اما بیشتر برچسب‌های آکنه حاوی ماده‌ای ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک هستند. 

چسب جوش 12

برچسب‌های آکنه معمولاً در داروخانه‌های محلی موجود هستند و ممکن است روزانه تا زمان رفع جوش کور استفاده شود. حتی می‌توانید تمام روز نیز از آن استفاده کنید، اما مطمئن شوید که حداقل هر ۲۴ ساعت یکبار برچسب را عوض کنید. 

۴. استفاده از یک آنتی‌بیوتیک موضعی 

آنتی‌بیوتیک‌های موضعی می‌توانند به خلاص شدن از شر باکتری‌هایی که باعث ایجاد جوش کور می‌شوند، کمک کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها التهاب را نیز کاهش می‌دهند. در صورت مشاهده مکرر جوش‌های کور، ممکن است از این محصولات به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در اطراف منطقه آسیب‌دیده استفاده شود. 

رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای آکنه شامل کلیندامایسین و اریترومایسین هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب در فرمول ژل‌های شستشو صورت نیز وجود دارند که شما دو بار در روز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر به‌طورکلی پوست حساسی دارید، ممکن است لازم باشد یک‌بار در روز استفاده کنید و ببینید واکنش پوست شما چیست و در صورت خوب بودن واکنش پوست، تا دو بار نیز می‌توانید استفاده را افزایش دهید. 

بااین‌حال، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی به‌خودی‌خود مؤثر نیستند. شما باید از آن‌ها به همراه نوع دیگری از محصولات آکنه مانند بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک از شر باکتری‌ها و التهاب خلاص می‌شود، درحالی‌که پراکسید بنزوئیل جوش کور را خشک می‌کند. 

۵. استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای ملایم به‌جای آنتی‌بیوتیک‌های خشن و مواد شیمیایی بدون نسخه (OTC) عمل کند. این روغن را می‌توانید در یک فروشگاه مواد طبیعی پیدا کنید، اما محصولاتی با روغن درخت چای نیز در داروخانه‌ها موجود است. 

روغن درخت چای

برای کارایی مطلوب‌تر، باید از محصولی استفاده کنید که حداقل ۵ درصد روغن درخت چای داشته باشد و برای اثربخشی بیشتر دو بار در روز استفاده کنید تا جوش کور کاملاً بهبود یابد. تا زمانی که روغن را رقیق نکرده باشید، نمی‌توانید از روغن خالص چای استفاده کنید. 

برای این کار، یک قسمت روغن درخت چای را با یک قسمت روغن حامل مخلوط کنید. روغن‌های حامل معروف شامل روغن نارگیل، جوجوبا و زیتون می‌باشند. پس از رقیق شدن، مخلوط را به ناحیه آسیب‌دیده بمالید و یک شب بگذارید بماند و صبح روز بعد به‌صورت معمول هر روز، صورت خود را بشویید. روغن درخت چای برای استفاده روزانه روی صورت بی‌خطر است. اما برای خوردن و بلعیدن مضر است. 

۶. استفاده از عسل طبیعی 

عسل خام یکی دیگر از گزینه‌های طبیعی برای محصولات بدون نسخه است. عسل دارای خواص ضدمیکروبی طبیعی است که به خلاص شدن از شر باکتری‌ها کمک می‌کند. برای استفاده از این روش مطمئن شوید که عسل خام و طبیعی باشد. شما باید از مصرف عسل عادی که می‌توانید از فروشگاه مواد غذایی تهیه کنید اجتناب کنید. 

برای این کار مقدار کمی عسل طبیعی را به ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید یک شب بماند. عسل طبیعی همچنین می‌تواند به‌عنوان پاک‌کننده با آب نیز مخلوط شود. 

چه زمان باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟ 

جوش‌های کور یکی از چالش‌برانگیزترین انواع آکنه‌ها هستند. برای ازبین‌بردن جوش‌ها و درعین‌حال جلوگیری از آسیب‌دیدن پوست، زمان و پشتکار و صبر زیادی لازم است. اگر جوش کور به درمان‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد، مراجعه به متخصص پوست خود را در نظر بگیرید. 

در صورت نیاز به رفع سریع، برای کاهش سریع تورم و بهبودی مانند عکس‌های کورتیزونی، ممکن است متخصصان راه‌حل‌هایی را نیز ارائه دهند. همچنین اگر به طور منظم جوش‌های کور تکرارشونده دارید باید حتماً به متخصص پوست خود مراجعه کنید. دارو‌های خوراکی و سایر درمان‌ها نیز ممکن است لازم باشند.