۰ نفر

خطرات و عوارض صاف کردن مو کدامند؟

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۱۹
کد خبر: 690830
خطرات و عوارض صاف کردن مو کدامند؟

در حالیکه صاف کردن موها می تواند راهکاری موقتی برای موهایی محسوب شود که وضعیت مناسبی ندارد، اما استفاده مداوم از این روش‌ها می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

در طول سال‌های گذشته مدل‌های موی زیادی تبدیل به مد روز شد و بعد هم پس از گذشت زمانی از یادها رفت، اما این اتفاق هیچ ‌وقت برای مدل مو کلاسیک، صاف و براق پیش نیامد. فرقی ندارد مدل موی شما صاف دم‌اسبی باشد یا آنها را به شکل باز روی شانه خود بیندازید، این شکل مو برای هر موقعیتی، چه یک قرار روزمره باشد چه مراسم رسمی فرش قرمز مناسب است. ظاهر موهای ابریشمی و صاف برای وقت‌هایی که زمان رسیدگی کافی به موهای خود را ندارید، بسیار مناسب است. اگرچه همه از داشتن موهای صاف و براق استقبال می کنند، اما صاف کردن موها ممکن است برای شما چندان مناسب نباشد. روش‌های صاف کردن مو می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد و همچنین استفاده از دستگاه‌هایی مثل اتو مو برای صاف کردن موها می‌تواند باعث خشکی دائمی مو شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با برخی دیگر از عوارض استفاده از اتوی داغ برای صاف کردن موها آشنا شوید.

عوارض جانبی صاف کردن مو

در این قسمت با برخی از عوارض جانبی صاف کردن موها آشنا خواهیم شد؛

خشک شدن موها

صاف کردن مداوم مو با از بین بردن رطوبت مو می‌تواند منجر به ایجاد آسیب‌های دائمی در بافت مو شود. در اصل مکانیزم اصلی اتو مو، از بین بردن تمام آب موجود در میان موها بوده و به همین علت است که موی شما پس از شستشو بار دیگر به حالت قبلی خود باز می‌گردد. وقتی برای دفعات متعدد از روش‌های گرم مانند اتو برای صاف کردن موها استفاده شود، چربی طبیعی موها از بین رفته و موها در معرض خطر آسیب دائمی قرار می‌گیرند.

موخوره

همانطور که احتمالا مطلع هستید، موخوره به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن انتهای تار موها به دو و یا چند شاخه تقسیم می‌شود. با اینکه بسیاری از عوامل محیطی نیز به عنوان عوامل ایجادکننده این مشکل شناخته می‌شوند اما استفاده از دستگاه‌هایی مانند اتوی مو می‌تواند در ایجاد این مشکل نقش بزرگی داشته باشند. گرمای ایجاد شده توسط این اتوها باعث خشکی موها و دوشاخه شدن انتهای تار مو می‌شود.

ریزش مو

بر اساس مطالعاتی که نتایج آن در مجله درماتولوژی آنلاین منتشر شده، استفاده بیش از اندازه از اتوی مو و سایر دستگاه‌هایی که از روش مبتنی بر گرما برای صاف کردن موها استفاده می‌کنند، می‌تواند منجر به ایجاد ریزش مو در افراد شود. این مطالعه همچنین نشان داده که استفاده از روش‌های صاف‌کردن مو شامل کراتین مو نیز می‌توانند با ایجاد آسیب در ریشه‌های مو، شما را در خطر ریزش بیشتر موها قرار داده و در طی سال‌ها منجر به ریزش دائمی مو شود.

وز شدن مو

نکته جالب اینجاست که با اینکه افراد برای خلاصی از دست موهای فرفری خود به استفاده از روش‌های صاف کردن مو مانند ریباندینگ مو روی می‌آورند اما بر طبق مطالعات مجله تریکولوژی، استفاده متناوب از این روش‌ها می‌تواند ضمن کدر شدن رنگ مو، وز شدن موها را تشدید کند. در این گزارش آمده که استفاده از مواد شیمیایی برای صاف کردن موها می‌تواند حتی اثرات شدیدتری را هم در پی داشته باشد.

ایجاد خارش در پوست سر

استفاده مداوم از اتو مو با از بین بردن چربی طبیعی پوست سر، باعث مرگ فولیکول‌های ریشه مو شده و با این اتفاق شما متحمل عوارضی همچون خشکی بیش از اندازه مو و خارش پوست سر خواهید شد.

تغییر دائمی حالت مو

خطرات و عوارض صاف کردن مو کدامند؟

مواد شیمیایی موجود در محلول‌های صاف کردن مو می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری همچون تغییر دائمی حالت موهای شما شود. پس از آن با هیچ دارو و ماسکی نمی‌توانید حالت طبیعی موهای خود را بازیابی کنید و برای این کار باید تا زمان رشد مجدد موها منتظر بمانید.

مضرات استفاده مداوم از روش‌های صاف کردن مو برای سلامتی شما

در این قسمت، با بعضی از عوارض و آثاری که استفاده مداوم از روش‌های صاف کردن موها برای سلامتی شما ایجاد می‌کند آشنا می‌شویم؛

سرطان سینه

در مطالعه‌ای که توسط مجله بین‌المللی سرطان منتشر شد، نشان داده شد که افرادی که به طور مداوم از روش‌های صاف کردن مو استفاده می‌کنند 30 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. در این مطالعه بیان شد که با اینکه استفاده از روش‌های صاف کردن و پیشرفت سرطان سینه در تمام زنان مورد مطالعه مشابه بوده اما استفاده بیشتر از روش‌های صاف کردن مو با ایجاد سرطان سینه ارتباط مستقیمی دارد. هرچند محققان تأکید دارند که اگرچه روش‌های صاف کردن مو یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه بوده اما تنها عامل ایجاد کننده آن نیست و عوامل دیگری نیز در ایجاد آن نقش دارند.

سرطان رحم

بر اساس مطالعه‌ای که توسط مجله مؤسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد، زنانی که از اتوی مو برای صاف کردن موهای خود استفاده می‌کنند، در مقایسه با زنانی که هرگز از این روش‌ استفاده نکرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار می‌گیرند. در این مطالعه بر روی 34000 زن آمریکایی، دیده شد که خطر ابتلا به سرطان رحم در زنانی که هرگز از اتوی مو استفاده نکرده‌اند 1.64 درصد و برای زنانی که از اتوی مو استفاده می‌کنند، دوبرابر است. به نظر محققان قرارگیری در معرض مواد شیمیایی عامل اصلی در ایجاد سرطان رحم بوده و موادی همچون پارابن، بیسفنول A ، فلزات و همچنین فرمالدئید موجود در اتو مو ممکن است افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم را در پی داشته باشد.

نقش محصولات طبیعی در صاف کردن مو

حتی ترکیبات صاف‌کننده مو که با عناوینی همچون «کاملا طبیعی» و «عاری از فرمالدئید» به فروش می‌رسند پر از مواد شیمیایی بوده که با ایجاد حرارت تبدیل به فرمالدئید می‌شوند. البته که بهتر است برای استفاده از این ترکیبات به دنبال مواد کم‌خطرتر باشید اما این چیزی نیست که بتوانید با خواندن برچسب پشت محصولات و یا سوال از فروشنده‌ها موفق به انجام آن شوید.

با این حال بهتر است از محصولات صاف کننده شیمیایی غیر قلیا و ساخته شده بر پایه سولفیت قلیایی برای صاف کردن موهای خود استفاده کنید. باید دقت کنید که از مصرف موادی که می‌توانند از طریق پوست سر و یا بینی مواد شیمیایی را به درون بدن شما وارد کنند، خودداری کرده و حتی‌الامکان از گرما برای صاف کردن موهای خود استفاده نکنید.

همچنین اگر باردار هستید و یا برای بارداری تلاش می‌کنید نباید به هیچ وجه از این روش‌های دائمی صاف‌کردن مو استفاده کنید.

راهکارهای جلوگیری از عوارض جانبی روش‌های صاف کردن مو

خطرات و عوارض صاف کردن مو کدامند؟

  • همیشه پیش از استفاده از اتو، از محافظ‌های حرارتی استفاده کرده تا از داغ شدن بیش از حد موهای خود جلوگیری کنید.
  • صاف کردن موهای خود را تنها به دو روز در هفته محدود کرده و هرطور شده از انجام روزانه بپرهیزید.
  • دستگاه اتو مو را بر روی درجات کم و یا نهایتا متوسط تنظیم کنید.
  • هر هفته در میان از ماسک‌های طبیعی حاوی ماست، شیر نارگیل، عسل و روغن زیتون برای رطوبت رسانی به موها استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید تا از روش‌های تقویتی مو مانند پروتئین تراپی، بوتاکس مو، کراتین مو و... استفاده کنید حتما برای انجام آن به متخصصین انجام این کار مراجعه کنید. این افراد می‌توانند با تقسیم میزان استفاده از روش‌های مختلف باعث جلوگیری از ورود آسیب به موهای شما شوند.

این خبر رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.