۰ نفر

هشدار ، تزریق اشتباه این آمپول خطر مرگ دارد

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 556438
هشدار ، تزریق اشتباه این آمپول خطر مرگ دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمپول "تمزیوا" برای درمان کرونا یک تیغ دو لبه است که چنانچه صحیح استفاده نشود خطر فوت دارد.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز ، جبرائیل موفق عنوان کرد: این آمپول قبلا برای درمان بیماری‌هایی مانند رماتیسم و ... استفاده می‌شد اما بعضی از پزشکان آن را برای درمان کووید-۱۹ هم تجویز کردند که با اثراتی که نشان داد، وزارتخانه نسبت به تجویزش پروتکل تعیین کرد. 

وی افزود: تمزیوا مانند یک تیغ دو لبه است که اگر دقیق و صحیح استفاده شود، می‌تواند برای بهبودی بعضی بیماران کووید-۱۹ موثر واقع شود اما اگر در زمان صحیحش استفاده نشود خطرات جدی تا حد فوت را ممکن است در پی داشته باشد. به همین دلایل وزارت بهداشت پروتکلی را تنظیم و ابلاغ کرد که بر اساس آن می‌بایست سه پزشک توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی هر منطقه تعیین شده و تمزیوا با امضاء دو پزشک از آن سه نفر تجویز شود.

موفق متذکر شد: بنابراین تمزیوا یک داروی معمولی نیست؛ قیمتش هم گران است و مدل ایرانی آن حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. از طرف دیگر در سطح کشور هم با کمبود این دارو مواجه هستیم. تولید تمزیوا کم است و به هر دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور مقدار کمی برای هر هفته تعلق می‌گیرد. به طور معمول حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ عدد به ما تعلق می‌گیرد که البته در هفته گذشته ۴۰۰ عدد به دانشگاه مشهد تحویل  داده شد که توزیع کردیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمزیوا را با اولویت بیمارستان‌ها توزیع می‌کنیم، بیان کرد: برای اینکه بتوان به تمام بیمارستان‌ها و مراکز تمزیوا را توزیع کرد، به هر بیمارستان مقدار محدودی تحویل داده می‌شود. این سهمیه‌ها هم براساس میزان بستری‌های آن‌ها است. در صورتی که پس از تحویل به بیمارستان‌ها موجودی وجود داشته باشد، به داروخانه‌های دولتی هم ارائه می‌شود. ذخیره‌ای از تمزیوا نداریم و اصلا چیزی به نام ذخیره نمی‌توان داشت؛ چراکه مقدار سهمیه‌ها کم است و اندک توزیع می‌شود.

کمبود رمدسیویر نداریم

موفق با اشاره به وضعیت خراسان رضوی در حوزه داروی رمدسیویر نیز خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت هر دو یا سه روز برنامه توزیع رمدسیویر دارد و ما به محض دریافت دارو، آن را در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های موقتِ تزریق این دارو و ۲۳ داروخانه‌ سطح شهر مشهد توزیع می‌کنیم. کمبودی در زمینه رمدسیویر نداریم و تا روزی ۱۰ هزار ویال هم توزیع کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره کمبود رمدسیویر در دو هفته گذشته عنوان کرد: ممکن است کمبودهایی موقتی که براساس تاخیر در توزیع است برای چند روز اتفاق بیفتد اما کمیاب بودنِ رمدسیویر نداریم. سال گذشته که این دارو فقط از هند وارد می‌شد با کمبود شدید و کمیاب شدن مواجه شده بودیم ولی اکنون چون به مقدار زیاد در داخل کشور تولید می‌شود کمبودی نداریم. پس از این که در هفته گذشته صف‌های طویلی برای خرید رمدسیویر در سطح شهر ایجاد شده بود، مراکز توزیع آن را افزایش دادیم و الان دیگر صفی برای خرید نداریم.

موفق درباره ذخیره رمدسیویر گفت: به محض اینکه سهمیه دارو را دریافت می‌کنیم آن را توزیع کرده و چیزی نیست که بخواهیم نگه داشته و مثلا برای ماه‌های پاییز و زمستان ذخیره کنیم.