۰ نفر

یک اپیدمیولوژیست عنوان کرد؛

علت آمار بالای مرگ های کرونایی

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱:۰۵
کد خبر: 555563
علت آمار بالای مرگ های کرونایی

یک اپیدمیولوژیست گفت: آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا نتیجه افزایش بستری‌ها در هفته‌های گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  مهر، مسعود یونسیان، در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما درباره رابطه میزان ابتلاء و مرگ و میر کرونایی، افزود: در تمام سویه‌های ویروس کرونا از زمانی که وارد بدن می‌شود حداقل دو روز و حداکثر ۱۴ روز زمان می‌برد تا علائم ظاهر شود.

وی با اشاره به اینکه همه افراد دچار علائم نمی‌شوند، ادامه داد: ظاهر شدن علائم بین دو تا ۱۴ روز و به طور متوسط یک هفته است.

یونسیان گفت: از زمانی که اولین علائم آشکار می‌شود تا زمانی که بیماری شدت پیدا می‌کند و بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند، چند روز طول می‌کشد.

وی افزود: با توجه به رنگ بندی استان‌ها و نمودارهای نرم افزار ماسک که تصمیم گیری‌ها بر این اساس شکل می‌گیرد و بر مبنای بستری در بیمارستان است، حداقل ۱۰ روز فاصله بین آلوده شدن یک فرد و بستری شدن در بیمارستان وجود دارد، البته مشروط به اینکه بیماری در حدی باشد که نیاز به بستری شدن باشد؛ یعنی اگر تعداد بستری شدگان کاهش می‌یابد به ۱۰ تا ۱۲ روز گذشته بستگی دارد.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: یک روند کاهشی را در بعضی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و کرمان در جنوب و همچنین گلستان، مازندران، گیلان، البرز، تهران و قم شاهد هستیم.

یونسیان با بیان اینکه در کل کشور تعداد بستری‌ها کاهشی بوده است، خاطرنشان کرد: به میزان زیادی آمار مرگ و میر و بستری هر استان مربوط به همان استان است و کمتر پیش می‌آید که فردی در یک استان ساکن باشد و برای پیگیری بیماری خود به استان دیگر مراجعه کند.

وی افزود: افرادی که فوت می‌کنند به طور متوسط بین دو تا چهار هفته بعد از ابتلاء فوت می‌کنند بنابراین با روند کاهشی که در کل کشور به ویژه در استان‌های شمالی و جنوبی مشاهده کردیم، ولی در استان‌های غربی هنوز ندیدیم؛ انتظار داریم کاهش تعداد مرگ و میر در روزهای آینده را شاهد باشیم، مگر اینکه اتفاقاتی که در تجمع‌ها و جا به جایی‌هایی که در ۱۰ تا ۱۲ روز گذشته انجام شده است؛ این روند را کُند کند.