۰ نفر

راهکار ساده طب سنتی برای کاهش ریزش مو

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳
کد خبر: 546764
راهکار ساده طب سنتی برای کاهش ریزش مو

دلایل مزاجی یکی از عوامل مهم در ریزش مو است، اشخاصی که زودتر از سایر افراد به ریزش مو مبتلا می‌شود، عموما افراد گرم‌مزاج هستند، الگوی ریزش مو در افراد با مزاج صفراوی از قسمت جلوی سر و بالای پیشانی آغاز می‌شود و در افراد با مزاج دموی نیز ریزش مو در ناحیه وسط سر رخ می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید ابوالفتح شیرمردی  درخصوص عوامل شایع ریزش مو و راهکار برای قطع آن، اظهار کرد: ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی در افراد ظاهر شود، درحقیقت ریزش مو می‌تواند یک علامت برای پی بردن به مشکلات درونی بدن نیز باشد، یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو وجود مشکل کم‌خونی در بدن افراد است.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری افزود: در طب سنتی تعریف کم‌خونی نسبت به تعاریف طب نوین متفاوت است، در پزشکی نوین زمانی که هموگلوبین خون ۱۲ و بالاتر باشد فرد کم‌خون شناخته نمی‌شود، درصورتی که ممکن است میزان هموگلوبین خون فردی ۱۵ یا ۱۶ نیز باشد، اما از دیدگاه طب سنتی فرد دچار کم‌خونی باشد.

L9oP8

وی ادامه داد: کم‌خونی کبد یا قلب علایم بسیاری دارد که ریزش مو یکی از این علائم است، احتمال دارد زمان دریافت خون از فرد، سیاهرگ او در ناحیه بازو پرخون باشد، اما حجم کلی خون و به خصوص خون کبد کم باشد که این موضوع می‌تواند موجب ریزش مو شود، همچنین در صورتیکه میزان خون محدودی به ریشه یا فولیکول مو برسد به تدریج موجب بروز ریزش مو در فرد می‌شود.

شیرمردی عنوان کرد: روش تشخیص کم‌خونی افراد در طب سنتی نسبت به پزشکی نوین نیز متفاوت است، در پزشکی نوین با استفاده از آزمایش امکان تشخیص کم‌خونی وجود دارد، اما در طب سنتی لازم است علائم بالینی فرد بررسی شود، زیرا زیربنا و الفبای این دو نوع پزشکی با یکدیگر تفاوت دارد.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ضعف قوای بدن نیز یکی دیگر از عوامل ریزش مو محسوب می‌شود، همچنین دلایل مزاجی نیز در این خصوص بسیار مهم است، اشخاصی که زودتر از سایر افراد به ریزش مو مبتلا می‌شود عموما افراد گرم‌مزاج هستند، الگوی ریزش مو در افراد با مزاج صفراوی از قسمت جلوی سر و بالای پیشانی آغاز می‌شود و در افراد با مزاج دموی نیز ریزش مو در ناحیه وسط سر رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: به هم ریختگی هورمون‌های بدن، چگونگی کارکرد غدد بدن مانند غده تیروئید، غدد فوق کلیوی، غدد مغزی و سایر موارد همچنین کاهش ویتامین‌های موجود در بدن مانند ویتامین‌های خانواده B در ریزش مو تاثیر دارد، برخی هورمون‌های موجود در بدن انسان در رنگ و استحکام مو نیز موثر است و کاهش یا افزایش میزان این هورمون‌ها یکی دیگر از علل ریزش مو محسوب می‌شود.

2222

شیرمردی تصریح کرد: برخی عوامل خارجی مانند قارچ، شوره و چربی سر نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تمامی عوامل بیان شده برای ریزش مو ممکن است به دلایل ارثی در افراد ظاهر شود، زیرا مزاج نیز موضوعی است که براساس ارث و ژنتیک در افراد بروز پیدا می‌کند و بنابراین بیماری‌هایی که ریشه در مزاج دارند نیز به صورت ارثی انتقال پیدا می‌کنند.

کم خونی و کمبود زینک از علل سفیدی زودرس مو است

وی افزود: سفید شدن مو نیز موضوع مهمی است که ممکن است به دلیل سردمزاجی افراد بروز پیدا کند، همچنین در صورتیکه فرد دارای مزاج گرم باشد، اما مواد غذایی با طبع سرد مانند لبنیات، ماست، دوغ و همچنین ترشیجات مصرف کند، احتمال سفید شدن مو در این فرد افزایش پیدا می‌کند، کمبود زینک، مس و کم‌خونی نیز از دیگر علل موثر در سفیدی زودرس مو است.

شیرمردی ادامه داد: فکر کردن بیش از حد، همچنین داشتن غم و غصه نیز در سفیدی مو تاثیرگزار است زیرا طحال، کبد و غدد فوق کلیه فرد دچار مشکل می‌شود، سلامت غده تیروئید نیز در رنگ مو بسیار موثر است.

این متخصص طب سنتی در خصوص انواع مختلف ماسک‌های طبیعی موجود برای قطع ریزش مو و رویش مجدد آن، عنوان کرد: برخی از ماسک‌های طبیعی معمولا ویتامین‌های مفید برای سلامت مو را تامین می‌کنند و درحقیقت نوعی راهکار سطحی برای درمان ریزش مو محسوب می‌شوند، در صورتیکه حدود ۹۰ درصد علل ریزش مو ریشه در مشکلات درونی بدن افراد دارد و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود، استفاده از این نوع ماسک‌های طبیعی تاثیر چندانی ندارد و در واقع مانند داروهای مسکن به‌صورت مقطعی در درمان کمک می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی افراد با اشاره به موضوعات ارثی خود را محکوم به ریزش مو می‌دانند، به همین دلیل کار درمان خود را پیگیری نمی‌کنند، موضوع ارثی بودن ریزش مو صحیح است، اما موضوعات ارثی نیز به مزاج افراد بستگی دارد که در صورت اصلاح مزاج فرد می‌تواند موضوعات ارثی مانند ریزش مو را درمان کند.

شیرمردی در پایان خاطر نشان کرد: بالاترین سیاست درمان در ریزش مو این موضوع است که افراد علت آن را پیدا کنند و اقدامات درمانی مرتبط با عوامل ریزش مو را انجام دهند و پس از درمان اصولی ریزش مو به وسیله شامپو و سایر ابزار به بهبود روند رویش مو کمک کنند.