۰ نفر

این خوراکی ها معده را نابود می کند

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۵۵
کد خبر: 552774
این خوراکی ها معده را نابود می کند

بسیاری از غذا‌ها درد معده را با ضعیف کردن دریچه اسفنکتر تشدید می‌کنند بنابراین رژیم غذایی نقش بسزایی در درد ناشی از این عارضه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،به گفته کارشناسان تغذیه، اکثر مردم به طور روزانه از ناراحتی معده شکایت می‌کنند و در بیشتر موارد این وضعیت مربوط به غذا و عادات سبک زندگی روزانه است. مهمترین غذا‌ها و نوشیدنی‌ها عامل ناراحتی معده کدامند؟.

به نقل از بولدسکی، متخصصان می‌گویند که برخی غذا‌ها و مایعات می‌توانند باعث درد معده، گاز و نفخ شوند که ممکن است بر سلامت روحی و جسمی ما تأثیر منفی بگذارد.

خوراکی‌هایی که باعث نفخ معده می‌شوند

سبزیجات خام

خوردن سبزیجات خام مانند کنگر فرنگی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل می‌تواند باعث درد معده و مشکلات روده شود. سبزیجات اسیدی، به ویژه گوجه فرنگی، تولید اسید را در معده شما افزایش می‌دهد و در عین حال فشار را در اسفنکتر تحتانی مری کاهش می‌دهد. این ماهیچه‌ای است که غذا را در جهت درست در انتهای مری حرکت می‌دهد، که منجر به سوزش سر دل نیز می‌شود.

سبزیجات

منابع فیبر

غذا‌های غنی از فیبر، سالم تلقی می‌شوند اما باید فقط در مقادیر متوسط ​​مصرف شوند زیرا فیبر اضافی می‌تواند منجر به درد معده و نفخ شود. سعی کنید درست قبل از ورزش از غذا‌های حاوی فیبر بالا اجتناب کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به مشکلات روده‌ای یا گرفتگی معده در حین ورزش شود. برخی از غذا‌های غنی از فیبر شامل حبوبات، آجیل، میوه‌هایی مانند موز، سیب و ... است.

محصولات لبنی بدون تخمیر

این غذا‌ها می‌توانند معده را تحریک کنند و باعث درد شکم شوند، اگر فردی فاقد لاکتوز باشد، محصولات لبنی باعث ایجاد گاز‌های بزرگ، نفخ و اسهال می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از انواع شیر گاو حاوی هورمون‌هایی هستند که می‌توانند مخاط معده را تحریک کنند.

لبنیات-585x300

نوشیدنی گازدار

نوشیدنی‌های گازدار ممکن است منجر به مشکلات معده شوند زیرا حباب‌ها می‌توانند هوا را در معده ما ایجاد کرده و منجر به گاز شوند. اگر مستعد درد معده هستید، از نوشیدنی‌های مانند آب و آب میوه تازه استفاده کنید.

الکل

الکل باعث درد معده، حالت تهوع و حرکات غیرطبیعی روده مانند اسهال می‌شوند. علاوه بر این، الکل دارای مواد مغذی کمی است و می‌تواند منجر به التهاب روده شود که منجر به احساس ناراحتی و نفخ و همچنین التهاب و سوزش معده می‌شود و می‌تواند پوشش معده را فرسوده کند.

غذا‌های ادویه دار

خوردن غذا‌های تند به مقدار زیاد می‌تواند مخاط مری و معده را تحریک کند که به نوبه خود باعث افزایش تولید اسید در معده شما می‌شود و در عین حال فشار را در اسفنکتر تحتانی مری کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث ناراحتی معده می‌شود. برخی از مشکلات شایع معده ناشی از غذا‌های تند، ورم معده و زخم معده است.

کره

کره می‌تواند بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد و باعث درد معده شود. هنگام پختن به جای کره می‌توانید از روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید.

گلوتن

این پروتئین در بسیاری از غلات از جمله گندم و جو یافت می‌شود و در غذا‌هایی مانند نان، ماکارونی، پیتزا و غلات رایج است. مطالعات نشان داده است که گلوتن می‌تواند باعث معده درد شود و منجر به حرکات غیرطبیعی روده، اسهال و گرفتگی شود.