۰ نفر

پیش از آنکه پوست صورتتان را پیلینگ شیمیایی کنید، بخوانید

۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۵۸
کد خبر: 699338
پیش از آنکه پوست صورتتان را پیلینگ شیمیایی کنید، بخوانید

داشتن پوست شاداب و بی عیب و نقص ، به ویژه پوست صورت ، بیان کننده وضعیت روانی یک فرد است. داشتن پوست ایده آل به فرد اعتماد به نفس می دهد ، به ویژه خانم ها ، که همیشه می خواهند ظاهر ی کامل داشته باشند.

سیر تا پیاز انواع پیلینگ شیمیایی پوست + عوارض و مراقبت بعد

به گزارش اقتصاد آنلاین، پیلینگ شیمیایی یا همان لایه برداری شیمیایی صورت برای داشتن پوستی روشن و بی عیب و نقص مهمترین چیزی است که همه به دنبال آن هستند.

داشتن چهره ایده آل ، به ویژه با ظهور لوازم آرایشی مضر و استفاده مکرر از آنها ، که به طور موقت عیوب پوست را پنهان می کند ، و سپس آنها عامل اصلی بروز مشکلات بی شماری در صورت می شوند ، دشوار است. 

چین و چروک ، آکنه ، شل شدن پوست ، لکه های تیره و حلقه های تیره دور چشم همیشه باعث احساس خجالت می شوند. همه به دنبال راه حل ها و نتایج سریع هستند که طراوت پوست را باز گرداند ، تا زمانی که به راه حل نهایی فرایند سریع برسیم، پیلینگ شیمیایی بهترین گزینه است. 

پیلینگ شیمیایی یک عمل زیبایی بدون جراحی است که لایه های بیرونی پوست را از طریق برخی مواد شیمیایی مانند اسید استیک ، اسید گلیکولیک و سالیسیلیک اسید لایه برداری کرده و از بین می برد و در واقع روی لایه برداری و بازسازی پوست کار می کند.

فواید پیلینگ شیمیایی

چین و چروک های کوچک و متوسط ​​و شل شدن پوست را درمان می کند.

مشکلات آکنه و اسکار را درمان می کند.

لکه های تیره و حلقه های تیره را از بین می برد.

کک و مک و ملاسما را از بین می برد.

بهبود ظاهر و فرم پوست

انواع مختلفی از پیلینگ شیمیایی صورت موجود است. متخصص پوست بر اساس نوع پوست شما و نتایج دلخواه بهترین گزینه را برای پوست شما پیشنهاد می کند.

از لایه برداری یا پیلینگ شیمیایی چه انتظاری می توان داشت؟

پیلینگ شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یک روش سرپایی ساده است. انجام لایه برداری شیمیایی در مطب متخصص پوست معمول است. در اینجا چیزی است که باید انتظار داشت:

از شما خواسته می شود که دراز بکشید.

پوست شما به طور کامل تمیز می شود.

محلول های شیمیایی مانند اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک، محلولی به نام اسید جسنر، در نواحی کوچک روی پوست شما اعمال می شود.

ممکن است احساس سوزش کنید که می تواند تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. پس از آن، ممکن است پوست شما دچار گزش شود.

ممکن است یک کمپرس خنک برای چند دقیقه روی پوست شما اعمال شود تا به حداقل رساندن سوزش کمک کند. کسانی که لایه برداری شیمیایی عمیق تری انجام می دهند ممکن است به دارو برای کمک به درد نیاز داشته باشند.

انواع پیلینگ شیمیایی

لایه برداری پوست با توجه به نوع پوست از فردی به فرد دیگر متفاوت است . سه نوع لایه برداری وجود دارد که هر یک مشکل خاصی از بدن انسان را درمان می کند . هر نوع لایه برداری حاوی مواد شیمیایی متفاوت با نوع دیگر است .شما در ابتدا باید بدانید که پوست شما از چه نوعی است ، و چه نوع لایه برداری برای شما مناسب است.  

لایه برداری سطحی پوست:

این نوع لایه برداری برای درمان آثار آکنه عمیق و زخم های خفیف استفاده می شود . برای روشن شدن رنگ پوست ، رنگ دست ها ، از بین بردن لکه های پوستی و لایه برداری از لایه بیرونی پوست ، از طریق مواد شیمیایی حاوی اسیدهای خاص مانند ؛ گلیکولیک اسید ، سالیسیلیک اسید و دی اکسید کربن گاهی اوقات یا به اصطلاح مواد یخ خشک استفاده می شود . اما بدون نفوذ این مواد به اعماق پوست ، لایه برداری سطحی راحت تر و نرم تر پیلینگ شیمیایی است.

این نوع پیلینگ شیمیایی صورت نیازی به بیهوشی موضعی ندارد ، زیرا هیچ دردی ایجاد نمی کند و بیمار می تواند  روند عادی زندگی خود را پس از لایه برداری سطحی انجام دهد و برای انواع پوست و همه نواحی بدن مناسب است.

لایه برداری متوسط ​​پوست:

از این روش برای از بین بردن چین و چروک های متوسط در پوست استفاده می شود.  مانند ؛ چین و چروک در اطراف چشم ، در اطراف دهان ، یا در دست ، و زخم ها ، اثرات جزئی و عمیق تر آکنه را درمان می کند.

همچنین ، در درمان لکه های قهوه ای تیره و هاله های زیر چشم نیز مؤثر است. لایه برداری متوسط ​​نسبت به لایه برداری سطحی موثرتر است. به سطح پوست کمی عمیق تر نفوذ می کند و نیاز به بی حسی موضعی دارد تا بیمار احساس درد نکند. همچنین ، به دوره نقاهت ۵ تا ۷ روز نیاز دارد.

لایه برداری شیمیایی عمیق:

این نوع لایه برداری برای درمان آثار زخم ها ، سوختگی های شدید یا از بین بردن چین و چروک های متوسط ​​و عمیق استفاده می شود . به عنوان نوع چالش برانگیز انواع پیلینگ شیمیایی در نظر گرفته می شود. در پوست ، که دو لایه زیر پوست است، جایی که مواد تا عمیق ترین و ممکن ترین درجه ممکن را نفوذ می کنند، نیاز به بی حسی موضعی دارد. بیمار چند روز پس از عمل ، به صورت مشروط در بیمارستان می ماند و سپس دوره درمان طولانی بین دو هفته تا یک ماه  خواهد بود.  این نوع مواد شیمیایی لایه بردار برای همه انواع پوست مناسب نیست.

این پیلینگ صورت برای افرادی که دارای پوست تیره هستند مناسب است ، زیرا روی سفید کردن پوست کار می کند.

لایه برداری عمیق شیمیایی تنها به یک جلسه نیاز دارد ، بسته به لایه برداری مورد نیاز ، تقریباً تا دو ساعت طول می کشد.

 مواد تشکیل دهنده را بخوانید

اگر خواندن برچسب برای  انتخاب محصولات مراقبت روزانه از پوست مهم است، هنگام انتخاب لایه برداری پوست بسیار مهم تر است. 

مهمترین بخش انتخاب اسیدهای مناسب برای نوع و هدف پوست شما است. اگر می‌خواهید رنگ پوست را بهبود ببخشید، AHA‌هایی مانند گلیکولیک و اسید لاکتیک را امتحان کنید. “BHA ها مانند سالیسیلیک برای پوست مستعد آکنه مفید هستند و به کنترل چربی کمک می کنند. و اگر می خواهید لایه برداری سبکی داشته باشید، یک لایه برداری حاوی اسیدهای میوه را امتحان کنید.

به گفته متخصصان AHA  می تواند برای درمان شرایطی از آکنه تا ناهنجاری های رنگدانه بسیار مفید باشد. لایه برداری آنزیمی (ساخته شده با ترکیبات میوه مانند پاپایا یا آناناس) جایگزین ملایم تری برای لایه برداری های عمیق است.

مواد پیلینگ شیمیایی را تست کنید

مراقب اسید گلیکولیک باشید. اگر خیلی قوی باشد می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود. و کسانی که رنگ پوست تیره تری دارند باید مراقب لایه برداری شیمیایی باشند. این نوع پوست‌ها بیشتر در معرض هیپرپیگمانتاسیون و حتی سوختگی‌های شیمیایی هستند. با لایه برداری با قدرت کمتر شروع کنید و به سمت بالا بروید.

اگر پوست شما حساس است، قبل از استفاده حتما لایه برداری را پشت گوش یا درست جلوی گوش تست کنید.

انواع پوست برای پیلینگ شیمیایی

 اولین قدم برای داشتن پوستی شفاف، شاداب و ایده آل ، شناخت نوع پوست  است. اگر می خواهید انواع مختلف مشکلات پوستی را که پوستتان در معرض آنها  قرار دارد را بر طرف کنید،  باید نسبت به نوع پوست خود آگاهی داشته باشید.

انواع پوست مشکلات خود را دارد ، اجازه دهید انواع مشکلات پوستی را شناسایی کنیم:

پوست چرب:

 این نوع پوست با ترشح بیش از حد چربی و روغن ، به دلیل عدم تعادل هورمونی و فشار روانی یا استفاده مکرر از لوازم آرایشی شناخته می شود که منجر به مجموعه ای از علائم می شود که به سرعت روی پوست مشاهده می شوند. مانند منافذ باز و درخشندگی ، آکنه ، جوش های مختلف و جوش های سر سیاه

پوست خشک:

 این نوع پوست با بافت خشن شناخته می شود .به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد ، عدم ترشح طبیعی چربی برای محافظت از پوست ، علائم آشکاری روی پوست مانند لکه های قرمز و وجود خطوط ریز و چین و چروک در صورت نشان می دهد.

پوست مختلط:

پوستی است که قسمتی از آن خشک  و  قسمتی دیگر چرب است.  قسمتهای براق پوست ، بینی ، پیشانی و چانه هستند و  قسمت خشک گونه ها هستند.این نوع پوست معمولاً دارای جوش های سرسیاه و منافذ عمیق است.

فرآیند پیلینگ شیمیایی صورت می تواند به سرعت از شر همه این مشکلات خلاص شود . با نتایج موفقیت آمیز و مطلوب ، به ویژه اینکه یک عمل غیرجراحی است و به زمان ، تلاش و حتی پول زیادی احتیاج ندارد . بنابراین ، نیاز نیست درمورد آن زیاد فکر کنید. لایه برداری صورت ، بهترین راه حل برای بدست آوردن پوست ایده آل با طراوت و شفاف است.

مراحل پیلینگ شیمیایی

مراحل فرآیند مشابه ، سطحی ، متوسط ​​یا عمیق هستند ، اما تنها تفاوت آنها در مرحله بیهوشی است. لایه برداری شیمیایی سطحی نیازی به بیهوشی ندارد ،  لایه برداری معمولی به بی حسی موضعی و لایه برداری عمیق به بیهوشی کامل نیاز دارد.

 برای جلوگیری از عفونت و آلرژی محل لایه برداری استریل و تمیز می شود.

بیهوشی با توجه به نوع لایه برداری ، متوسط ​​یا ضخیم انجام می شود.

پزشک مواد شیمیایی را با استفاده از گاز یا یک برس کوچک روی ناحیه مورد نیاز برای لایه برداری پخش می کند و سپس چند دقیقه روی پوست می گذارد ، در صورتی که لایه برداری متوسط ​​بوده است.

در صورت پیلینگ شیمیایی عمیق ،  مدت ‌زمان  انجام کار افزایش می یابد . معمولا مواد شیمیایی تا ۱۵ دقیقه باقی می ماند تا به عمق پوست نفوذ کند.

لایه برداری سطحی فقط یک مرحله طول می کشد ، در حالی که لایه برداری متوسط ​​در چند مرحله انجام می شود.

چند وقت یکبار می توانم پیلینگ شیمیایی انجام دهیم؟

لایه برداری را می توان بیشتر از آنچه فکر می کنید تکرار کرد، برای لایه برداری درمالوژیکا پرو پاور هر ۲ هفته، برای TCA سبک تر هر ۴ هفته، و برای TCA عمیق تر هر ۳ تا ۶ ماه یکبار. توصیه می شود برای دریافت بهترین نتیجه، لایه برداری به صورت ۳ تایی انجام شود.

آیا انجام پیلینگ شیمیایی خطر ناک است؟

آیا لایه برداری شیمیایی می تواند به پوست شما آسیب برساند؟ در بعضی موارد. هنگامی که لایه برداری شیمیایی انجام می دهید، احتمال تغییر رنگ یا تغییر رنگ دائمی، قرمزی، عفونت یا جای زخم وجود دارد. در لایه برداری عمیق شیمیایی از اسید کربولیک (فنل) استفاده می شود که می تواند به قلب، کلیه ها و کبد شما آسیب برساند. اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید، یک لایه برداری شیمیایی می تواند تبخال را دوباره فعال کند. هر گونه نگرانی در مورد انجام لایه برداری شیمیایی با متخصص پوست خود در میان بگذارید.

لایه برداری شیمیایی روش خوبی برای کمک به معکوس کردن اثرات پیری و کاهش ظاهر چین و چروک، خطوط ریز یا جای زخم است. لایه برداری شیمیایی لازم نیست عمیق باشد تا موثر باشد. چندین روز لایه برداری خواهید داشت، اما پوست شما جدید و شاداب به نظر می رسد.

 باید و نباید های بعد ازپیلینگ شیمیایی  

پوست شما پس از پیلینگ  شیمیایی صورت،  نرم خواهد شد. اگر یک لایه برداری شیمیایی سبک انجام داده اید، ممکن است احساس کنید که دچار آفتاب سوختگی شده اید. ممکن است پوست شما بعد از چند روز قرمز و پوسته پوسته شود. بعد از یک لایه برداری شیمیایی عمیق تر، ممکن است تاول ها یا تورم هایی داشته باشید که پوسته آن پوسته می شود یا بعد از یک یا دو هفته قهوه ای می شود.

ممکن است لازم باشد قسمت هایی از پوست خود را تا زمان بهبودی بانداژ بپوشید. متخصص پوست ممکن است پماد یا کرمی را تجویز کند تا در صورت نیاز روی پوستتان بمالید. چه یک لایه برداری شیمیایی سبک یا عمیق تر انجام دهید، باید برای محافظت از پوست خود تا چند هفته بعد از لایه برداری شیمیایی از نور خورشید دوری کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این به محافظت از سرمایه گذاری جدید شما کمک می کند.

هر کاری که ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند انجام ندهید

در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول از اسکراب، لیزر، محصولات حاوی اسید و هر گونه درمان اپیلاسیون دوری کنید. البته به این معنی نیست که  این زمان برای لذت بردن از یک روز زیر نور خورشید نیزاست . اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضروری است، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

با رتینوئیدها، ویتامین C و سایر محصولات حاوی اسید خداحافظی کنید

متخصصین پیشنهاد می‌کنند که روتین مراقبت از پوست خود را قبل از لایه‌برداری ویرایش کنید تا پوستتان فوق العاده حساس نشود، که ممکن است منجر به قرمزی یا حتی واکنش بد شود. این شامل اجتناب از محصولات مبتنی بر رتینول و همچنین ویتامین C، AHAs و BHAs به مدت دو تا سه روز قبل پیلینگ شیمیایی صورت  است.

بیش از حد مکرر پیلینگ شیمیایی انجام ندهید

هفته ای یک بار یا هر دو هفته یک بار تمام چیزی است که نیاز دارید. لایه برداری اضافی یا لایه برداری بیش از حد می تواند میکروبیوم شما را مختل کند و پوست شما را  دچار مشکل  کند.

بعد از لایه برداری از محصولات مراقبت  پوستی ملایم استفاده کنید

به دنبال محصولاتی باشید که رطوبت و تغذیه را به پوست درمان شما برگردانند. از یک مرطوب‌کننده نرمال غیر کومدوژنیک استفاده کنید.

موارد منع استفاده از پیلینگ شیمیایی 

در بعضی شرایط باید از انجام پیلینگ شیمیایی صورت اجتناب شود. اگر شرایط پزشکی خاصی دارید ، ممکن است کاندید مناسبی برای پیلینگ صورت نباشید.

باردار یا شیرده

آکنه روزاسه

درماتیت

اگزما

پسوریازیس

در صورت داشتن هر یک از این شرایط پزشکی ، در مورد درمان های جایگزین با پزشک خود مشورت کنید.