۰ نفر

لحظه ورود ویروس کرونا به سلول‌ های مغزی خفاش

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 556107
لحظه ورود ویروس کرونا به سلول‌ های مغزی خفاش

نیویورک تایمز ویدئویی از چگونگی حمله ویروس کرونا به سلول‌های مغزی خفاش منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز ویدئوی شگفت انگیز از لحظه ورود ویروس کرونا به سلول‌های مغزی خفاش منتشر کرد.

ویدئوی منتشر شده در این نشریه نشان می‌دهد که چگونه ویروس به سلول‌های مغزی خفاش به تعبیر این نشریه به شکلی «تجاوزگرانه» نفوذ می‌کند.

این ویدئو از سوی «سوفی ماری ایچر» (Sophie-Marie Aicher) و «دلفین پلاناس» (Delphine Planas) ویروس شناسان انستیتو پاستور پاریس گرفته شده است.

طبق اعلام این نشریه، این دو ویروس شناس در مسابقه‌ای ویدئویی میکروسکوپی که با حمایت ابرشرکت چند میلیتی «نیکون» که در زمینه تولید دوربین‌های عکاسی و عدسی‌های اپتیک فعالیت دارد و با عنوان «مسابقه نیکون برای جهان کوچک» (Nikon Small World Competition) برگزار شد و در خصوص تصویربرداری میکروسکوپی بود، موفق به کسب افتخار شده بودند.

نیویورک تایمز با انتشار این فیلم نوشت: متجاوز با دقت به سمت طعمه خود می‌رود و آماده می‌شود تا زره شکار خود را سوراخ کند. به محض ورود، متجاوز میزبان خود را مجبور می‌کند تا مزاحمان (ویروس ها) بیشتری تولید کند و سپس باعث منفجر شدن آن می‌شود و تعداد بیشتری از مهاجمان (ویروس ها) را بیرون می‌کشد که آن‌ها نیز می‌تواند به کار خود در سطحی وسیعتر ادامه دهند.

به نوشته این نشریه، این درام که در یک ویدئوی میکروسکوپی از «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» به تصویر کشیده شده است، چگونگی آلوده شدن سلول مغزی خفاش را آشکار و نشان می‌دهد چگونه عامل بیماری زا، سلول‌ها را به کارخانه ساخت ویروس ( پیش از آنکه سلول بمیرد) تبدیل می‌کند.

این ویدئو در طول ۴۸ ساعت و با تصویری که هر ده دقیقه یکبار گرفته شده، فیلمبرداری شده است. این فیلم نشان می‌دهد ویروس کرونا که به شکل لکه‌های قرمز نشان داده شده اند، در میان نقاط خاکستری که سلول‌های مغزی خفاش هستند، منتشر می‌شوند و پس از آنکه این سلول‌ها را آلوده می‌سازند، سلول‌های مغزی خفاش شروع به آمیخته شدن و همجوشی با سلول‌های مجاور می‌کنند و در یک مرحله، کل توده پاره می‌شود که به مرگ سلولی منجر می‌شود.

ایچر که یکی از شرکت کنندگان در تصویربرداری از این حمله ویروسی به مغز خفاش بوده و متخصص بیماری‌های حیوانی، خصوصا بیماری‌هایی است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارند، در این باره می‌گوید: همان سناریویی که در خفاش‌ها به وقوع پیوست، به همین ترتریب نیز در انسان به وقوع می‌پیوندد؛ با این تفاوت که خفاش‌ها در نهایت بیمار نمی‌شوند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: در انسانها، ویروس کرونا می‌تواند از تشخیص داده شدن جلوگیری کرده و سبب وارد آمدن خسارت بیشتری شود؛ چرا که کرونا می‌تواند از طریق بازداشتن سلول‌های آلوده به آگاه ساختن سیستم ایمنی بدن از ورود مهاجمان (ویروسها)، سبب وارد آمدن خسارت بیشتری شود. اما همچنین کرونا قدرت ویژه‌ای در مجبور ساختن سلول‌های میزبان برای همجوشی با سلول‌های مجاور دارد که این عملیات به «syncytia» شناخته می‌شود؛ به طوری که ویروس کرونا می‌تواند به هنگام تکثیر، بدون آنکه شناخته شود به حضور خود ادامه دهد.

ایچر در این باره می‌افزاید: هر زمان که ویروس مجبور به خروج از سلول شود، در معرض شناسایی قرار می‌گیرد؛ از این رو در صورتی که بتواند مستقیم از سلولی به سلول دیگر برود، آن را به شکلی سریع انجام می‌دهد.

او همچنین گفت: امیدوارم این ویدئو در برداشته شدن ابهام‌ها در خصوص این ویروس و تسهیل درک این دشمن فریبکار که زندگی میلیارد‌ها انسان را زیر و رو کرده است، کمک کند.