۰ نفر

دلایل بروز جوش های چرکی روی صورت و راه های ساده درمانی

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۲۱
کد خبر: 704609
دلایل بروز جوش های چرکی روی صورت و راه های ساده درمانی

جوش چرکی یا آکنه کیستیک (cystic acne) که به آن آکنه ندولوسیستیک (nodulocystic acne) نیز می‌گویند، شکل شدیدی از آکنه است که منجربه ایجاد کیست‌های چرکین بزرگ و ملتهب روی پوست می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، برخلاف سایر اشکال خفیف‌تر آکنه، جوش چرکی به‌طور قابل توجهی دردناک است و زمانی رخ می‌دهد که چربی و سلول‌های مرده پوست در اعماق فولیکول‌ها یا منافذ مو جمع شوند. جوش چرکی در دوران بلوغ برای پسران جوان شایع‌تر است، اما متأسفانه می‌تواند تا سال‌های بزرگسالی نیز ادامه یابد، به‌ویژه زمانی که عدم تعادل هورمونی وجود دارد. برای زنان بالغ، تجربه آکنه کیستیک اطراف چرخه‌های قاعدگی، به‌ویژه در خط فک و چانه، که نواحی رایج برای جوش‌های هورمونی هستند، معمول است. در این مطلب به بررسی علل ایجاد و روش‌های درمان جوش چرکی در خانه یا با دارو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم و نشانه‌های جوش چرکی

برای اطلاع‌از نحوه درمان جوش چرکی ابتدا باید تفاوت این نوع آکنه را با دیگر انواع جوش بشناسیم. جوش چرکی جدا از اینکه جدی‌ترین شکل آکنه است، از نظر‌ اندازه نیز از دیگر انواع جوش بزرگ‌تر بوده و همچنین داخل پوست عمیق‌تر است.

برخلاف سایر اشکال خفیف‌تر آکنه، جوش چرکی به‌طور قابل توجهی دردناک است و زمانی رخ می‌دهد که چربی و سلول‌های مرده پوست در اعماق فولیکول‌ها یا منافذ مو جمع شوند.

به نظر می‌رسد همه انواع دیگر جوش‌ها در سطح پوست رشد می‌کنند. آکنه کیستیک اغلب شبیه جوش‌های روی پوست است. بااین حال تفاوت‌هایی با سایر جوش‌ها دارد:

کیست بزرگ پر از چرک

برآمدگی سفید بزرگ

سرخی

حساس یا دردناک در لمس

کیست‌های آکنه شاید بیشتر روی صورت افراد قابل توجه باشند، اما در قفسه سینه، گردن، پشت و بازوها نیز رایج هستند. آکنه کیستیک حتی ممکن است روی شانه‌ها و پشت گوش ایجاد شود.

علت جوش چرکی صورت

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ روی پوست مسدود شوند. بنابراین ممکن است زمانی که روغن طبیعی تولید شده در پوست منافذ را مسدود می‌کند، جوش چرکی ایجاد شود. هنگامی که این منافذ مسدود می‌شوند، التهاب و تورم ایجاد می‌شود. گاهی‌اوقات، باکتری‌ها می‌توانند در منافذ مسدود شده تجوع یافته و کلنی ایجاد کنند. فاکتورهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند در ایجاد جوش چرکی نقش داشته باشند، از جمله:

نوسانات هورمونی، مانند نوسانات ناشی از بلوغ، بارداری یا یائسگی

شرایط پزشکی که بر هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

داروهایی مانند پیشگیری از بارداری خوراکی، استروئیدها یا لیتیوم

میکروبیوم پوست، زیرا برخی از گونه‌های باکتری می‌توانند باعث التهاب شوند و با آکنه مرتبط هستند

استرس، زیرا باعث آزاد‌شدن آندروژن‌ها (هورمون‌هایی که منجربه ایجاد آکنه می‌شوند) می‌شود

ژنتیک که ممکن است برخی افراد را بیشتر از دیگران درمعرض ابتلابه آکنه قرار دهد

بنابراین ممکن است زمانی که روغن طبیعی تولید شده در پوست منافذ را مسدود می‌کند، جوش چرکی ایجاد شود.

برخی از افراد متوجه می‌شوند که مصرف برخی از غذاها مانند غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (GI) و محصولات لبنی باعث تشدید آکنه می‌شون. در مجموع، این عوامل ممکن است منجربه ایجاد جوش چرکی نشوند.

بااین حال، در برخی افراد ممکن است منجربه جوش‌های گاه به گاه یا مداوم شوند. در واقع فاکتور غذا در ایجاد و حتی درمان جوش چرکی در افراد مختلف به صورت منحصربه‌فرد عمل می‌کند و تاثیر یکسانی روی همه ندارد.

درمان خانگی جوش چرکی

محققان در مجموع 10 درمان جوش چرکی در خانه را توصیه می‌کنند که البته ممکن است برخی از این درمان‌ها روی همه‌ی افراد جواب ندهند. بااین حال امتحان‌کردن آنها هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.

آنها را نترکانید

هر کاری که انجام می‌دهید، لطفاً سعی نکنید جوش چرکی یا هر جوش دیگری را با ترکاندن و خالی‌کردن چرک آن از بین ببرید. آکنه کیستیک، برخلاف آکنه معمولی، معمولاً به شما جوش‌های «قابل ترکاندن» نمی‌دهد. با توجه به عمق ضایعات آکنه کیستیک، برداشتن یا فشردن آن می‌تواند کاملاً بی‌اثر باشد و احتمالاً زمان بهبودی و درمان جوش چرکی را از روزها به هفته‌ها افزایش می‌دهد.

هرچه بیشتر یک جوش عفونی را لمس کنید، عصبانی‌تر و ناخوشایندتر می‌شود! اگر سعی می‌کنید آکنه کیستیک را از بین ببرید، فقط جوش را زیر پوست خود پخش می‌کنید. علاوه‌براین، شما به راحتی می‌توانید با جای زخمی مواجه شوید که بسیار فراتر از خود جوش و احتمالاً حتی برای همیشه روی پوستتان باقی می‌ماند.

با توجه به عمق ضایعات آکنه کیستیک، برداشتن یا فشردن آن می‌تواند کاملاً بی‌اثر باشد و احتمالاً زمان بهبودی و درمان جوش چرکی را از روزها به هفته‌ها افزایش می‌دهد.

آکنه زدن

روی آن یخ بگذارید

می‌توانید یک تکه یخ را مستقیماً به مدت چند ثانیه روی جوش قرار دهید تا رگ‌های خونی کوچک تغذیه‌کننده‌ی کیست را منقبض کند. یخ بلافاصله به کاهش‌اندازه و قرمزی آکنه و درمان جوش چرکی کمک می‌کند.

روتین مراقبت از پوست سالم

همیشه یک روال ساده برای مراقبت از پوست خود را حفظ کنید. از مصرف مرطوب‌کننده‌های سنگین و معطر خودداری کنید. قبل از استفاده روزانه از مرطوب‌کننده، همیشه مطمئن شوید پوست شما کاملاً لایه‌برداری شده و تمیز است.

یک مرطوب‌کننده بدون روغن و بدون عطر، یک انتخاب عالی برای شما است. برای بهبود رشد پوست سالم، مطمئن شوید که از لایه‌بردارهای موثری که خشن و ساینده نیستند، استفاده کنید.

برخی از گزینه‌های خوب شامل اسید گلیکولیک و آنزیم‌های میوه هستند. زمانی که زیر نور خورشید هستید، بهترین ضدآفتاب‌ها برای استفاده، ضدآفتاب‌های کاملا طبیعی هستند که به کاهش احتمال اسکار آکنه کمک می‌کنند. برای بهبود اسکار و جای زخم جوش، یک محصول طبیعی ویتامین C می‌تواند کمک کند. برخی از اسکارهای آکنه کیستیک متأسفانه ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا بهبود یابند، اما امید خود را از دست ندهید.

آینه بی‌آینه

ایده خوبی است که روی آکنه کیستیک خود وسواس نداشته باشید. هر چه بیشتر در آینه به آن خیره شوید، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهید به آن نگاه کنید و افکار منفی درباره‌ی کندن و خالی‌کردن چرک آن در شما ایجاد می‌شود، که هر دو فقط باعث می‌شوند ظاهر و احساس بدتری داشته باشید. از وسواس بصری و ذهنی در مورد آکنه کیستیک خودداری کنید و مطمئن شوید افکار مثبت و پاک‌کننده‌ی پوست دارید!

تعویض حوله و روبالشی در درمان جوش چرکی

به جز دستتان که قرار شد به هیچ وجه جوش‌های چرکی روی پوستتان را لمس نکند، چه چیزهای دیگری در طول روز پوست شما را لمس می‌کنند؟ جواب ساده است: حوله و روبالشی. برای کاهش احتمال تحریک و حساسیت، این یک ایده واقعا هوشمندانه است که از شستن این اقلام با مواد شوینده و سفید‌کننده قوی خودداری کنید.

در عوض، محصولات لباسشویی طبیعی و بدون عطر، مانند صابون لباسشویی خانگی را برای شستن حوله و روبالشی خود انتخاب کنید. همچنین بهتر است حوله‌ها و روبالشی‌های خود را مرتباً عوض کنید تا از حضور و انتشار باکتری‌ها جلوگیری شود. وجود این باکتری‌ها آکنه شما را بدتر کرده و درمان جوش چرکی را دشوارتر می‌سازد.

محصولات لباسشویی طبیعی و بدون عطر، مانند صابون لباسشویی خانگی را برای شستن حوله و روبالشی خود انتخاب کنید.

رژیم غذایی برای درمان جوش چرکی

مثل تمامی حوزه‌های سلامتی، غذا روی ایجاد یا درمان جوش چرکی هم تاثیر می‌گذارد! غذاهایی که برای درمان جوش چرکی باید از آنها اجتناب کنید:

لبنیات معمولی: حتی اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز را نداشته باشید، باز هم هضم محصولات لبنی معمولی می‌توانند برای دستگاه گوارش سخت باشد. بسیاری از مردم با کاهش یا حذف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و بستنی، شاهد بهبود آکنه خود هستند. اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا لبنیات مقصر هستند، سعی کنید آن را به مدت دو هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا آکنه کیستیک شما بهبود می‌یابد یا خیر. اگر اینطور باشد، پس می‌دانید که لبنیات با شما سازگار نیست. می‌توانید انتخاب کنید که بدون لبنیات باقی عمر خود را بگذرانید یا می‌توانید به آرامی لبنیات را به رژیم غذایی خود بازگردانید. انتخاب لبنیات با کیفیت بهتر نیز می‌تواند مفید باشد.

شکر: شکر و سایر مواد غذایی با گلیسمی بالا (مانند نان و پاستا) می‌توانند التهاب را در بدن شما بدتر کنند. هرچه التهاب بیشتر باشد، آکنه کیستیک شما بدتر خواهد شد. به‌جای این مواد غذایی، شیرین‌کننده‌های طبیعی را امتحان کنید. مصرف بیش‌ازحد قند و محصولات غلات نیز می‌تواند حضور آکنه روی پوست را افزایش دهد.

کافئین و شکلات: بسیاری از کارشناسان دوست دارند بگویند که هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و شکلات و ایجاد جوش وجود ندارد. بااین حال، شکی نیست که مصرف کافئین تأثیر مستقیمی بر تعادل هورمونی شما دارد. به‌طور خاص، مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند هورمون استرس معروف به کورتیزول را افزایش دهد. با کاهش یا حذف منابع مختلف کافئین مانند قهوه، چای و شکلات، می‌توانید به حفظ تعادل هورمون‌هایتان کمک کنید و آکنه کیستیک را از پوست خود پاک نمایید.

غذاهای کم‌فیبر و بسیار فرآوری‌شده: مصرف غذاهای کم فیبر و بسیار فرآوری‌شده تأثیر منفی مستقیمی بر سلامت روده شما دارد که بالطبع بر سلامت پوست تأثیر منفی می‌گذارد. هنگامی که محصولات گوشتی و وعده‌های غذایی فرآوری شده را مصرف می‌کنید، یک تغییر ناسالم در کلنی‌های میکروبی درون سیستم گوارش شما رخ می‌دهد. این امر باعث ایجاد التهاب در کل بدن شما می‌شود که می‌تواند باعث شعله‌ور‌شدن جوش‌های چرکی و هر نوع جوش دیگری شود.

غذاهای سرخ‌شده و فست‌فودها: این غذاها نیز بسیار فرآوری شده هستند و فیبر کمی دارند. علاوه‌براین، آنها حاوی تعدادی مواد تشکیل‌دهنده هستند که باعث التهاب می‌شوند، از جمله روغن‌های هیدروژنه، سدیم، مواد شیمیایی، طعم‌دهنده‌ها و شکر.

حتی اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز را نداشته باشید، باز هم هضم محصولات لبنی معمولی می‌توانند برای دستگاه گوارش سخت باشد.

غذاهایی که برای درمان جوش چرکی باید بخورید:

غذاهای غنی از پروبیوتیک: هرچه روده شما سالم‌تر باشد، تعادل بین باکتری‌های خوب و بد در آن بهتر است. هنگامی که غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر و سبزیجات ارگانیک مصرف می‌کنید، پروبیوتیک‌ها روده شما را می‌پوشانند و یک سد سالم و مهر و موم شده در مقابل التهاباتی که می‌توانند باعث آکنه شود، ایجاد می‌کنند. یک مطالعه کره‌ای روی 56 بیمار آکنه‌ای نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی لبنی تخمیرشده با لاکتوباسیلوس به‌طور موثری تعداد کل ضایعات آکنه آنها را کاهش داد.

غذاهای غنی از روی: ثابت شده است که در افراد مبتلابه جوش چرکی، معمولا سطح عنصر روی در بدن آنها پایین است، بنابراین شما قطعاً باید مصرف روی در رژیم غذایی خود را با مصرف غذاهایی مانند گوشت گاو، نخود، دانه کدو تنبل و بادام هندی افزایش دهید تا از کمبود روی جلوگیری کنید. روی همچنین از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کند که بدین‌ترتیب نیز می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد.

غذاهای غنی از ویتامین A: غذاهای سرشار از ویتامین A، مانند: کلم‌پیچ، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین و هویج با عفونت مبارزه می‌کنند و بهبود زخم را تسریع می‌کنند، دو موردی که قطعا برای خلاص‌شدن از شر آکنه کیستیک به آنها نیاز دارید.

غذاهای غنی از فیبر: مصرف غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و بلغور جو دوسر باعث پاکسازی روده بزرگ و همچنین رشد باکتری‌های خوب در روده می‌شود که هر دو می‌توانند به از بین‌بردن و درمان جوش چرکی کمک کنند.

غذاهای پروتئینی با کیفیت بالا: گوشت گاو و مرغ ارگانیک، ماهی دریا و تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی هستند و به تعادل قند خون کمک می‌کنند. تعادل قند خون یکی از اجزء کلیدی در مبارزه با آکنه کیستیک است.

غذاهای حمایت‌کننده از کبد: از آنجایی که هورمون‌ها در کبد پردازش می‌شوند، ‌خوردن غذاهای حمایت‌کننده از کبد می‌تواند به رفع آکنه کمک کند. برای بهبود عملکرد کبد، سبزیجات چلیپایی بیشتری مانند کلم‌بروکلی و گل‌کلم و همچنین سبزیجات برگ‌دار و میوه‌های پر فیبر مانند گلابی و سیب بخورید.

مکمل‌های مصرفی برای درمان جوش چرکی :

پروبیوتیک‌ها (10000 تا 50000 واحد بین‌المللی در روز، معمولاً دو تا سه کپسول دو بار در روز): مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند ایمنی شما را تقویت کرده و به مبارزه بدن با آکنه کیستیک کمک کند. شما همچنین می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست دارای پروبیوتیک استفاده کنید که می‌توانند یک سپر خارجی محافظ روی پوستتان ایجاد کنند.

اسیدهای چرب امگا 3 (1000 میلی‌گرم روغن ماهی / روغن کبد ماهی در روز یا 3000 میلی‌گرم بذر کتان یا روغن دانه چیا): امگا 3 به کاهش التهاب و حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید اسید گاما لینولنیک (GLA) موجود در گل پامچال و روغن گل گاوزبان را برای تعادل هورمونی در نظر بگیرید. یک مطالعه علمی به‌طور خاص نشان داد پس از 10 هفته مصرف مکمل اسید چرب امگا 3 یا GLA، ضایعات التهابی و غیرالتهابی آکنه به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

روی (25 تا 30 میلی‌گرم دو بار در روز): همان‌طور که گفتیم، مصرف خوراکی روی به کاهش و درمان جوش چرکی کمک می‌کند.

گیاه پنج‌انگشت (160 میلی‌گرم ویتکس/چستبری): این داروی گیاهی به‌طور خاص برای آکنه‌های ناشی از مشکلات هورمونی توصیه می‌شود.

گوگول یا گوگولسترون (25 میلی‌گرم دو بار در روز): گوگول از شیره یک درخت بومی هندی تهیه می‌شود. برای افرادی که از آکنه کیستیک رنج می‌برند، یک کارآزمایی بالینی کنترل‌شده نشان داد که مکمل‌های گوگول، عملکرد بهتری نسبت به 500 میلی‌گرم تتراسایکلین دارند.

ریلکس و آرام باشید

مانند هر موضوعی که مربوط به سلامتی و زیبایی است، استرس فقط اوضاع را بدتر می‌کند. راه‌هایی برای کاهش استرس در زندگی خود بیابید، زیرا استرس می‌تواند باعث شود بدن شما هورمون‌هایی ترشح کند که آکنه را بدتر می‌کنند. هر چه بیشتر آرامش داشته باشید، پوست شما بهتر می‌شود. برای کمک به بهبود پوست خود، از مسکن‌های طبیعی استرس استفاده کنید.

مانند هر موضوعی که مربوط به سلامتی و زیبایی است، استرس فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

خوب بخوابید

خواب شبانه مناسب می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما، از جمله متعادل‌کردن سطح هورمون‌ها و کاهش التهاب مرتبط با جوش چرکی کمک کند.

ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم برای سیستم لنفاوی بدن عالی است و کل بدن شما را سم‌زدایی می‌کند. ورزش همچنین برای خلق‌وخو و بهبود عزت‌نفس شما بسیار عالی است، که هر دو در هنگام مبارزه با آکنه کیستیک به شدت کاهش می‌یابند.

روغن‌های ضروری

روغن‌های ضروری مانند درخت چای و اسطوخودوس می‌توانند به مبارزه با آکنه کیستیک کمک کنند. بهترین راه برای استفاده‌از روغن‌های ضروری برای آکنه، استفاده‌از دو تا سه قطره به صورت موضعی در ناحیه مورد نظر است.

روغن‌های ضروری درخت چای و اسطوخودوس برای استفاده منظم (مستقیم) بی‌خطر هستند، اما اگر پوست حساسی دارید، می‌توان آنها را با روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن نارگیل نیز ترکیب کرد.

بررسی‌های علمی اثربخشی درمان جوش چرکی با روغن درخت چای نشان می‌دهند که محصولات درخت چای تعداد جوش‌ها را در بیماران مبتلابه آکنه کاهش می‌دهند.

هنگام درمان آکنه با روغن‌های ضروری از قرار‌گرفتن درمعرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. اشعه ماوراءبنفش می‌تواند پوست شما را حساس‌تر کند و ممکن است منجربه تحریک یا قرمزی پوست شود. اگر استفاده‌از هر یک از این اسانس‌ها باعث تحریک پوست می‌شود، استفاده‌از آن روغن را قطع کنید.

درمان جوش چرکی با دارو

پزشکان هم برای درمان جوش چرکی روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنند:

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین (آکوتان) که یک داروی تجویزی قدرتمند است، به عنوان موثرترین اقدام درمانی برای آکنه کیستیک در نظر گرفته می‌شود. این دارو از فرم قوی ویتامین A مشتق شده است که هر روز به شکل قرص مصرف می‌شود. حدود 85 درصد از افرادی که ایزوترتینوئین را مصرف می‌کنند، طی چهار تا شش ماه بهبود می‌یابند. اما با وجود اثربخشی، برخی از خطرات جدی مرتبط با ایزوترتینوئین وجود دارد. درصورت تجربه هر یک از موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

اختلالات خلقی جدید یا بدتر‌شدن خلق‌وخو

بیماری التهابی روده

سردردهای مداوم یا خونریزی بینی

کبودی

التهاب پوست

خون در ادرار

درد عضلات و مفاصل

این دارو از فرم قوی ویتامین A مشتق شده است که هر روز به شکل قرص مصرف می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ممکن است برای درمان آکنه کیستیک در صورتی که ناحیه وسیعی از پوست شما را بپوشاند، استفاده شوند. این داروها با کاهش باکتری‌ها و التهاباتی که می‌توانند در تشکیل آکنه کیستیک نقش داشته باشند، کار می‌کنند. بااین حال، آنتی‌بیوتیک‌ها چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست را کاهش نمی‌دهند.

به دلیل نگرانی در مورد مقاومت باکتریایی، آنتی‌بیوتیک‌ها فقط باید در کوتاه‌مدت استفاده شوند. اگر آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر نباشند، پزشک احتمالاً مصرف ایزوترتینوئین را به شما توصیه می‌کند. عوارض جانبی احتمالی آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد شکم

اسهال

حالت تهوع

حساسیت‌به خورشید

استفراغ

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی نیز از ویتامین A مشتق شده‌اند. بااین حال این داروها قدرت ایزوترتینوئین را ندارند. رتینوئیدهای موضعی با جدا‌کردن فولیکول‌های مو برای از بین‌بردن یا جلوگیری از ایجاد آکنه شدید عمل می‌کنند. رتینوئیدها گاهی‌اوقات همراه با آنتی‌بیوتیک‌های موضعی استفاده می‌شوند تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

رتینوئیدهای موضعی را می‌توان به صورت روزانه و به شکل کرم، ژل و لوسیون استفاده کرد. در حالی که درحال‌حاضر فقط یک رتینوئید OTC (آداپالن) در دسترس است، آکنه کیستیک معمولاً فقط به رتینوئیدهای قوی پاسخ می‌دهد. این رتینوئیدها شامل موارد زیر می‌شوند:

Avage

Avita

Differin

Retin-A

Tazorac

استفاده‌از رتینوئیدهای موضعی می‌تواند پوست شما را قرمز کند و همچنین باعث پوسته پوسته‌شدن آن شود. این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند، زیرا پوست شما به دارو عادت می‌کند. رتینوئیدها همچنین می‌توانند شما را مستعد آفتاب‌سوختگی کنند. بنابراین حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده‌از رتینوئیدهای موضعی می‌تواند پوست شما را قرمز کند و همچنین باعث پوسته پوسته‌شدن آن شود.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) یکی دیگر از داروهای تجویزی ممکن برای درمان جوش چرکی است. به‌طور سنتی، از این دارو به عنوان یک ادرارآور برای کمک به درمان آماس و فشار خون بالا استفاده می‌شود. در مورد آکنه، این دارو با مدیریت سطوح آندروژن اضافی که می‌تواند به ایجاد آکنه التهابی کمک کند، عمل می‌نماید.

این دارو معمولاً فقط در زنان مبتلابه آکنه در خط فک یا پایین صورت مؤثر است. اسپیرونولاکتون ممکن است باعث نقص مادرزادی شود. بنابراین اگر قصد باردار‌شدن دارید، نباید آن را مصرف کنید. افراد مبتلابه بیماری کلیوی نیز نباید از این دارو استفاده کنند. محققان در یک مطالعه در سال 2012 دریافتند که دوزهای 50 تا 100 میلی‌گرم از اسپیرونولاکتون در روز بهترین عملکرد را دارند. بااین حال، مصرف بیش‌از 200 میلی‌گرم در روز غیر معمول نیست. عوارض جانبی احتمالی این دارو شامل موارد زیر می‌شوند:

حساسیت سینه

سرگیجه

خستگی

سردرد

پتاسیم خون بالا (هیپرکالمی)

بی نظمی‌های قاعدگی

داروهای ضد بارداری خوراکی

داروهای ضد بارداری خوراکی یک گزینه مناسب برای درمان جوش چرکی در برخی از زنان می‌باشند. این روش به‌ویژه در صورتی موثر است که درطول نوسانات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی خود، جوش‌های چرکی روی پوست شما ایجاد شوند.

قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن هستند که می‌تواند به تنظیم سطح کلی هورمون و احتمالا کاهش آکنه کمک کنند. بااین حال، داروهای ضدبارداری خوراکی برای همه مناسب نیستند. اگر سیگار می‌کشید، لخته خون دارید یا می‌خواهید باردار شوید، ممکن است این داروها برای شما مناسب نباشند.

در مجموع می‌توان با رعایت برخی نکات اولیه به کوچک‌کردن یا درمان جوش چرکی در خانه کمک کرد، مثلا یخ می‌تواند تورم شما را کاهش دهد. بااین حال، جوش‌های چرکی متعدد یا عود‌کننده، نشانه آکنه کیستیک هستند که معمولا نیاز به درمان حرفه‌ای دارند. در نتیجه بهتر است برای درمان جوش‌های مکرر کیستیک با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.