۰ نفر

توقف مقطعی موج گرانی در بازار مسکن

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 352967
توقف مقطعی موج گرانی در بازار مسکن

وقتی پای بحث گرانی در برخی از بازارها به میان می‌آید، کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن بیان می‌کنند. این در حالی است که اصلی‌ترین دلیلی که از سوی تعداد زیادی از صاحب‌نظران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، جو روانی است که به راحتی سمت‌وسوی حرکت بازار را تعیین می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ابتکار، امروزه دنیا همقدم با تکنولوژی پیش می‌رود و سایت‌های مجازی جایگاه خاصی را در تجارت به دست آورده‌اند. در این میان هستند افرادی که برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود از شرایط پیش‌آمده استفاده می‌کنند و با ایجاد جو روانی در میان جامعه سودهای کلانی را به جیب می‌زنند. در پی نوسان شدید قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن، توجه بسیاری از مسئولان و صاحب‌نظران به سمت سایت‌های مجازی جلب شد و آنها از قیمت‌گذاری کاذب و غیرواقعی در این سایت‌ها خبر دادند و به همین دلیل از روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه درج قیمت در آگهی‌های فروش ملک و خودرو در سایت‌های اینترنتی ممنوع شد، مجدداً روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه مشروط به لحاظ شرایط چهارگانه، سایت‌ها مجاز شدند تا قیمت‌گذاری را از سر بگیرند. در این میان بسیاری از صاحب‌نظران حذف قیمت از این سایت‌ها را راهی موثر در کنترل بازار می‌دانستند و معتقد بودند که این روش باید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند تا بازار به ثبات برسد. حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک با اشاره به تاثیر حذف قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی می‌گوید: در بازار مسکن آرامش نسبی به وجود آمده و ما باید بدانیم که یک آرامش مطلق هنوز در این بازار وجود ندارد. با ساماندهی حذف قیمت‌ها در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قطعا بخشی از سوداگری‌ها و ایجاد موج‌هایی که در جهت گرانی مسکن توسط برخی از سوداگران بود کنترل شد. اما درمان اصلی برای بازگشت آرامش همیشگی به بازار مسکن تولید است، به عبارتی دیگر آنچه که بازار مسکن را به سمت یک آرامش همیشگی سوق می‌دهد متوازن شدن عرضه و تقاضا در کشور است.

وی می‌افزاید: ما هنوز شاهد این توازن را در بازار مسکن نیستیم، اگر بخواهیم در این زمینه نگاهی دقیق داشته باشیم باید بگویم که تقریبا سالی یک میلیون ازدواج در کشور رخ می‌دهد، این در حالی است که کمتر از 300 هزار واحد مسکونی در سال تولید داریم، این به بدان معناست که تقریبا سالی 700 هزار واحد مسکونی نسبت به ازدواج‌های همان سال کم داریم. لذا زمانی بازار به آرامش می‌رسد که توازن بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر باید قدرت خرید مردم و رشد تسهیلات بانکی متناسب با رشد قیمت مسکن باشد‌. اگر این آتم‌ها به وجود بیاید آن زمان می‌توانیم بگویم که آرامشی کامل راهی بازار مسکن شده است.

عقبایی با تاکید بر تاثیر حرکت‌های مقطعی در التهاب یک بازار می‌گوید: نکته‌ای که وجود دارد این است که حرکت‌های مقطعی می‌تواند بازارهای مختلف را ملتهب کند و باید بدانیم در این میان افرادی هستند که موجبات التهاب را فراهم می‌آورند، این افراد در مجموعه‌هایی از سایت‌های مجازی آگهی‌هایی درج می‌کنند که موج گرانی در بازار را به راه می‌اندازند. البته باید گفت در این راستا فعالیت‌هایی صورت گرفت که در کنترل قیمت مسکن موثر بود و می‌توان با برنامه‌هایی قوی‌تر فضای کنترل بیشتری را مهیا کرد.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک از ضرورت شفافیت در سایت‌های مجازی می‌گوید: فردی را در نظر بگیرید که در فضا حقیقی و واحد صنفی خودش به مردم خدمات می‌دهد و در قبال آن خدمات پاسخگو خواهد بود. حال در مقابل افرادی هستند که در فضا مجازی برای ارائه خدمات فایلی را منتشر کرده و یا آگهی را درج می‌کنند، این افراد باید به میزان افراد حقیقی تعهد داشته و دسترسی به آنها آسان باشد، همچنین در این راستا باید نظارت کافی از سوی مسئولان مربوطه مدنظر قرار گرفته شود. متاسفانه تاکنون اینگونه نبوده، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری در حوزه فعالیت فضاهای مجازی باید با دقت و شفافیت بیشتر عمل کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به لزوم الکترونیکی شدن تجارت ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: ما موافق تجارت الکترونیک هستیم و معتقدیم که باید فضای الکترونیکی در اقتصاد ایران به وجود بیاید. رتبه ایران در تجارت الکترونیک رتبه بسیار پایینی است و جزو ده کشور پایین دنیا قرار دارد. همانطور که اشاره کردم تجارت الکترونیک کشور باید رشد و توسعه پیدا کند.

عقبایی کنترل فعالیت سایت‌های مجازی را سخت‌گیری اقتصادی نمی‌داند و در این‌باره می‌گوید: اما باید دقت داشته باشیم اینکه هر فردی در فضا مجازی حضور پیدا کرده و شروع به درج آگهی کند درصورتی که دارای یک شناسنامه نباشد مشکلاتی به وجود خواهد آورد. فردی در یک سایت آگهی را منتشر می‌کند باید مشخص باشد که چه کسی است. باید بداینم آیا قیمتی را که در نظر گرفته حقیقی است یا خیر؟ تمام این مسائل شاخص‌های تخصصی است که در ارائه خدمات در حوزه فناوری نوین وجود دارد و به مفهوم واکاوی و یا سخت‌گیری در حوزه اقتصادی نیست بلکه به معنی دسترسی و شفافیت بیشتر است.

وی در پایان عملکرد متوقف شدن درج قیمت در سایت‌های تبلیغاتی را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: در مجموع باید بگویم فعالیتی که در حوزه عدم درج قیمت‌ها در فضا مجازی صورت گرفت، موج گرانی‌ را متوقف کرد و این فعالیت مثبت ارزیابی می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که روند کنترل نباید مقطعی باشد بلکه باید ادامه پیدا کند تا روزبه‌روز شناسنامه‌دارتر و دقیق‌تر پیش برود، چراکه این روزها تجارت ما به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود و نباید بگذاریم که این شرایط افسارگسیخته شود. ما باید دقت کنیم که در این سایت‌ها نباید منافع مردم و مصالح مملکت را فدای جذب پول و آگهی به هر قیمتی کنیم.