۰ نفر

چرا صورتم جوش می زنه؟ / برای رفع جای جوش این کارها را انجام دهید

۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبر: 694944
چرا صورتم جوش می زنه؟ / برای رفع جای جوش این کارها را انجام دهید

یک متخصص پوست و مو گفت: جای جوش، به راحتی بهتر نمی شود و درمان سختی دارد؛ پس قبل از جا ماندن آن ها، باید به جوش ها باید رسیدگی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت و گو با رادیو سلامت با بیان اینکه آکنه یا جوش، پروسه ای است که در دوران بلوغ در افرادی که زمینه ی آن را دارند، ممکن است ایجاد می شود، افزود: بنابراین همه افراد دچار آکنه نمی شوند و برای ایجاد آکنه چند فاکتور لازم است. چربی و التهاب پوست، افزایش میکروب های سطح پوست باعث ایجاد جوش ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ممکن است فردی پوست خشک داشته باشد؛ ولی جوش هم بزند. به هرحال، این جوش زدن، ممکن است خود به خود خوب شود اما در بعضی افراد تا سنین بالاتر ادامه پیدا می‌کند. از این رو، قابل پیش بینی نیست، جوش، تا چه زمانی طول می کشد تا رفع شود.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه جوش فقط برای سن بلوغ نیست و ممکن است خود به خود درمان نشود، ادامه داد: نکته مهم این است که، فردی که آکنه دارد باید بیش تر مراقب باشد، تا جای آکنه ها نماند. بنابراین درمان زودتر جوش ها احتمال جا گذاشتن جوش ها را کم تر می کند. جای جوش، به راحتی بهتر نمی شود و درمان سختی دارد؛ پس قبل از جا ماندن آن ها، باید به جوش ها باید رسیدگی شود. البته در بعضی از پوست ها، جای جوش ها بدون دست کاری هم باقی می ماند که این خاصیت پوست است.

احسانی درباره ی احتمال خارش و درد آکنه ، بیان کرد: ممکن است جوش ها آن قدر التهابی چرکی باشند که دردناک شوند و خارش داشته باشند جوش های کیستی بیش تر دردناک می شوند . این را نیز بگویم که آکنه جنسیت ندارد بدین معنا که در مردان و زنان تفاوتی ندارد. شیوع آکنه در هر دو گروه، برابر است اما آکنه های شدید در آقایان بیش تر است. 

وی درباره تاثیر درمان های خانگی در درمان آکنه افزود: بعضی افراد درمان های خانگی برایشان تاثیرگذار بوده است؛ ولی همیشه این طور نیست. مصرف میوه، سبزی و غذاهای دریایی جوش را کم می کند. استرس، جوش را بیش تر می کند و شیر، جوش زاست. شیر، را افرادی که آکنه دارند باید کم تر مصرف کنند. از مواد و کرم های چرب و لوازم آرایش کم تر باید استفاده کرد؛ زیرا با مصرف آن ها، منافذ پوست فردی که آکنه دارد، بسته می شود و جوش ها با لوازم آرایش بیش تر می شود. شست و شوی زیاد کمک دهنده نیست و باید به اندازه و ولرم پوست را شست. همچنین، ضدآفتاب و محصولات برای افرادی که پوست چرب و آکنه ای دارند باید فاقد چربی باشد.

این متخصص پوست و مو در پاسخ به این پرسش که آیا جوش صورت مسری و واگیردار است؟، گفت: باکتری روی پوست همه افراد وجود دارد و منتقل نمی شود. به هیچ وجه، واگیر دار و مسری نیست؛ اما می تواند جوش زدن ژنتیکی باشد. بدین معنا که زیاد چرب بودن پوست، به ژنتیک هم بستگی دارد؛ همچنین بیشترین ناحیه برای آکنه ناحیه صورت، سینه، گردن و پشت کمر و به ندرت روی دست هاست؛ البته جوش هایی که در ناحیه های دیگر مثل ران یا باسن زده می شود آکنه نیستند و شرایط و عامل میکروبیشون متفاوت است .

احسانی در پایان اظهارداشت: ضرورتاً پوست چرب، جوش دار نیست، اما ۹۰ درصد از افرادی که جوش می زنند پوست چربی دارند و ١٠ درصد پوست خشک دارند. وی ترین داروی آکنه و جوش است باید با احتیاط مصرف شود و تحت دکتر مصرف شود و منع مصرف در زنان باردار دارد.