۰ نفر

دُم خروس در ماجرای گران شدن پردیس

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 147938
دُم خروس در ماجرای گران شدن پردیس

در داستان افزایش قیمت فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ مسکن مهر پردیس که طی روزهای اخیر ابلاغ شده ردپای دولت قبل که پول متقاضیان را صرف ساخت تونل، راه و شبکه آب و فاضلاب کرده بود دیده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسکن مهر پردیس که کلنگ آن اواخر عمر دولت پیشین به زمین زده شد قرار بود ۱۸ ماهه به ثمر برسد اما وضعیت زمین‌شناختی این منطقه چالشی برای دولت ایجاد کرد که مجبور شد با ابلاغ یک مصوبه پول‌هایی که از مردم دریافت می‌کرد صرف زیرساخت‌ها کند. پرداخت نکردن سهم آورده از سوی بعضی متقاضیان هم به قضیه دامن زد تا کارگران این پروژه‌ی ناتمام تولد پنج سالگی آن را در سال جاری فوت کنند. هرچه مصالح دیرتر به بناها می‌رسید تورم بیشتری به فرآیند ساخت و ساز وارد می‌کرد؛ تا جایی که به گفته‌ی یکی از سازندگان هر ساله ۱۰ تا ۱۵ درصد تورم مصالح ساختمانی و دستمزد شامل مسکن مهر پردیس شده است.

بنا به گفته‌ی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، کارشناسان شرکت عمران روزهای گذشته پس از برگزاری جلسات متعدد فنی قیمت نهایی کلیه فازها یعنی ۱۱، ۵، ۹جدید، ۹ قدیم و ۸ را استخراج کردند. مبلغ نهایی آورده متقاضی در فاز ۱۱ حدود ۳۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، فاز ۵ و ۹ جدید حدود ۴۶ الی ۴۷ میلیون تومان بر حسب متراژ واحدها، فاز هشت به دلیل متراژ بالاتر و متغییر بودن متراژ واحدها بین ۶۵ الی ۷۹ میلیون تومان و تعداد محدودی از واحدهای این فاز به دلیل شرایط خاص تا ۸۴ میلیون تومان (که این واحدها زیر ۵ درصد کل فاز ۸ هستند) استخراخ شده است.

سعید غفوری اظهار کرد: نحوه محاسبه قیمت اعلامی بر اساس چهار موضوع است که اولین موضوع مربوط به قیمت پایه قبلی یعنی ۳۳۰هزار تومان به ازای هر مترمربع بوده و این مبلغ بعلاوه دستورالعمل شماره ۳ مورخ ۱۳۹۲.۱۰.۲۳ که در دولت قبل ابلاغ شده بود و همچنین شیوه نامه ابلاغی کارهای مازاد بوده است. دومین مساله هزینه انشعابات به ازای هر واحد سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است. سومین عامل شامل بخشنامه های سایر دستگاههای دولتی نظیر بیمه، مالیات، نظام مهندسی و غیره است. چهارمین بخش نیز موضوع هزینه محوطه سازی داخل قطعه ها است.

هم‌چنین یکی از سازندگان مسکن مهر پردیس، عمده دلیل افزایش قیمت مسکن مهر این شهر جدید را تورم سالیانه، بی‌نظمی برخی متقاضیان در پرداخت سهم آورده و هزینه کردن مبالغ برای ایجاد زیرساخت دانست و گفت: کلید حل مشکلات پردیس همدلی بین مردم و مسوولان است.

ایرج رهبر اظهار کرد: با همه معضلاتی که وضعیت جغرافیایی منطقه ایجاد کرد در حال حاضر ۴۳ هزار واحد به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده و در این شرایط شایسته نیست که برخی رسانه‌ها روی نقاط ضعف دست بگذارند و افزایش قیمت را دستمایه سوژه‌های خبری قرار دهند؛ زیرا اگر منصفانه قضاوت کنند خودشان بهتر می‌دانند که هزینه‌های ساخت و ساز پردیس هر ساله ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته رهبر، هم‌اکنون هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در پردیس ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان است و با قیمت ۳۵۰ هزار تومان سال اول همخوانی ندارد. با این حال دولت هیچ افزایش قیمتی را مشمول متقاضیان خوش حساب نکرد و تا کنون ۵۵۰۰ واحد را تحویل داده است. به همین دلیل از رسانه‌ها درخواست می‌شود با شفاف‌سازی این مسائل را برای مردم بازگو کنند تا تفسیرهای غیرکارشناسی باعث بروز مشکل در فرآیند تکمیل و واگذاری واحدها نشود.

این سازنده مسکن مهر پردیس با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر این‌که در بنگاه‌های پردیس می‌توان مسکن مهر با قیمت متری یک میلیون تومان خریداری کرد افزود: به هیچ عنوان این ادعا صحت ندارد و قیمت آزاد مسکن مهر تا حدود متری ۲ میلیون تومان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در خردادماه ۱۳۹۱ قرارداد پردیس بسته شد و در شهریور همان سال به یکباره قیمت میلگرد چهار برابر رشد کرد. بتن همان اوایل ۷۰ هزار تومان در هر متر مکعب بود و الان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. تمام این افزایش هزینه‌ها را برای درب و پنجره، شیشه، سرامیک، سیمان، دستمزدها و غیره حساب کنید تا قیمت نهایی را به دست بیاورید.

رهبر با اشاره به این‌که قیمت‌های اولیه که در سال اول اعلام شده علی‌الحساب بوده و قطعی نبوده است تاکید کرد: در قراردادها قید شده که مبالغ پرداختی به صورت علی‌الحساب است و قیمت نهایی در زمان تحویل واحد محاسبه می‌شود. لذا مقایسه قیمت سال ۱۳۹۱ با سال ۱۳۹۵ قیاس مع‌الفارغ است.

به گفته این سازنده مسکن مهر پردیس، هم اکنون حدود ۳۰ درصد امتیازها به افراد غیر واگذار شده و بسیاری از متقاضیان اولیه واحدهای خود را فروخته‌اند. لذا عمده جوسازی‌هایی که درخصوص قیمت پردیس صورت می‌گیرد از سوی دلالان مسکن انجام می‌شود.