۰ نفر

دانه پرفایده برای دیابتی ها! + عکس

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 552179
دانه پرفایده برای دیابتی ها! + عکس

پژوهشگران معتقدند افراد دیابتی که در رژیم غذایی‌ ارزن مصرف می‌کنند، میزان قند خونشان بین ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، یک پژوهش که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد افراد دیابتی که از «ارزن» به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود استفاده کرده اند، توانسته اند ۱۲ تا ۱۵ درصد از قند خون خود را کاهش دهند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، این یافته‌های جدید حاکی از پتانسیل موجود برای طراحی وعده‌های غذایی با ارزن، برای افراد دیابتی و افراد پیش دیابتی و همچنین افراد غیر دیابتی به عنوان روشی پیشگیرانه است.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۱۱ کشور انجام شده و طبق نتایجی که در نشریه «Frontiers in Nutrition» منتشر شده است، افراد دیابتی که از «ارزن» به عنوان بخشی از رژیم روزانه شان استفاده می‌کردند، مشاهده کردند که سطح گلوکز آن‌ها در حالت ناشتا و نیز بعد از غذا ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافت. این افراد مشاهده کردند سطح گلوکز یا همان قند خونشان از سطح دیابتی به «پیش دیابت» رسید.

در این مطالعه سطح «HbA۱c» (قند خون متصل به هموگلوبین) ۱۷ درصد برای افراد پیش دیابتی کاهش یافت و از سطح پیش دیابتی به سطح نرمال رسید.

14453929_926

این یافته‌ها تأکید می‌کند خوردن ارزن می‌تواند به پاسخ بهتر در ارتباط با قند خون منجر شود.

دکتر آنیتا، نویسنده اصلی این پژوهش و دانشمند ارشد تغذیه در «مؤسسه بین‌المللی تحقیقاتی نباتات برای نواحی نیمه خشک» (ICRISAT)گفت: هیچ کس نمی‌دانست تحقیقات علمی زیادی در مورد تأثیر ارزن بر دیابت انجام شده است. این فواید اغلب مورد اعتراض قرار می‌گرفت اما این بررسی سیستماتیک پژوهش‌ها که در مجلات علمی منتشر شده است، ثابت کرد ارزن سطح قند خون را کنترل کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

ارزن غله‌ای دارای دانه‌های کروی شکل است. ارزن می‌تواند به رنگ‌های زرد، سفید یا قهوه‌ای باشد. اگرچه شاید ما دیده باشیم که از ارزن به عنوان غذای پرندگان استفاده می‌شود، اما به دلیل فواید فراوانی که دارد، در برخی نقاط جهان آن را مانند برنج می‌پزند و یا در تهیه نان و یا دیگر غذا‌ها از آن استفاده می‌کنند.