۰ نفر

واکسن‌ های کرونا با چه داروهایی تداخل دارد؟

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳
کد خبر: 552952
واکسن‌ های کرونا  با چه داروهایی تداخل دارد؟

از آنجایی که تزریق واکسن کرونا برای اولین بار در دنیا و کشورمان اتفاق می‌افتد، سوالات زیادی درباره آن برای مردم وجود دارد؛ به عنوان مثال آیا زنان باردار می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند و همچنین آیا این واکسن با داروهای دیگر تداخل دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از سوالاتی که این روزها به صورت مداوم پرسیده می شود، این است که واکسن‌های کووید-۱۹ با چه داروهایی تداخل دارد؟.

اولا باید گفت که توصیه می شود برای حفظ اثربخشی واکسن ها، حداقل فاصله زمانی ۱۴ روز بین تزریق واکسن کووید-۱۹ و سایر واکسن ها رعایت شود.

در عین‌حال باید توجه کرد که اغلب داروها هیچ تداخلی با واکسن های کووید-۱۹ ندارد. بیمارانی که دچار بیماری های مزمن هستند بیماران دچار مشکلات قلبی، کلیوی، کبدی، روماتولوژیک، دیابت، بدخیمی و ... به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک خود داروهای مصرفی را تغییر دهند و یا قطع کنند.

در برخی موارد خاص و به ندرت، با مشورت و صلاحدید پزشک معالج، ممکن است نیاز باشد فاصله زمانی بین تزریق واکسن و برخی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود داشته باشد.

بیمارانی که تحت پیوند اعضا و یا شیمی درمانی قرار گرفته اند نیز در مورد زمان تزریق واکسن بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنند.

بر اساس اعلام کانال تلگرامی سازمان نظام پزشکی، یکی دیگر از سوالات مهم درباره واکسن کرونا، این است که آیا تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ در دوران بارداری و شیردهی توصیه می‌شود؟.

باید گفت که در حال حاضر تزریق واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم و کووکسین بهارات در دوران بارداری و شیردهی به دلیل محدود بودن اطلاعات توصیه نمی‌شود. در عین‌حال خانم‌های باردار و شیرده در مورد تزریق واکسن آسترازنکا باید با پزشک خود مشورت کنند.

در صورتی که فرد واکسینه شده قصد بارداری داشته باشد نیازی به تاخیر در اقدام به بارداری وجود ندارد. همه واکسن‌های کووید-۱۹ غیر زنده و غیر فعال هستند و به نظر نمی‌رسد مشکلی برای جنین ایجاد کند. در صورتی که خانم‌ها بعد از تزریق واکسن متوجه بارداری شوند جای نگرانی وجود ندارد.