۰ نفر

امیرآباد تفرجگاه امیرکبیر / آشنایی با محله امیرآباد

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 315508
امیرآباد تفرجگاه امیرکبیر / آشنایی با محله امیرآباد

یکی از محله‌های قدیمی تهران امیرآباد است که بیشتر کسانیکه به بیمارستان قلب، پارک لاله و یا دانشگاه تهران می‌روند با این محله و کوچه‌های پر رفت و آمدش خاطرات زیادی دارند.

شاید روزگاری به فکر خرید خانه در امیرآباد هم افتاده باشید، به بخش پایین‌تر از میدان انقلاب امیر آباد جنوبی و به بخش بالایی میدان انقلاب، امیرآباد شمالی گفته می‌شود.

آشنایی با تاریخچه امیرآباد

بخش عمده‌ای از زمین‌های امیرآباد تا قبل از دهه بیست محل کشت جو و گندم بود. اما در واقع امیرآباد به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر در فاصله 5 کیلومتری شمال غربی تهران بنا گذاشته شد و به گفته اعتماد السلطنه امیر (امیرکبیر) در این قریه برای احیای اراضی و ایجاد قنات‌ها متعدد، امارات و باغات معتبری احداث کرد و بواسطه آب و هوای مطبوع‌تر آن به نسبت تهران، اغلب برای استراحت به آنجا می‌رفت.

امکانات امیرآباد

این محله در بزرگترین منطقه شهرداری تهران یعنی منطقه 6 واقع است. امیرآباد که نام کنونی‌اش کارگر شمالی و جنوبی است یکی از بزرگترین خیابان‌های اصلی پایتخت محسوب می‌شود که از محدوده سازمان انرژی اتمی و برج‌های آ اس پ آغاز شده و تا ایستگاه راه آهن امتداد دارد.

بخش‌هایی از دانشگاه تهران یعنی دانشکده‌های علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، پردیس شماره 2، دانشکده‌های فنی، فیزیک، ادبیات و زبان‌های خارجی در این محله قرار دارند بدین ترتیب بسیاری از دانشجویان و اساتید این دانشکده‌ها به فکر رهن یا اجاره آپارتمان در امیرآباد می‌افتند.

محله امیرآباد از شمال به اتوبان شهید همت و ده ونک، از جنوب به بلوار کشاورز از شرق به اتوبان کردستان و از غرب به اتوبان چمران و محله گیشا منتهی می‌شود. بدین ترتیب دسترسی امیرآباد به بزرگراه‌های اصلی شهر مثل همت، حکیم، جلال آل احمد، کردستان و چمران بسیار خوب است.

این محله از بیمارستان‌های بزرگ و مهمی مانند قلب تهران، دکتر شریعتی، بیمارستان میلاد و دندان پزشکی 600 ارتش برخوردار است و در کنار آنها مغازه‌های خدماتی، داروخانه‌ها، مراکز آموزشی و مساجد بسیاری در این محله قرار دارند بطوریکه با مراجعه به خیابان‌های فرعی و اصلی می‌توانید تمام آنچه که نیاز دارید را تهیه کنید.

شاید یکی از دلایلی که افراد در سایت دیوار به دنبال تهیه منزل یا دفتر کاری در امیرآباد هستند وجود سینماهای بلوار، استقلال و آفریقا در نزدیکی این محله یعنی به ترتیب در بلوار کشاورز و بالاتر از میدان ولیعصر و همچنین پارک لاله در کنار موزه هنرهای معاصر، موزه فرش و هتل‌های بین المللی لاله و اسپیناس خلیج فارس باشد تا بتوانند جلسات اداری خود را در این هتل‌ها برگزار کنند و یا غروب‌ها به اتفاق خانواده و دوستان از فضای بزرگ و پر درخت پارک لاله یا پراک گفتگو استفاده کرده و غذایی در آنجا صرف کنند و یا به سینما بروند.

امیرآباد دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل سپه و اتکا، ورزشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی مختلفی هم هست بطوریکه ورزشگاه دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، استخر حجاب و سایر باشگاه‌های ورزشی در این منطقه و یا در نزدیکی آن قرار دارند.

ضمن اینکه اگر اهل تئاتر و کنسرت باشید، این محله به تئاتر شهر و تالارهای رودکی و وحدت فاصله کمی دارد. همچنین اغذیه فروشی‌ها، کیترینگ‌ها و رستوران‌های خوبی با قیمت مناسب در این محله قرار دارند تا به راحتی غذای دلخواه‌تان را تهیه کنید. همچنین در قسمت شمالی این محله، شهرک والفجر قرار دارد که به دلیل محیط آرامی که دارد، یکی از شهرک‌هایی است که افراد زیادی برای تهیه خانه به آنجا مراجعه می‌کنند.

 

منبع : ویرلن