۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۵ ماده غذایی مفید برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۰
کد خبر: 560172
۵ ماده غذایی مفید برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه

سالانه بیش از سه میلیون نفر به دنبال علائم مربوط به سنگ کلیه هستند. بسیاری از افراد با درد ناشی از سنگ کلیه آشنا هستند، اما تعدادی حقایق شگفت‌انگیز در این باره وجود دارد که ممکن است آن‌ها را ندانید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

حقایقی درباره سنگ کلیه

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ مصرف کلسیم در حد اعتدال باعث ایجاد سنگ کلیه نمی‌شود و حتی خوردن کلسیم می‌تواند از تشکیل سنگ کلیه نیز جلوگیری کند. لازم به ذکر است که سنگ کلیه شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و از هر ۱۰ نفر یک نفر در طول عمر خود دچار سنگ کلیه می‌شود و ۸۵ درصد نیز در عرض ۱۰ سال دوباره به آن مبتلا می‌شوند.

همچنین لازم است بدانید که کلیه‌های مردان بیشتر از زنان سنگ ایجاد می‌کنند. اگر درد سنگ کلیه را رد کردید و توانستید که آن سنگ را نجات دهید، سنگ را برای آزمایش‌های بعدی ذخیره کنید. انواع مختلف سنگ کلیه وجود دارد پس با شناختن نوع سنگ کلیه خاص خود، پزشکان می‌توانند توصیه‌های پیشگیری را برای نیاز‌های فردی شما تنظیم کنند.

اندازه سنگ کلیه برای همه یکسان نیست. سنگ کلیه می‌تواند به‌اندازه یک دانه نمک یا به‌اندازه یک توپ گلف باشد و در همین راستا درمان‌های مختلف برای اندازه‌های مختلف سنگ توصیه می‌شود. در این بیماری پیشگیری نکته‌ای کلیدی است.

تغییرات رژیم غذایی و دارویی، در صورت جواب دادن، حدود ۹۰ درصد در جلوگیری از تشکیل سنگ‌های جدید مؤثر هستند. در ادامه می‌خواهیم ۵ ماده غذایی که برای پیشگیری از سنگ کلیه مناسب هستند را معرفی کنیم.

برخی از غذا‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. خوردن این غذا‌ها در حد اعتدال هنگام حفظ رژیم غذایی سالم با میوه و سبزیجات توصیه می‌شود. در این میان مهم است که به غذا‌های زیر که می‌توانند منجر به تشکیل سنگ کلیه در افراد خاص شوند، توجه داشته باشید: غذا‌های سرشار از سدیم، نوشابه‌های کولا، فست‌فودها، گوشت‌های فرآوری شده، برخی مکمل‌ها، چای سیاه، شکلات، توت‌فرنگی، اسفناج، شیر سویا، بادام، بادام هند، سویای لوبیا.

خبر خوب این است که موارد زیادی از خوردنی‌ها وجود دارند که می‌توانید در رژیم غذایی معمول خود قرار دهید تا از بروز سنگ‌ها جلوگیری کنند. از جمله:

۱-آب: اگرچه یک نوشیدنی است و نه لزوماً یک غذا، اما نوشیدن آب مهم‌ترین راه پیشگیری از سنگ کلیه است. همه پزشکان نوشیدن دو تا سه لیتر آب (حداقل ۶۴ اونس یا بیشتر) در روز را توصیه می‌کنند.

۲-لیمو: لیمو حاوی اسیدسیتریک است که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و به تجزیه سنگ‌های تشکیل شده کمک می‌کند. برای خوردن یک نوشیدنی گوارا، مقداری لیمو تازه فشرده را به آب خود اضافه کنید!

لیمو

۳-سبزیجات چلیپایی: سبزیجات غنی از پتاسیم مانند جوانه بروکسل، کلم بروکلی و کلم‌پیچ باعث کاهش کلسیم شده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کنند. این غذا‌ها همچنین دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی هستند که از سرطان مثانه، پروستات و کلیه نیز جلوگیری می‌کنند.

سبزیجات چلیپایی

۴-غلات کامل: بیشتر غلات سبوس‌دار وزن مناسبی دارند که در پیشگیری و درمان سنگ کلیه مفید هستند.

۵-کلسیم: کلسیم موجود در شیر و ماست نیزمی تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد

لبنیات