۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ترشحات سفید چیست؟

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۰
کد خبر: 537043
ترشحات سفید چیست؟

اکثر زنان در طول چرخه قاعدگی خود، انواع ترشحات را تجربه می‌کنند. ممکن است هر روز یک قاشق‌چای‌خوری مخاط ضخیم یا نازک و بدون بو تولید کنید و رنگ آن از سفید به شفاف یا به قهوه‌ای تغییر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شما شاید متوجه نشوید، اما رنگ‌ها و بافت‌های مختلف به هورمون‌ها و آنچه در آن زمان در بدن شما اتفاق می‌افتد مربوط می‌شود. در اینجا به شما بیشتر توضیح خواهیم داد که چرا، ترشحاتی سفید قبل از پریودی خود مشاهده می‌کنید.

ترشحات سفیدی که ممکن است قبل از دوره پریودی خود مشاهده کنید، به‌عنوان لکوره شناخته می‌شود. این ترشحات سفید سرشار از مایعات و سلول‌هایی است که از واژن شما خارج می‌شود و حتی گاهی اوقات ممکن است کمی زردرنگ به نظر برسد. این اتفاق زمانی می‌افتد که هورمون پروژسترون در بدن شما به اوج خود برسد که به این قسمت از چرخه قاعدگی لوتئال گفته می‌شود.

وقتی تعداد هورمون‌های استروژن زیاد باشد ترشحات تمیز، کش‌دار یا آبکی است. از طرف دیگر، پروژسترون مخاط را کدر یا سفید می‌کند. برخی از خانم‌ها از ترشحات به‌عنوان راهی برای تشخیص باروری استفاده می‌کنند که این به‌عنوان راهی طبیعی تنظیم خانواده، یا روش آگاهی از باروری شناخته می‌شود.

مخاط باریک و کشیده نشانه بارور بودن است زیرا این اتفاق در زمانی که تخمک آزاد می‌شود اتفاق می‌افتد. اما برعکس این ترشحات سفید و غلیظ مخاط نابارور هستند. علاوه بر رنگ و بافت مخاط، ترشحات باعث سالم و روان شدن بافت‌های واژن می‌شود. تا زمانی این ترشحات دارای علائمی مانند درد، خارش یا قرمزی همراه نباشند، طبیعی هستند.

چه عملکردی باعث به وجود آمدن ترشحات سفید می‌شوند؟

دلایل احتمالی ترشحات سفید قبل از پریود عبارتند از:

•    عملکرد طبیعی سیستم تولیدمثل: ترشحات سفید قبل از پریود قسمتی طبیعی از چرخه قاعدگی هستند.

•    کنترل بارداری: کنترل بارداری سطح هورمون‌های شما را تغییر می‌دهد که می‌تواند باعث زیادشدن ترشح شود. این یکی از عوارض جانبی طبیعی در کنترل از بارداری است

چند نوع از عفونت‌هایی که از راه رابطه جنسی منتقل می‌شوند عبارتند از: سوزاک، کلامیدیا وتریکومونا که به احتمال زیاد باعث ترشح می‌شوند. اگر به سوزاک یا کلامیدیا مبتلا هستید ترشحات بیشتر زرد و چرکی خواهند بود. بااین‌حال این عفونت‌های مقاربتی اغلب بدون علامت هستند. تریکوموناس منجر به علائمی از جمله ترشحات مایل‌به‌سبز یا مایل به زرد، بوی بد و خارش می‌شود.

عفونت مخمر: این نوع عفونت خیلی رایج است و می‌تواند بدون دلیل مشخصی اتفاق بیفتد. بااین‌حال، استفاده از آنتی‌بیوتیک، خطر ابتلا به عفونت مخمر را کاهش می‌دهد و دقیقاً قبل از پریودی شدی رخ می‌دهد. ترشح عفونت‌های مخمر غلیظ و سفید است. این نوع عفونت معمولاً باعث خارش و سوزش در واژن و فرج می‌شوند.

واژینوز باکتریال: واژینوز یک باکتری عفونتی است که با تغییر شرایط طبیعی باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌شوند. سیگارکشیدن، دوش گرفتن زیاد و داشتن چندین شریک جنسی دلایل این نوع عفونت است. ترشح این عفونت دارای بوی بد و رنگ سفید مایل به خاکستری است.