۰ نفر

اختلال در نظام آماری بازار مسکن

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 396585
اختلال در نظام آماری بازار مسکن

قطعی اینترنت در سراسر کشور، هفتمین روز خود را سپری می‌کند و تاثیر منفی آن بر تمامی بخش‌های اقتصادی سایه افکنده است، در این میان بازار مسکن هم طی یک هفته گذشته شرایط خوبی نداشته و به دلیل مشکلات موجود در اتصال به شبکه جهانی اینترنت، کد رهگیری معاملات خرید و فروش مسکن ارایه نشده و قراردادها ثبت نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، اما مشکل بازار مسکن به همین جا ختم نمی‌شود، با قطعی اینترنت طی روزهای گذشته، فضای مجازی که طی یکی دوسال گذشته، پیش قراول انجام معاملات مسکن بود و بسیاری از قراردادهای خرید و فروش هم از بستر فضای مجازی آغاز می‌شد، در یک هفته گذشته کارکرد خود را از دست داده است و فقط کاربرانی که اپلیکیشن‌های ویژه خرید و فروش را در تلفن‌های همراه خود دارند می‌توانند اقدام به پیگیری وضعیت بازار و قیمت‌ها کنند. از سوی دیگر، فروشندگان ملک هم قادر به ارایه آگهی‌های فروش خود در فضای مجازی نیستند و فقط تعداد محدودی که دارای اپلیکیشن هستند می‌توانند ملک خود را آگهی کنند. بنابراین پیش بینی می‌شود که حجم معاملات در هفته آخر آبان ماه به‌شدت تحت تاثیر این مساله قرارگرفته و کاهش یابد.

اما قطعی اینترنت طی یک هفته گذشته و ابهام در زمان وصل آن و حتی حرف و حدیث‌ها درباره احتمال عدم اتصال دوباره آن، وضعیت نامناسب بازار مسکن را تیره‌تر کرده است و علاوه بر عدم ثبت معاملات و کاهش چشمگیر آگهی‌های فروش مسکن در فضای مجازی، به نظر می‌رسد، سیستم گزارش دهی تحولات بازار مسکن از سوی مراکز رسمی اعلام آمار، از جمله وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی که اطلاعات خود را از این سامانه دریافت می‌کردند را هم دچار مشکل کرده است.

پیش‌بینی می‌شود، عدم ثبت معاملات مسکن طی یک هفته گذشته نظام آماری بازار مسکن را در آبان ماه را دچار اختلال کند و برهمین اساس انتشار گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی با تأخیر منتشر شود یا اساسا منتشر نشود، ناگفته نماند که همواره انتقادهایی درباره تناقض آماری میان آمارهای اتحادیه، بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن درباره حجم معاملات و قیمت‌ها وجود داشته و اختلال پیش آمده و عدم ثبت معاملات مسکن طی روزهای گذشته می‌تواند بر ابهام‌ها و انتقادهای موجود بیفزاید. مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره قطعی اینترنت و مشکلات ایجاد شده برای صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک می‌گوید: مشاوران املاک برای ثبت معاملات از اینترنت استفاده می‌کنند و طی یک هفته گذشته کد رهگیری دریافت نشده است. خسروی می‌افزاید: خریداران در انتظار اتصال اینترنت و دریافت کدرهگیری هستند و طی این چند روز معامله‌ای به ثبت نرسیده است. او درباره اثرگذاری قطعی اینترنت بر فضای بازار مسکن ادامه می‌دهد: قطع اینترنت بر ثبت معاملات اثرگذار بوده اما تاثیری در جو بازار مسکن نداشته است.

     مشکلات سیستم آماری بازار مسکن

اما علاوه بر قطعی اینترنت که طی یک هفته گذشته مشکلاتی را برای انجام معاملات مسکن به همراه داشته است، 5 ماهی است که سامانه اطلاعات بازار املاک ایران، به حالت تعطیل درآمده است و آماری را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، در شهریورماه سال جاری و پس از پیگیری  از وضعیت این سامانه روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که سامانه اطلاعات بازار املاک ایران، اطلاعاتش را از سامانه اصلی املاک و مستغلات که مربوط به اتحادیه املاک است، دریافت می‌کند. براساس اظهارات روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، این تبادل اطلاعات از طریق فیبر نوری انجام می‌شود و در این مسیر تغییراتی در فیبرنوری رخ داده است که این موضوع بیش از دو ماه است به طول کشیده و موجب شده که ارتباط بین دو سایت قطع شود. البته شرکت خصوصی راه‌حلی برای این اقدام در نظر نگرفته است و وزارت راه وشهرسازی منتظر اقدام سریعتر مخابرات در این خصوص است. درحالی که طبق پاسخ روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی قرار بود که این مشکل به زودی حل شود اما با گذشت سه ماه از این جوابیه، سامانه اطلاعات بازار املاک ایران همچنان خدماتی را به کاربران ارایه نمی‌دهد.

     متقاضیان مسکن دولتی نگران نباشند

در شرایطی که طی یک هفته گذشته به دلیل قطعی اینترنت معامله‌ای در بازار مسکن ثبت نشده است و همین موضوع مشکلاتی را برای خریداران و فروشندگان ملک ایجاد کرده است، اختلال در اینترنت در ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن هم اثرگذاربوده و انجام آن را به تعویق انداخته است، به گفته وزیر راه و شهرسازی، ‌تا زمانی که از اتصال اینترنت و دسترسی همه مردم در مناطق مختلف به اینترنت اطمینان حاصل نکنیم، ثبت نام‌ها انجام نمی‌شود.

محمد اسلامی  می‌گوید: مردم نگران نباشند و قرار نیست این شرایط باعث جاماندگی عده‌ای از ثبت نام در سایت مسکن ملی شود. او ادامه می‌دهد: ثبت نام‌ها در سه استان کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان به تعویق افتاد تا از لحاظ دسترسی به اینترنت به شرایط پایدار برسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار نیست این شرایط موجب تاخیر در اجرای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن شود، اظهارمی کند: در تلاش هستیم که سایت جایگزینی طراحی شود که با زیرساخت اینترنت ملی بتوان از آن برای ادامه ثبت نام‌ها استفاده کنیم.

اسلامی تاکید می‌کند: اجازه نمی‌دهیم فردی به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از ثبت نام جا بماند.

او با بیان اینکه در مرحله اول ثبت نام‌‌ها هستیم، می‌گوید: تا زمانی که اراضی مورد نیاز تامین شود و متقاضی برای خرید مسکن ملی در آن اراضی وجود داشته باشد، ثبت نام مسکن ملی در شهرها ادامه دارد البته هنوز ظرفیت خالی برای استان‌هایی مانند کرمان و سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه می‌کند: پروژه مسکن ملی براساس تقاضای موثر و نیاز واقعی در شهرها و نقاط مختلف به اجرا می‌رسد بنابراین هر نقطه‌ای که تقاضا برای آن وجود داشته باشد مسکن ساخته می‌شود و شاهد مسکن فاقد متقاضی در این پروژه نخواهیم بود.

او با اشاره به توافق با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مسکن ویژه فرهنگیان و معلمان می‌گوید: آنچه وزارت راه در توان دارد ساخت 50 هزار واحد است اما وزارت آموزش و پرورش آمادگی ساخت 170 هزار واحد در کل کشور را دارد. اسلامی با بیان اینکه این تعداد واحد قرار است که 3.5 ساله ساخته شوند، ادامه می‌دهد: تمام شرایط آن منطبق بر شرایط مسکن ملی است و باید ضوابط مسکن ملی هم در این طرح رعایت شود. به این معنا که متقاضیان نباید سابقه ملکی داشته باشند، نباید از مسکن و تسهیلات دولتی استفاده کرده باشند، سابقه سکونت آنها در محل مورد متقاضی باید به حد نصاب برسند و ....

     تعطیلی آژانس‌های فروش بلیت هواپیما

قطعی اینترنت از 25 آبان‌ماه سال جاری، تنها بازار مسکن را تحت الشعاع قرار نداده است بلکه بخش حمل و نقل به ویژه در بخش هوایی هم درگیر این قطعی شدند، درواقع اختلال در اینترنت کاهش فروش برخی آژانس‌های هواپیمایی و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش بلیت هواپیما خصوصا بلیت پروازهای خارجی و ایرلاین‌های غیر ایرانی را به همراه داشته است، درهمین راستا رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری از تعطیلی برخی آژانس‌های هواپیمایی در پی قطعی اینترنت خبر می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از اعضای صنف دفاتر خدمات گردشگری با مشکل بزرگی در خرید بلیت سفرهای خارجی روبه رو شده‌اند و بعضا فروش آنها به صفر رسیده است.

حرمت‌الله رفیعی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه همه ایرلاین‌ها و هتل‌های خارجی که بر بستر وب جهانی، امکان رزرواسیون بلیت و هتل را فراهم کرده‌اند، دسترسی به این خدمات برای آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی وجود ندارد. او می‌افزاید: باید دولت درگاه خاصی برای صنف آژانس‌های مسافرت هوایی ایجاد کند که کاملا کنترل شده باشد و امکان استفاده دیگری غیر از خرید بلیت یا رزرو هتل برای آنها نداشته باشد. رفیعی ادامه می‌دهد: از وزرای راه و ارتباطات درخواست کرده‌ایم تا این درگاه اختصاصی را برای اعضای انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایجاد کند اما توجهی به این درخواست نشده است. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری تصریح می‌کند: به سازمان هواپیمایی کشوری هم مراجعه کرده‌ایم اما آنها هم گفتند در حوزه اختیارات ما نیست و برای آژانس‌های هوایی کاری نکردند.

او تأکید می‌کند: ۴ هزار و ۷۰۰ دفتر خدمات مسافرتی اعم از بند الف و ب داریم که بند الف‌ها به تنهایی ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر خدمات مسافرت هوایی است که از این تعداد تنها هزار دفتر در حال فعالیت بودند که با قطعی اینترنت، بخش مهمی از این دفاتر از کار بیکار شده‌اند، درحال حاضر تنها سیستم فروش آنلاین برای سایت‌هایی که سرور داخلی دارند، فعال است. اما آژانس‌ها امکان خرید بلیت خارجی ندارند. همچنین سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی درباره کاهش فروش سایت‌های فروش بلیت هواپیما در اثر قطعی اینترنت اظهارمی کند: در حال حاضر سیستم‌های این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها پایدار است اما در دو روز نخست قطعی اینترنت دچار مشکل در فروش بلیت شدند. رضا الفت‌نسب ادامه می‌دهد: برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما که سِروِر آنها در خارج از کشور است، همچنان دچار مشکل هستند؛ قطعا میزان فروش، ریزش داشته است حتی اگر سایت هم فعال باشد، اما از آنجایی که اینترنت در برخی مناطق و برخی اپراتورها ضعیف است، کاربران به سختی می‌توانند اقدام به خرید بلیت کنند.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی می‌افزاید: در حال حاضر امکان خرید اینترنتی بلیت هواپیما از طریق اینترنت‌ای دی اس ال وجود دارد اما اینترنت اپراتورهای تلفن همراه با مشکل مواجه است که ریزش فراوان کاربر برای اپلیکیشن‌های فروش بلیت هواپیما و قطار ایجاد کرده است.