۰ نفر

توصیه هایی برای تجدید قوای بدن در بهبودیافتگان کرونا

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۳۰
کد خبر: 555268
توصیه هایی برای تجدید قوای بدن در بهبودیافتگان کرونا

همه افراد از این حقیقت آگاهی دارند که بیماری کووید-۱۹ موجب احساس ضعف و خستگی زیاد می‌شود و ممکن است در برخی بهبودیافتگان برای مدت زمان طولانی این ضعف ادامه پیدا کند و به بروز مشکلات دیگر منجر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سه دلیل عمده برای احساس ضعف و خستگی بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ وجود دارد که شامل عدم تغذیه مناسب، بار ویروسی و استرس وارد شده بر بدن می باشد.

برای مقابله با این مشکل لازم است فرد با شرایط خود مدارا کرده و به نکات مراقبتی برای حفظ سلامت بدن بیشتر توجه داشته باشد.

روزنامه "تایمزآو ایندیا" در گزارشی به راهکارهای ساده ای اشاره کرده که نشان می دهد چگونه تغذیه خوب می تواند به بهبود سریعتر حال افراد پس از درمان بیماری شان کمک کند.

کالری

مصرف مواد غذایی غنی از انرژی مهم است زیرا به فرد کمک می کند تا انرژی خود را بازیابی کرده و به فعالیت های معمول خود ادامه دهد. کربوهیدرات ها همچون سوخت برای بدن عمل می کنند بنابراین لازم است که مواد غذایی مانند سیب زمینی، غلات کامل، عدس و سایر چربی های خوب در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

پروتئین

پروتئین ها اجزای سازنده بدن به حساب می آیند. هنگام مقابله با بیماری، ضایعات عضلانی زیادی در بدن رخ می دهد، بنابراین مهم است نسبت به پروتئین مصرفی دقت داشت تا ماهیچه را برای مقابله با بیماری تحریک کرده و از تحلیل رفتن مداوم ماهیچه ها جلوگیری کرد. برای طی کردن روند بهبودی لازم است رژیم غذایی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن حاوی ۱.۵ گرم پروتئین باشد. از مواد غذایی مانند عدس، حبوبات، غلات کامل، تخم مرغ، گوشت ماهی و مرغ مصرف کنید.

امگا ۳

امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کند زیرا بدن هنگام مقابله با هرگونه عفونت دچار التهاب قابل توجهی می شود. خوراکی های غنی از امگا ۳ شامل دانه های چیا، گردو، دانه کتان، برخی انواع ماهی و روغن سویاست. همچنین می توان پس از بهبودی برای مدت دو ماه از مکمل های امگا ۳ مصرف کرد.

مراقبت از سلامت روده

درصورتیکه عفونت وارد روده شده باشد، میکروبیوم آن را تغییر داده است به همین دلیل است که اکثر افراد در دوران بیماری با مشکلاتی مانند سوء هاضمه و اسهال مواجه می شوند. برای مراقبت از سلامتی بهتر است پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در رژیم غذایی گنجانده شود.

ویتامین D

این ویتامین در بهبود عملکرد سیستمهای مختلف بدن کارایی دارد و مصرف آن برای حفظ سلامت استخوان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و عملکرد صحیح هورمون ها ضروری است.

تامین آب بدن

تامین آب مورد نیاز بدن در روند سریع بهبودی حائز اهمیت است. نوشیدن آب به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را بهتر در بدن پخش کرده و از طریق ادرار و تعریق نیز مواد سمی را از بدن دفع کند.

علاوه بر اینها داشتن خواب کافی در طول شب از دیگر نکات مهمی است که به بهبود روند بیماری کمک می کند.