۰ نفر

رئیس انجمن انبوه سازان تهران در گفت و گو با اقتصادآنلاین ؛

چه بر سر مسکن مهر پردیس می آید؟/ مسکن محرومان همچنان محروم از بودجه

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۸:۱۲
کد خبر: 158146
 چه بر سر مسکن مهر پردیس می آید؟/ مسکن محرومان همچنان محروم از بودجه

بر خلاف پرداخت یارانه نقدی که صرف نظر از روش های اجرای آن گامی مهمی در کمک به فقیر ترین احاد جامعه بود، این مسکن مهر را می توان نقطه ضعف بسیار بزرگ در کارنامه دولت دهم دانست که عواقب و مشکلاتش حتی تا پایان دولت یازدهم نیز امتداد داشته و هنوز هم که هنوز است نه تنها بسیاری از خانوار ها را از بی خانمانی نرهانده که بیش از پیش درگیر مشکل مسکن و گرفتار مسائل مالی آن کرده است.

 حالا بسیاری هم سرمایه خود را تقدیم مجریان مسکن مهر کرده اند هم خانه ندارند و هم باید رهن یا اجاره دیگری هم بدهند تا زمان تحویل واحد ها سرپناه داشته باشند.دولت دهم بدون یک سازو کار مدون علمی بخش بزرگی از بودجه کشور را صرف این پروژه ها کرد اما همچنان مسیری متقن برای تامین مالی آن مشخص نشده است.

انبوه سازان به عنوان یکی از سازندگان عمده این پروژه ها همیشه مورد سوال هستند که چرا این واحد ها تکمیل و تحویل نمی شود؟ به همین خاطر در خصوص چالش های مسکن مهر و راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات آن با حسن محتشم رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران به صحبت نشستیم. با هم این گفتگو را بخوانیم؛

اقتصاد آنلاین:  به صورت کلی وضعیت مسکن مهر تهران و کرج را به چه صورت ارزیابی می کنید؟

به صورت کلی باید همه پروژه های مسکن مهر تا پایان سال 95 به پایان می رسید اما به نظر من به 90 درصد خواهد رسید اما برخی پروژه ها به سال آینده نیز می رسد. برخی شهرهای جدید هم درگیر مشکلاتی هستند برای مثال مسکن مهر پرند با بدحسابی متقاضیان مواجه شده و مسکن مهر شهرک ابریشم ( سلطان آباد سابق) نیز با مشکل آماده نبودن زیر ساخت ها روبه رو است.

اقتصاد آنلاین:  اما ظاهرا انبوه سازان نتوانسته اند مسکن مهر پردیس را تمام کنند و اوضاع پیچیده تر است؟

مسکن مهرپردیس وضعیت متفاوتی دارد چرا که برج های یازده و چهارده طبقه ساخته می شد اما تاکنون فقط 70 درصد پیشرفت داشته است. البته خود متقاضیان هم می دانند که واحد های پردیس واحد های گرانی هستند و با همان قیمتی که مسکن مهر سایر نواحی ساخته شده نمی توان برج 11 طبقه ای ساخت.

یکی از مشکلات نیز آماده سازی زیر ساخت هاست که دولت باید انجام می داد اما دولت یازدهم به دلیل مشکلاتی که در تامین مالی به وجود آمده هنوز نتوانسته این اقدام را که از تعهدات دولت دهم است انجام دهد.

اقتصاد آنلاین:  پس باز هم مسکن محرومان به بحث شیرین فقدان تامین مالی بازگشت؟

انبوه ساز باید منابع مالی دریافت کند تا بتواند بسازد. ضمن اینکه زیر ساخت ها به عهده دولت است اما اینکه دولت از چه مسیرهایی می تواند این مشکل را حل کرده وتامین مالی کند به نظر وزارت راه وشهرسازی بستگی دارد. راه هایی مانند واگذاری اراضی تجاری ، اعطای یارانه ، بالابردن تسهیلات و افزایش نقش متقاضی وجود دارد. اما همه می دانیم که بدون آماده شدن زیرساخت ها نمی توان از واحد های مسکونی استفاده کرد حتی اگر ساخته شده باشند.

این وظیفه سازنده نیست که تامین مالی کند. کار انبوه ساز این است که پول و زمین در اختیار بگیرد و ساختمان را بسازد و تحویل دهد.

اقتصاد آنلاین:  منظور انبوه سازان از واگذاری اراضی چیست؟

اگر دولت اراضی تجاری در شهرهای جدید مانند پردیس را که متعلق به خودش است به سازندگان واگذار کند در این صورت آنان نیز می توانند ار اعتبار خود استفاده کرده و با دریافت تسهیلات از بازار پول به تامین مالی بپردازند. به این صورت می توان مشکل را قانونی ، سریع و آسان برطرف کرد اما تاکنون وزارت راه و شهر سازی با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

این زمین ها قبل از اجرای مسکن مهر ارزشی نداشت حدود متری 10 هزار تومان اما الان که این واحد ها ساخته شده قیمت هر متر زمین درپردیس به حدود 2 میلیون تومان رسیده است . حالا چه اشکالی دارد که این ارزش افزوده برای تکمیل واحدها و ساخت زیر ساخت ها صرف شود.