۰ نفر

اسرار زیبایی؛ خشکی پوست دور چشم و نسخه خانگی برای درمان

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۴۵
کد خبر: 696739
اسرار زیبایی؛ خشکی پوست دور چشم و نسخه خانگی برای درمان

اطراف چشم شما بسیار ظریف است. اگر به درستی از آن مراقبت نشود خشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آرایش بیش از حد چشم، کافئین، خواب ناکافی، آلودگی و سایر عوامل خارجی ممکن است بر چشمان شما غلبه کند و آنها را کسل کننده، خسته و خشک نشان دهد.

نسخه خانگی و گیاهی درمان خشکی دور چشم

به گزارش اقتصاد آنلاین، از آنجایی که پوست اطراف چشم شما بسیار شکننده است، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به راحتی آثار خشکی آن را پنهان کنید. اما برخی راهکارها برای از بین بردن خشکی پوست دور چشم وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از آنها برای کاهش خشکی پوست اطراف چشم خود استفاده کنید. برای یادگیری این راهکارها بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

علت خشکی پوست دور چشم چیست؟

عوامل متعددی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عامل خشکی پوست اطراف چشم شما، به خصوص در پلک ها و ناحیه زیر چشم باشد. پوست اطراف چشم شما ممکن است به دلایل زیر خشک، خارش دار و پوسته پوسته شود:

  • سن
  • مالش زیاد چشم
  • پاک نکردن آرایش مناسب
  • استفاده بیش از حد از آب گرم
  • مواد شیمیایی شدید (موجود در صابون ها، محصولات مراقبت از پوست و آرایشی)
  • شرایط آب و هوایی (رطوبت کم و آب و هوای خشک، به ویژه در زمان تغییرات فصلی)

خشکی پوست دور چشم

با این حال، سایر عوامل بیماری های زمینه نیز می‌توانند باعث خشکی پوست اطراف چشم و ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن پوست شوند، از جمله:

درماتیت تماسی

این وضعیت زمانی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که پوست شما با یک ماده محرک در محصولات مراقبت از پوست یا مراقبت از چشم شما تماس پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده، شستشوی صورت، ریمل و محصولات حالت دهنده، هر چیزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست شما را تحریک کند. اجتناب از محصولاتی که پوست شما را تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان درماتیت تماسی کمک کند.

درماتیت آتوپیک

این وضعیت با قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن روی پوست شما مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این یک بیماری مزمن است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند توسط سیستم ایمنی بدن شما ایجاد شود، توسط محیط ایجاد شود یا ممکن است ارثی باشد. برای کنترل علائم آن باید با پزشک مشورت کنید.

پسوریازیس صورت

پسوریازیس باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود پلک های شما پوسته پوسته (فلس ها معمولاً مژه ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشانند) و ناحیه زیر چشم خشک و پوسته پوسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. در صورت داشتن هر یک از این شرایط به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند وضعیت شما را ارزیابی و راه حل مناسب را پیشنهاد کنند.

درمان خانگی برای درمان خشکی پوست دور چشم

اگر خشکی پوست اطراف چشم شما به دلیل بی توجهی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا هر دلیل دیگری باشد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با درمان های خانگی با آن مقابله کنید. این درمان ها پوست اطراف چشم شما را تغذیه و هیدراته نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد.

توجه: در هنگام استفاده از این راهکارها مطمئن شوید که هیچ یک از این مواد وارد چشم شما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین، قبل از استفاده از زیر چشم، این داروها را روی بازو یا مچ دست آزمایش کنید زیرا خطر واکنش آلرژیک وجود دارد و می‌تواند در اطراف چشم خطرناک باشد.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا پوست شما را آبرسانی و مرطوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین با تحریک فیبروبلاست ها باعث تولید کلاژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بنابراین از چین و چروک جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این به ویژه برای درمان پوست خشک اطراف چشم مفید است. ژل آلوئه ورا را با تمرکز روی قسمت های خشک اطراف چشم خود ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی آن بماند. روز بعد آن را بشویید. هر شب این کار را تکرار کنید.

روغن بادام

روغن بادام یک نرم کننده عالی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست خشک را التیام بخشد. همچنین در مدیریت اگزما و پسوریازیس مفید است. روغن بادام را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی پوست اطراف چشم خود ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی آن بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. این درمان را هر شب تکرار کنید.

روغن ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان عالی است. تولید کلاژن را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اثرات ضد پیری دارد و سیاهی دور چشم را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین پوست اطراف چشم شما را جوان و سالم نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد. 2 عدد کپسول ویتامین E را با احتیاط باز کرده و روغن را خارج کنید. روغن را دور چشمان خود ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی آن بماند. هر شب این کار را تکرار کنید.

گلیسیرین

گلیسیرین پوست شما را هیدراته نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. یک مطالعه نشان داد که کرم حاوی گلیسیرین در درمان پوست خشک آتوپیک موثر است. مقداری گلیسیرین روی پدهای پنبه ای بمالید. پدها را روی چشمان خود قرار دهید.

بگذارید ۵ دقیقه روی آنها بماند و سپس آنها را بردارید. گلیسیرین را یک شب روی پوست خود بگذارید. صبح روز بعد آن را بشویید. هر شب این کار را تکرار کنید.

وازلین یا ژله نفتی

ژله نفتی به جلوگیری از از دست رفتن رطوبت پوست شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این خاصیت ژل پترولیوم پوست شما را هیدراته نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با این حال، کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چرب است که ممکن است برای برخی افراد نامطلوب باشد. مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ژله نفتی را روی نوک انگشتان خود بردارید. آن را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی ناحیه چشم خود ماساژ دهید. یک شب آن را نگه دارید. صبح روز بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید.

چای سبز کیسه ای

چای سبز دارای فواید تجدید و جوان کننده پوست است. اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات اثربخشی چای سبز در کاهش خشکی دور چشم وجود ندارد، اما استفاده از چای سبز کیسه ای روی پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به جلوگیری از پف و خشکی در ناحیه چشم کمک کند.

آب را در یک ظرف گرم کنید و آن را در یک فنجان بریزید. دو کیسه چای را برای چند دقیقه در آب داغ قرار دهید. آنها را بیرون بیاورید و بگذارید خنک شوند. سپس آنها را روی پلک های خود قرار دهید. چای کیسه ای را برای ۱۵-۲۰ دقیقه (یا بیشتر) بگذارید. آنها را بردارید و روی چشمان خود آب خنک بپاشید. مراحل را یک بار در روز (ترجیحا قبل از رفتن به رختخواب) تکرار کنید.

آووکادو

روغن آووکادو برای پوست های خشک و آسیب دیده بسیار مغذی است. کاربرد موضعی آن نشان داده است که سنتز کلاژن را در مطالعات موش افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این ممکن است به کاهش ظاهر چین و چروک دور چشم کمک کند. پالپ آووکادو در مطالعات موش‌ها خواص ترمیم زخم سریع‌تری را نشان داد. اگر از روغن آووکادو استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، پوست اطراف چشم خود را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با روغن ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

اگر از پالپ آووکادو استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، پالپ را دور چشم بمالید. بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. از دستمال مرطوب برای جدا کردن پالپ به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌استفاده کنید. آن را با آب ولرم بشویید. هر روز یک بار قبل از خواب تکرار کنید.

عسل

عسل از زمان های قدیم برای التیام و درمان بیماری های پوستی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده است. فوق العاده آبرسان و نرم کننده و مرطوب کننده عالی است که با جلوگیری از از دست دادن آب و مرطوب نگه داشتن آن، پوست شما را سالم نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد.

یک لایه بسیار نازک عسل را روی پوست اطراف چشم خود بمالید. بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشویید. در ادامه با کرم دور چشم آبرسان همراه باشید. این روتین را هر شب تکرار کنید.

خیار

خیار بر روی پوست اثر خنک کنندگی دارد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که در ناحیه چشم استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، سیاهی دور چشم را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، پوست را هیدراته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و التهاب را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. یک عدد خیار را رنده کنید و آب آن را بگیرید.

آب خیار را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید. پدهای پنبه را با آب آن خیس کنید. آنها را روی چشمان خود قرار دهید. بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه روی آنها بماند. پدهای پنبه را بردارید. آب میوه را با آب سرد بشویید. این درمان را هر شب تکرار کنید.

شیر

شیر بر روی پوست شما اثر خنک کنندگی دارد. پوست شما را تغذیه و هیدراته نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد. شیر حاوی اسید لاکتیک است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود بافت پوست و صاف کردن آن کمک کند. پدهای پنبه را به شیر خام آغشته کرده و روی چشمان خود قرار دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه روی آنها بماند. پدها را بردارید و چشمان خود را با آب سرد بشویید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید.

روغن زیتون

استفاده موضعی از روغن زیتون اثر ضد التهابی روی پوست دارد. این آسیب اکسیداتیو را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، پوست شما را التیام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد و بازسازی پوست را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. روغن زیتون را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی ناحیه اطراف چشم ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی آن بماند. صبح روز بعد آن را با آب خنک بشویید. هر شب این کار را تکرار کنید.

ماست

ماست اغلب در ماسک‌های صورت استفاده می‌شود یا به تنهایی برای مزایای مرطوب‌کنندگی آن استفاده می‌شود. پوست شما را روشن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، آن را آرام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و سطح رطوبت آن را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. ماست را دور چشمتان بمالید. مراقب باشید که آن را در چشمان خود قرار ندهید. بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند. آن را با آب خنک بشویید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید.

خامه شیر

خامه شیر یک درمان خانگی محبوب است که برای اثرات مرطوب کنندگی آن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به حفظ رطوبت و جوانی پوست کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به آن احساس نرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و لطافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. خامه شیر را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی پوست اطراف چشم خود ماساژ دهید.

بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. برای پاک کردن خامه از دستمال نرم استفاده کنید. این روال را یک بار در روز تکرار کنید.

گلاب

گلاب پوست شما را جوان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این اثر ضد التهابی بر روی پوست شما دارد و به کاهش قرمزی، پف کردگی و التهاب کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. ممکن است از خشکی جلوگیری نکند، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به حفظ آرامش و شادابی پوست کمک کند. به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید گلاب را در خانه تهیه کنید. گلاب تهیه شده در خانه مفیدتر از گلاب های موجود است.

پدهای پنبه را در گلاب خیس کنید. آنها را روی چشمان خود قرار دهید. بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه روی آنها بماند و استراحت کنید. پدها را بردارید و هر شب قبل از خواب همین کار را تکرار کنید.

چگونه از خشکی پوست دور چشم خود جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خشکی اطراف چشم کار سختی نیست. همچنین، کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دقت در نحوه برخورد با پوست و چشم ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آنها را برای مدت طولانی سالم نگه دارد. برای مراقبت از پوست اطراف چشم از این راهکارها پیروی کنید:

خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب به حفظ تعادل رطوبت در بدن شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و از خشکی آن جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

از شستشوی شدید صورت خودداری کنید. همیشه شوینده های صورت بدون صابون، ضد حساسیت و ملایم را انتخاب کنید. چنین شوینده‌هایی به پوست شما فشار نمی‌آورند و آن را خشک نمی‌کنند.

ناحیه چشم را مرطوب نگه دارید. از یک کرم دور چشم خوب برای مرطوب کردن دور چشم خود استفاده کنید. کرم صورت معمولی شما روی ناحیه ظریف چشم کار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برای سالم ماندن به محصولات خاصی نیاز دارد.

از مالیدن چشم ها خودداری کنید. از آنجایی که پوست اطراف چشم شما ظریف است، مالیدن بیش از حد آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به مویرگ ها آسیب برساند و چشمان شما را متورم و کبود نشان دهد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. اشعه مضر UV خورشید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خطوط ریز، خشکی و چین و چروک پوست اطراف چشم شما شود. همیشه روی آن ناحیه ضدآفتاب بزنید تا از آن محافظت شود و وقتی بیرون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روید از عینک آفتابی استفاده کنید.

هر روز آرایش خود را پاک کنید

اگر روی چشم یا اطراف آن آرایش می‌کنید، بهتر است هر شب قبل از رفتن به رختخواب آن‌ها را به‌درستی پاک کنید. همچنین در هنگام خرید لوازم آرایشی، مطمئن شوید که به آنها حساسیت ندارید.

از برخی مواد تشکیل دهنده در محصولات خود اجتناب کنید. از قرار دادن هر گونه محصول حاوی پارابن، لانولین، فرمالدئید و عوامل آزاد کننده فرمالدئید و عطرها خودداری کنید. اینها اغلب باعث تحریک پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و ممکن است منجر به خشکی اطراف چشم شما شوند.

از خاراندن ناحیه اطراف چشم خودداری کنید. اگر احساس خارش و خشکی کردید، آن را نخارانید. چون ممکن است شرایط را بدتر کند. از کرم ضد خارش یا کمپرس سرد یا گرم برای کاهش سوزش استفاده کنید. جدا از این اقدامات احتیاطی، برای بهبود پوست و سلامت کلی خود باید مراقب رژیم غذایی خود نیز باشید.