۰ نفر

اسرار زیبایی؛ با این خوراکی ها دیگر نیاز به متخصص پوست و مو ندارید/ غذاهایی برای تقویت مو

۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۴۹
کد خبر: 697536
اسرار زیبایی؛ با این خوراکی ها دیگر نیاز به متخصص پوست و مو ندارید/ غذاهایی برای تقویت مو

برای اینکه موهایمان تقویت شوند، دقیقاً باید چه مواد غذایی را مصرف کنیم؟ این سوالی است که تقریباً تمام زنان و مردان دارند.

مواد غذایی مفید برای تقویت و رشد موها

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از متخصصین می‌گویند که شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک برنامه غذایی کامل و سالم، زیبایی و سلامت موهایتان را حفظ کنید و به تقویت موها کمک کنید. در این مقاله از هومکا بررسی می‌کنیم که چه مواد غذایی از بروز ریزش مو جلوگیری می‌کنند و کدام غذاها سبب افزایش رشد و ضخامت موها می‌شوند؟ در ابتدا به این اشاره می‌کنیم که چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود.

چه عواملی باعث ریزش مو می‌شوند؟

اعتقاد متخصصین بر این است که ریزش مو عمدتاً ناشی از ترکیبی از موارد زیر است:

افزایش سن

ایجاد تغییر در هورمون‌ها

ابتلا به نوعی خاص ا بیماری

سابقه خانوادگی ریزش مو و طاسی

جراحت

ابتلا به کرم حلقوی درمان‌شده پوست سر

ویتامین A اضافی

کاهش وزن سریع

کمبود پروتئین یا آهن

برخی از بیمار‌های خودایمنی

درمان‌های خاص سرطان

کشیدن مو به دلیل تریکوتیلومانیا

گاهی نیز ممکن است ریزش مو و نازک شدن تارهای مو به موارد زیر ارتباط داشته باشد:

کلاه گذاشتن بیش‌ازحد

کمبود ویتامین

شوره سر

گردش خون ضعیف در پوست سر

به‌طورکلی هرچه ریزش مو در سنین پایین‌تر و با سرعت بالاتر شروع شود، طاسی شدیدتر خواهد بود. اما گفتیم که یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد زیادی جلوی بروز مشکل ریزش مو و تضعیف موها را بگیرد. در ادامه خواهیم گفت که چه غذاهایی به شما در تقویت موی سر کمک می‌کنند.

به گفته وب‌سایت healthline آنچه می‌خورید می‌تواند تاثیر زیادی بر روی موهای شما داشته باشد. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین‌های A ،C ،D ،E، ویتامین‌های گروه B، روی، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری بر رشد مو تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ریزش مو شود. رفع کمبود این مواد مغذی به درمان ریزش مو کمک می‌کند.

تقویت موها با کره بادام‌زمینی

خطرات خوردن کره بادام زمینی در دوران بارداری

کره بادام حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی از جمله پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین‌های خاص است که همگی با سلامت مو مرتبط هستند. ویتامین E موجود در بادام به ضخیم و براق‌ماندن موهای شما کمک می‌کند. مصرف ۱۰۰ گرم کره بادام زمینی تقریباً ۴۵ درصد نیاز روزانه ویتامین E بدن شما را تامین می‌کند. میزان توصیه شده روزانه ویتامین ای ۱۵ میلی‌گرم در روز است، بنابراین اگر روزی یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی بخورید می‌توانید موهایتان را به میزان قابل توجهی تقویت کنید. ویتامین E موجود در بادام خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به تغذیه مو و پوست سر کمک می‌کند.

تقویت موها با نارنگی

احتمالاً تاکنون کسی به شما توصیه نکرده که برای برطرف کردن مشکل ضعف موهایتان نارنگی بخورید، اما ما به شما توصیه می‌کنیم از مصرف این میوه خوش‌رنگ غافل نشوید. نارنگی سرشار از ویتامین C است و جذب آهن را آسان می‌کند. آهنی که در غذاهایی همچون گوشت قرمز و اسفناج وجود دارد، برای جذب راحت‌تر به ویتامین C نیاز دارد.

جالب است بدانید که محققان فهمیدند خیلی از مبتلایان به ریزش مو از کمبود آهن رنج می‌برند. بررسی‌ها نشان داده که این افراد به‌اندازه کافی غذاهای حاوی ویتامین C نمی‌خورند، بنابراین حتی اگر به‌اندازه کافی غذاهای حاوی آهن مصرف کنند، باز هم مشکل ریزش موهایشان برطرف نمی‌شود.

ماهی سالمون

سالمون ماهی‌ای است که می‌تواند اسیدهای چرب امگا۳ را به بدن شما برساند. این ماهی منبع غنی از امگا۳ معرفی می‌شود و از این نظر فواید زیادی برای سلامت کلی بدن و به‌ویژه موها دارد. متخصصین پوست و مو به شما توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موهایتان حتماً مواد غذایی میل کنید که امگا ۳ دارند.

امگا۳ ضدالتهاب است. اگر مبتلا به التهابی باشید که باعث ریزش مو می‌شود، بنابراین حتماً باید ماهی سالمون یا دیگر مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ همچون دانه چیا، دانه کتان و گردو مصرف کنید. امگا ۳ در کنار تقویت موها کمک می‌کند تا شما تناسب اندام خود را حفظ کنید و از ابتلا به بیماری‌های التهابی در امان بمانید. این اسید چرب موهایتان را براق نگه می‌دارد، پر می‌کند و رشدشان را افزایش می‌دهد.

گاهی می‌بینیم که مردان و زنان مبتلا به دیابت از ریزش مو رنج می‌برند، چراکه بدن این گروه در برابر انسولین مقاوم است. ماهی سالمون ازجمله مواد غذایی است که به بدن در پردازش درست انسولین کمک می‌کند. سالمون و دیگر ماهی‌های چرب سرشار از ویتامین D محرک فولیکول هستند. ویتامین D می‌تواند فولیکول‌های خاموش شده را تحریک به فعالیت مجدد کند. بنابراین ویتامین D موجود در ماهی‌های چرب می‌تواند از نازک شدن موها، ریزش موها و ایجاد لکه‌های طاسی جلوگیری کند.

تقویت موها با ماست یونانی

اگر با خوردن اسفناج مشکل دارید، حداقل به ماست یونانی نه نگویید. به سر مجسمه‌های یونان باستان نگاه کنید، می‌توانید ببینید که چه موهای پرپشت و موج‌داری داشتند. شاید این یک شوخی به نظر برسد اما یونانی‌ها با مصرف زیاد لبنیات به‌خصوص ماست غلیظ و غنی از پروتئین زیبایی و سلامت موهای خود را تضمین می‌کنند. ماست یونانی حاوی ویتامین B۵ است و باید یادآوری کنیم که ویتامین‌های گروه ب چه تأثیر فوق‌العاده‌ای در حفظ سلامت پوست و مو دارند.

اسفناج

اسفناج حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی و مواد معدنی است که می‌تواند برای موهای شما و همچنین سلامت کلی بدنتان مفید باشد. اگر قصد دارید با مصرف اسفناج نیاز موها به آهن را برطرف کنید، حتماً یادتان باشد که مطمئن شوید بدن شما به‌اندازه کافی دیگر مواد مغذی همچون ویتامین D و C را نیز دریافت می‌کند. اسفناج علاوه بر داشتن آهن و منیزیم بالا، می‌تواند به تولید سبوم موها نیز کمک کند.

تقویت موها با تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی ضروری است که به سلامت مو کمک می‌کند. کولین و ویتامین‌های A، D و B۱۲ ازجمله مواد مغذی هستند که موهایتان به آن‌ها نیاز دارند و در تخم‌مرغ وجود دارد. تخم‌مرغ حاوی لوتئین و زآگزانتین است که در حفظ سلامت سلولی، به‌ویژه چشم، پوست و مو نقش دارند.

هر یک عدد تخم‌مرغ حاوی ۱۰ میکروگرم ویتامین B به نام بیوتین است که احتمالاً به رشد مو و تقویت‌ ناخن‌ها کمک می‌کند. البته شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی سالم دیگری همچون ماهی سالمون، بادام و آووکادو نیز بیوتین مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

تخم‌مرغ یکی از منابع بزرگ ویتامین D شناخته می‌شود و به رشد مو، تقویت و براق ماندنشان کمک می‌کند. ویتامین D موجود در تخم‌مرغ می‌تواند به احیای فولیکول‌های خاموش و همچنین ایجاد فولیکول‌های جدید کمک کند. با مصرف به‌اندازه تخم‌مرغ می‌توانید ضخامت موها را بهبود ببخشید و یا میزان موهایی که با افزایش سن از دست می‌دهید را کاهش دهید.

میوه گواوا

گواوا می‌تواند رقیب نارنگی در تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن شما باشد. همان‌طور که در مورد تأثیر و اهمیت ویتامین C موجود در میوه‌ها و سبزیجات توضیح دادیم، شما می‌توانید با مصرف این میوه، جذب آهن بدنتان را افزایش دهید. خوب است بدانید که گواوا نسبت به دیگر میوه‌ها ۴ تا ۵ برابر بیشتر ویتامین C دارد.

تقویت موها با بلغور جو دو سر

جو دو سر بمبی است حاوی آهن، فیبر، روی، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه. بنابراین عجیب نیست که بتواند رشد، درخشش و ضخامت موها را حفظ کند. اگر می‌خواهید قدرت این ماده غذایی در تقویت موهایتان را افزایش دهید، به آن کمی دانه چیا هم اضافه کنید. بلغور جو دو  سر یک نیروگاه پروتئینی کامل است که می‌تواند از سویا ۲۰ درصد بیشتر به بدن شما پروتئین برساند.

 تقویت موها با عدس

حتماً می‌دانید که اسیدفولیک چه تأثیری در حفظ سلامت و ضخامت موها دارد. عدس حاوی مقدار زیادی اسیدفولیک است و می‌تواند نیاز بدن شما به اسیدفولیک را برطرف کند. اسیدفولیک به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند، بنابراین از این طریق اکسیژن کافی به تمام اندام‌ها و پوست سر می‌رسد. زمانی که پوست سر اکسیژن کافی دریافت کند، فولیکول‌ها تغذیه شده و موها سلامت و زیبا باقی می‌مانند.

تقویت موها با جگر

مجدداً تأکید می‌کنیم که کمبود آهن مهم‌ترین دلیل ریزش مو در افراد به‌خصوص بانوان محسوب می‌شود. آهن در مواد غذایی زیادی مانند ماکارونی، غلات، سویا و عدس وجود دارد، اما اگر بخواهید بدنتان آهن بیشتری دریافت کند باید جگر مصرف کنید.