۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سنبل‌الطیب و مبارزه با اضطراب و بی خوابی

۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۴
کد خبر: 547616
سنبل‌الطیب و مبارزه با اضطراب و بی خوابی

اگر اضطراب را تجربه کرده یا در خواب مشکل دارید، احتمالاً به این فکر کرده‌اید که یک داروی گیاهی برای تسکین را امتحان کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ریشه سنبل‌الطیب یک ماده رایج است که در مکمل‌های غذایی فروخته می‌شود. طرف‌داران این گیاه ادعا می‌کنند که بی‌خوابی و تنش‌های عصبی ناشی از اضطراب را درمان می‌کند. سنبل‌الطیب قرن‌ها به‌عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شده است.

در یونان و روم باستان، این گیاه برای تسکین موارد زیر استفاده می‌شد:

  • بی‌خوابی
  • عصبی بودن
  • رعشه
  • سردرد
  • استرس

این گیاه ممکن است درست همان چیزی باشد که شما برای داشتن یک خواب خوب در شب لازم دارید. امروزه چندین محصول ریشه سنبل‌الطیب در بازار وجود دارد. اما مقدار ریشه سنبل‌الطیب موجود در هر کپسول بسیار متفاوت است.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد دوز توصیه شده ریشه سنبل‌الطیب و مزایای بالقوه آن برای سلامتی را به شما ارائه می‌دهیم.

ریشه سنبل‌الطیب چیست؟

سنبل‌الطیب گیاهی است که در تمام فصول وجود دارد که نام علمی آن Valeriana officinalis می‌باشد. این گیاه در علفزارهای سراسر آمریکای شمالی، آسیا و اروپا به‌صورت خودرو رشد می‌کند.

در تابستان گل‌های سفید، بنفش یا صورتی دارد. آماده‌سازی‌های گیاهی به طور معمول از ریشه ریزوم گیاه انجام می‌شود.

ریشه سنبل‌الطیب چگونه اثر می‌کند؟

محققان مطمئن نیستند که ریشه سنبل‌الطیب برای کاهش بی‌خوابی و اضطراب چگونه اثر می‌کند. آنها فکر می‌کنند که این ماده سطح مواد شیمیایی معروف به گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) را به طرز نامحسوسی در مغز افزایش می‌دهد. GABA به یک اثر آرام‌بخش در بدن کمک می‌کند.

داروهای تجویز شده معمول برای اضطراب مانند آلپرازولام (زاناکس) و دیازپام (والیوم) نیز باعث افزایش سطح GABA در مغز می‌شوند.

مقدار توصیه شده ریشه سنبل‌الطیب برای خواب

بی‌خوابی، عدم توانایی در به خواب رفتن یا به خواب رفتن، حدود یک‌سوم کل بزرگسالان حداقل یک‌بار در طول زندگی خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. می‌تواند تأثیر بسزایی در رفاه و زندگی روزمره شما داشته باشد.

بر اساس تحقیقات موجود، ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم ریشه سنبل‌الطیب را ۳۰ دقیقه تا دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید. این میزان بهترین حالت برای بی‌خوابی یا مشکلات خواب است. برای چای، ۲ تا ۳ گرم ریشه سنبل‌الطیب گیاهی خشک شده را در ۱ فنجان آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید.

به نظر می‌رسد ریشه سنبل‌الطیب پس از مصرف منظم آن به مدت دو یا چند هفته، بهتر عمل می‌کند. بدون صحبت با پزشک خود، بیش از یک ماه ریشه سنبل‌الطیب مصرف نکنید.

دوز توصیه شده برای اضطراب

برای اضطراب، ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز مصرف کنید. آخرین دوز ریشه سنبل‌الطیب شما باید درست قبل از خواب باشد. دوز توصیه شده برای اضطراب به‌طورکلی کمتر از دوز بی‌خوابی است. این بدان دلیل است که مصرف مقادیر زیاد ریشه سنبل‌الطیب در طول روز می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی شود. اگر در طول روز خواب هستید، ممکن است شرکت در فعالیت‌های معمول روزانه شما را دچار مشکل کند.

آیا مصرف ریشه سنبل‌الطیب برای اضطراب و خواب مؤثر است؟

بسیاری از مطالعات بالینی کوچک برای آزمایش کارایی و ایمنی ریشه سنبل‌الطیب برای خواب انجام شده است. نتایج این‌گونه مخلوط شده است: به‌عنوان‌مثال، در یک مطالعه با ۲۰۰۹ مورد کنترل شده با دارونما، زنان مبتلا به بی‌خوابی، ۳۰۰ میلی‌گرم عصاره سنبل‌الطیب ۳۰ دقیقه قبل از خواب به مدت دوهفته مصرف کردند.

زنان هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در شروع یا کیفیت خواب گزارش نکردند. به همین ترتیب، بررسی ۳۷ مطالعه نشان داد که بیشتر آزمایش‌ها بالینی ریشه سنبل‌الطیب هیچ تفاوتی بین ریشه سنبل‌الطیب و دارونما در خواب نشان نداده است. این مطالعات هم در افراد سالم و هم در افراد بی‌خواب انجام شده است.

اما مؤسسه ملی بهداشت (NIH) یک مطالعه قدیمی را توصیف کرد که نشان می‌دهد ۴۰۰ میلی‌گرم عصاره ریشه سنبل‌الطیب در مقایسه با دارونما در ۱۲۸ داوطلب سالم خواب را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد.

شرکت‌کنندگان گزارش کردند که در زمان لازم برای به خواب رفتن، کیفیت خواب و تعداد بیداری‌های نیمه‌شب، بهبودیافته است.

NIH همچنین یک کارآزمایی بالینی را عنوان نمود که در آن ۱۲۱ فرد مبتلا به بی‌خوابی که ۶۰۰ میلی‌گرم ریشه خشک سنبل‌الطیب مصرف می‌کردند، علائم بی‌خوابی را در مقایسه با دارونما پس از ۲۸ روز درمان کاهش داده است.

تحقیقات در مورداستفاده از ریشه سنبل‌الطیب در درمان اضطراب تا حدودی کم است. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۲ در مورد ۳۶ بیمار مبتلا به اختلال اضطراب عمومی نشان داد که ۵۰ میلی‌گرم عصاره ریشه سنبل‌الطیب سه بار در روز به مدت چهار هفته به طور قابل‌توجهی میزان اضطراب را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد. در سایر مطالعات اضطراب از دوزهای کمی بالاتر استفاده شده است.

آیا ریشه سنبل‌الطیب بی‌خطر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برچسب ریشه سنبل‌الطیب را "به‌طورکلی بی‌خطر می‌داند" (GRAS) ، اما عوارض جانبی خفیفی از آن گزارش شده است.

عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • ناراحتی معده
  • بی‌قراری

همانند اکثر محصولات گیاهی و مکمل‌ها در ایالات متحده، محصولات ریشه سنبل‌الطیب توسط FDA تحت نظارت نمی‌باشند. ریشه سنبل‌الطیب می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شما شود، بنابراین پس از مصرف آن رانندگی نکرده یا با ماشین‌آلات کار انجام ندهید.

چه کسی نباید ریشه سنبل‌الطیب را مصرف نماید؟

اگرچه ریشه سنبل‌الطیب معمولاً بی‌خطر تلقی می‌شود، افراد زیر نباید آن را مصرف کنند:

زنانی که باردار یا شیرده هستند. خطر برای نوزاد درحال‌رشد ارزیابی نشده است، اگرچه یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۰۷ مشخص کرد که ریشه سنبل‌الطیب به‌احتمال زیاد روی نوزاد درحال‌رشد تأثیر نمی‌گذارد.

کودکان کمتر از ۳ سال. ایمنی ریشه سنبل‌الطیب در کودکان زیر ۳ سال آزمایش نشده است.

ریشه سنبل‌الطیب را با الکل، سایر وسایل کمکی خواب یا داروهای ضدافسردگی ترکیب نکنید.

همچنین از ترکیب آن با داروهای آرام‌بخش، مانند باربیتورات‌ها (به‌عنوان‌مثال، فنوباربیتال، سکوباربیتال) و بنزودیازپین‌ها (به‌عنوان‌مثال، زاناکس، والیوم، آویتان) خودداری کنید. ریشه سنبل‌الطیب نیز دارای اثر آرام‌بخش است و این اثر می‌تواند اعتیادآور باشد.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، از دکتر خود بپرسید که آیا مصرف آن با ریشه سنبل‌الطیب بی‌خطر است یا خیر. ریشه سنبل‌الطیب ممکن است اثرات بیهوشی را نیز افزایش دهد. اگر قصد جراحی دارید، به پزشک و متخصص بیهوشی خود اطلاع دهید که ریشه سنبل‌الطیب مصرف می‌کنید.

مراحل بعدی

ریشه سنبل‌الطیب پودر شده به‌صورت کپسول و قرص و همچنین چای موجود است. ریشه سنبل‌الطیب را می‌توانید به‌راحتی از طریق اینترنت یا در داروخانه‌ها خریداری کنید.

قبل از استفاده از ریشه سنبل‌الطیب حتماً برچسب‌ها و دستورالعمل‌های محصول را بخوانید. برخی از محصولات حاوی دوزهای ریشه سنبل‌الطیب هستند که بالاتر از مقادیر توصیه شده در بالا هستند. به‌خاطر داشته باشید که دوز استاندارد ریشه سنبل‌الطیب وجود ندارد.

درحالی‌که این گیاه بی‌خطر می‌باشد، مشخص نیست که آیا دوزهای بالاتر برای ایجاد اثر ضروری هستند یا خیر. NIH به یک مطالعه معتبر اشاره کرد که نشان داده مصرف ۹۰۰ میلی‌گرم ریشه سنبل‌الطیب در شب می‌تواند باعث افزایش خواب‌آلودگی شده و صبح روز بعد منجر به "اثر خماری" گردد.

اگر در مورد دوز مصرفی مطمئن نیستید از پزشک خود در این باره بپرسید.

ریشه سنبل‌الطیب می‌تواند شما را خواب‌آلود کند. پس از مصرف ریشه سنبل‌الطیب، با ماشین‌آلات سنگین رانندگی یا کار نکنید. بهترین زمان مصرف ریشه سنبل‌الطیب برای خواب درست قبل از خواب است.

داروهای گیاهی یا داروها همیشه پاسخی برای مشکلات خواب و اضطراب نیستند. در صورت ادامه بی‌خوابی، اضطراب / عصبی یا استرس به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما یک بیماری زمینه‌ای مانند آپنه خواب یا اختلال روانی داشته باشید که نیاز به بررسی دارد.

آیا اگر دچار اضطراب یا بی‌خوابی شدید، باید ریشه سنبل‌الطیب خریداری کنید؟

اگرچه این موضوع تضمین نشده است، اما مبتلایان به اضطراب و بی‌خوابی ممکن است از مصرف عصاره ریشه سنبل‌الطیب روزانه بهره‌مند شوند. همچنین ممکن است منجر به عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای سنتی برای اضطراب یا بی‌خوابی شود، و این یک درمان بالقوه مناسب برای بسیاری از افراد است.

پاسخ‌ها بیانگر نظرات متخصصان پزشکی ما است. تمام مطالب کاملاً اطلاعی بوده و نباید توصیه پزشکی در نظر گرفته شود.