۰ نفر

تست چاقی؛ اضافه وزن دارید یا نه؟

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۲:۴۳
کد خبر: 678218
تست چاقی؛ اضافه وزن دارید یا نه؟

آیا دچار کمبود یا اضافه وزن هستید یا خیر؟ برای به دست آوردن نتیجه، باید از تست چاقی BMI (بی ام آی) با استفاده از فاکتورهایی همچون سن، وزن، قد و جنسیت استفاده کنید. در فرمول محاسبه BMI که به برگرفته شده از (Body Mass Index) است، وزن یک بزرگسال، بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد او بر حسب متر تقسیم می‌شود؛ برای مثال، BMI= 25 به معنای ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع است.

  fi 'chva hrjwhnHkghdkT برای بیشتر بزرگسالان، BMI(Body Mass Index) ایده‌آل در محدوده اعداد ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ است. اما برای کودکان و جوانان ۲ تا ۱۸ ساله، در محاسبه BMI لازم است سن، جنسیت، قد و وزن درنظرگرفته شود. این مقاله نگاهی دقیق و جامع به تمام مباحث مربوط به تست چاقی BMI خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به محاسبه قد و وزن آنلاین، فرمول محاسبه BMI، دلیل نیاز به این محاسبات و چگونگی انجام محاسبه شاخص توده بدنی در زنان، مردان، ورزشکاران، کودکان و نوجوانان اشاره نمود.

تست چاقی آنلاین؛ محاسبه قد و وزن آنلاین

محاسبه قد و وزن به‌صورت آنلاین و از طریق سایت‌های مختلف امکان‌پذیر است. البته ماشین حساب‌های ساده‌ای که می‌توانند با محاسبه قد و وزن شاخص توده وزنی بدن را نمایش دهند، دارای نواقصی نیز هستند؛ همان‌طور که برای تمام فرمول‌ها و روش‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. برای محاسبه قد و وزن به صورت آنلاین می‌توانید از ابزار زیر استفاده کنید:

(Body Mass Index)BMI به صورت مستقیم چربی‌های بدن را اندازه گیری نمی‌کند و نژاد یا بافت عضلانی را در نظر نمی‌گیرد. بنابراین ابزار مناسبی برای ورزشکاران حرفه‌ای نیست چرا که بیشتر وزن آنها از عضله است. ورزشکاران حرفه‌ای بهتر است برای تشخیص میزان چربی‌های موجود در بدنشان از بادی آنالیز استفاده کنند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که تست چاقی BMI از دسته‌های استاندارد وضعیت وزن محسوب می‌شود که می‌تواند به پزشکان در تشخیص درجه چاقی کمک کند.

تست چاقی BMI برای چه افرادی مناسب است؟

محاسبه BMI برای افرادی مناسب است که از سلامت نسبی برخوردارند و می‌خواهند عدد توده وزنی بدن خود را بدانند تا از میزان چاقی، لاغری یا طبیعی بودن وزن خود اطلاع پیدا کنند. شاخص توده وزنی بدن، تغییرات طبیعی در شکل بدن را در نظر می‌گیرد و محدوده وزنی مناسب را برای یک قد خاص ارائه می‌دهد. به همین سادگی! اما متخصصان تغذیه یا پزشکان علاوه بر انجام تست چاقی BMI، ممکن است فاکتورهای دیگری را نیز هنگام ارزیابی وزن سالم در نظر بگیرند؛ به‌عنوان مثال، عضله بسیار متراکم‌تر از چربی است.

بنابراین افراد بسیار عضلانی مانند بوکسورهای سنگین وزن، مربیان وزنه‌برداری و ورزشکاران، ممکن است وزن سالمی داشته باشند، حتی اگر شاخص توده وزنی آن‌ها در محدوده افراد چاق طبقه‌بندی شود. نژاد نیز می‌تواند بر این شاخص تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، بزرگسالان جنوب آسیا ممکن است درمعرض خطر ابتلابه برخی از مشکلات سلامتی مانند دیابت با BMI =23 تشخیص داده شوند، اما متخصصان، آن‌ها را در دسته افراد سالم قرار می‌دهند.

فرمول محاسبه تست چاقی BMI چیست؟

تست چاقی BMI با استفاده‌از قد و وزن انجام می‌شود. این موضوع، می‌تواند نقطه شروعی برای درک نحوه تأثیر چربی بدن بر سلامت کلی بدن باشد و فرمول آن نیز به این صورت است:

BMI= وزن (کیلوگرم) / (قد) ۲(مترمربع)

در این فرمول ساده، وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد تقسیم شده و عددی که به‌دست می‌آید، نمایانگر توده وزنی بدن خواهد بود. در جدول زیر، BMI و محدوده‌های آن ارائه شده است.

تفسیر نتایج محاسبه BMI آنلاین

با استفاده از این جدول متوجه می‌شوید BMI بدست آمده در محدوده چه وزنی است (در جدول بالا با توجه به رنگ‌ها می‌توانید به سادگی متوجه موضوع شوید).

تست چاقی
bmi وضعیت وزن
پایین‌تر از ۱۸٫۵ دچار کمبود وزن
بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ سالم
بین ۲۵٫۰ تا ۲۹٫۹ دارای اضافه وزن
۳۰٫۰ به بالا چاق

BMI کمتر از ۱۸.۵

BMI پایین‌تر از ۱۸.۵ نشان دهنده این است که دچار کمبود وزن هستید، بنابراین شاید نیاز باشد کمی وزن اضافه کنید. توصیه می‌کنیم از پزشک یا مشاور تغذیه خود کمک بگیرید.

BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴٫۹

BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴٫۹ تا حدودی یک BMI نرمال را نشان می‌دهد و به شما می‌گوید نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. با تثبیت وزنی سالم، جلوی بالا رفتن خطرهای جدی برای سلامت‌تان را می‌گیرید.

BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹

BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ به شما می‌گوید کمی دچار اضافه وزن هستید و نیاز دارید مقداری وزن کم کنید. برای کاهش وزن می‌توانید با پزشک خود مشورتی داشته باشید.

BMI بالای ۳۰

BMI بالای ۳۰ به شما اخطار می‌دهد که وزن بالایی دارید. اگر وزن کم نکنید مسلما سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد. حتما با پزشک یا مشاور تغذیه خود صحبت و رژیم گرفتن را شروع کنید.

جدول‌های محاسبه BMI

افراد با استفاده از جدول‌ها می‌توانند تست چاقی BMI خود را بسنجند. برای مثال، جدول پایین که با پیدا کردن قد و وزن خود روی آن می‌توانید متوجه وضعیت وزنتان شوید و بفهمید آیا به کمبود وزن، وزن سالم، اضافه وزن، چاق و چاقی شدید مبتلا هستید.

تست چاقی جدول bmi

محاسبه تست چاقی BMI در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

برای کودکان و نوجوانان، BMI با سن و جنس مرتبط است و اغلب به‌عنوان شاخص توده وزنی سنی شناخته می‌شود. در کودکان، چربی زیاد یا کمبود وزن بدن می‌تواند بیماری‌های مرتبط با وزن و سایر مشکلات سلامتی شود. در کودکان نیز مانند بزرگسالان، BMI بالا می‌تواند نشان‌دهنده چاقی باشد. تست چاقی BMI با استفاده‌از ماشین حساب درصدی کودکان، به‎صورت زیر است:

  • قد و وزن کودک را اندازه‌گیری کنید.
  • برای محاسبه (Body Mass Index)BMI از ماشین حساب BMI کودک و نوجوان استفاده کنید. عدد BMI با استفاده‌از فرمول‌های استاندارد محاسبه می‌شود.
  • بعد از این‌که تست چاقی BMI برای کودکان و نوجوانان محاسبه شد، نتیجه به‎‌صورت صدک نسبت‌به سایر کودکان هم‌جنس و هم‌‎سن تفسیر می‌شود.

نمودارهای رشد صدک BMI برای سن، متداول‌ترین شاخص اندازه‌گیری اندازه و الگوهای رشد کودکان و نوجوانان در ایالات متحده هستند. دسته‌بندی وضعیت وزن BMI کودک در جدول زیر نشان داده شده است.

تفسیر نتایج محاسبه BMI در کودکان

جدول پایین معنی نتایج را برایتان توضیح می‌دهد:

تست چاقی کودکان
دسته وضعیت بدنی محدوده صدک
دچار کمبود وزن پایین‌تر از صدک پنجم
وزن سالم صدک پنجم تا پایین‌تر از صدک هشتاد و پنجم
دارای اضافه وزن صدک هشتاد و پنجم تا کمتر از صدک نود و پنجم
چاق بالاتر از صدک نود و پنجم

چه کسانی می توانند از BMI و صدک BMI استفاده کنند؟

محاسبه (Body Mass Index)BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک تست چاقی BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان ۲ سال به بالا است. بعضی افراد بزرگ‌سال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند، در حالی که چربی بسیاری کمی دارند مانند بدن‌سازان و ورزش‌کاران. شاخص BMI این ورزش‌کار را چاق نشان می‌دهد در حالی که چنین نیست، پس اندازه‌گیری BMI برای همه کارایی ندارد.

به‌علاوه بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا ممکن است بیشتر در افرادی اتفاق بیافتد که به جای قسمت ران‌ها و باسن، چربی اضافی (چربی احشایی) بیشتری در قسمت میانی بدن‌شان داشته باشند. دیگر میزان‌های سنجش سایز بدن عبارتند از نسبت دور کمر به لگن، نسبت دور کمر به قد و ترکیب بدنی که چربی بدنی و بافت عضلانی را اندازه گیری می‌کند. این سیستم‌های محاسبه بیشتر روی مقدار چربی که فرد دارد و توزیع آن در بدن تمرکز دارند.

بهترین روش برای اندازه گیری و محاسبه تست چاقی BMI در افراد ورزشکار، استفاده از دستگاه بادی آنالیزور است. از جمله مواردی که دستگاه بادی آنالیزور به ما نشان می‌دهد شامل موارد زیر است:

  •  حجم توده چربی
  • توده عضلانی اسکلتی
  • میزان اب بدن
  • توده چربی آزاد
  • درصد چربی بدن
  • نسبت دور کمر به باسن (WHR)
  • میزان متابولیسم پایه (BMR)
  • آنالیز چربی و عضله

محاسبه BMI در خانم‌ها چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد محاسبه BMI برای خانم‌ها، اندازه‌گیری کاملی نیست چون درصد چربی و عضله بدن یک فرد را درنظرنمی‌گیرد. زنان عموما چربی بیشتری نسبت‌به مردان در بدن خود دارند یا قدشان کوتاه‌تر و استخوان‌بندیشان ظریف‌تر است. درمقابل، مردان عضلات بیشتری نسبت‌به زنان دارند. به‌طورکلی، وزن زنان کمتر از مردان است، حتی اگر به‌طور طبیعی درصد چربی بدنشان بالاتر باشد که مربوط به همان سنگین‌تر بودن عضله نسبت‌به چربی است. همچنین، زنان عموما تراکم استخوان کمتری نسبت‌به مردان دارند.

در محاسبه BMI (بی ام آی) بین توده عضلانی و توده چربی تفاوتی وجود ندارد و همین مورد یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد این شاخص، معیاری ناقص است و لزوماً نشان‌دهنده سلامتی شخص یا وزنی که فرد باید برای رسیدن به آن تلاش کند، نیست. به‌این‌ترتیب، هیچ نمودار مشخصی در محاسبه تست چاقی BMI بین زن و مرد تفاوت قائل نمی‌شود، زیرا BMI فقط یک پارامتر آماری است و تفاوت‌های شکل بدن، جنسیت و عضلات را درنظر نمی‌گیرد. اما در سال‌های اخیر، روش‌هایی برای اصلاح شاخص توده وزنی برای زنان نیز صورت گرفته است که در جداولی با کمک صدک‌ها و تفسیرهای پس‌از آن، دقیق‌ترین عدد مربوط به هر فرد محاسبه می‌شود.

اصولا این‌که یک فرد چقدر باید وزن داشته باشد، معیار دقیقی ندارد و این موضوع، به‌شدت به ساختار بدنی و حتی روانی هر فرد وابسته است. تاکنون هیچ معیاری وجود نداشته که بتواند به‌طورقطعی وزن یک فرد برای سالم بودن را مشخص کند. ابزارهایی مانند BMI(Body Mass Index) فقط مرجع هستند و پایبندی به انتخاب‌های زندگی سالم، مانند ورزش منظم، تغذیه سالم، خواب کافی و غیره، مهم‌تر از تعقیب وزنی خاص براساس یک فرمول کلی است. پزشکان نیز هنگام اندازه‌گیری ترکیب چربی بدن، سبک زندگی، سطح فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی و ژنتیک و همچنین سایر غربالگری‌های سلامت را درنظر می‌گیرند و تنها به شاخص توده بدنی تکیه نمی‌کنند.

عموما توزیع BMI برای زنان به‌سمت BMI بالاتر یا پایین‌تر نیست و به‌طور یکنواخت‌تری نسبت‌به مردان توزیع می‌شود و این موضوع همیشه به نفع زنان نیست. برخی از زنان ازنظر پاتولوژیک سعی می‌کنند «وزن ایده‌آل» به‌دست بیاورند که برای سلامت آن‌ها کافی نیست. بعضی نیز ممکن است احساس کنند همه این‌ها یک دروغ بزرگ است و داشتن BMI در محدوده چاق اشکالی ندارد. اما هردو رویکرد به‌طور جدی خطرناک و تهدیدکننده زندگی هستند. بنابراین مهم این است یک جامعه به سمت دیدگاهی آگاهانه‌تر درمورد وزن بدن رشد کند که در آن سلامتی مهم‌تر از ظاهر و استانداردهای دست‌نیافتنی و جعلی زیبایی است.

محاسبه BMI در آقایان چگونه انجام می‌شود؟

اساس محاسبه (Body Mass Index)BMI برمبنای جنسیت مردانه طراحی شده است و شاید حتی بتوان از آن به‌عنوان ابزاری مردانه برای تعیین شاخص توده وزنی بدن نام برد. پیچیدگی‌های سیستم بدنی یک زن بسیار بیشتر از مرد است و شاید به‌همین دلیل، این ابزار به ساده‌ترین روش ممکن، طراحی شده تا کاربران بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. به‌عنوان مثال هرچه فرد قدبلندتر باشد، توده عضلانی و چربی بدن او بیشتر می‌شود که در نتیجه، وزن بیشتری نیز به‌همراه دارد. یک مرد در مقایسه با یک زن، با قد مشابه باید حدود ۱۰-۲۰٪ وزن بیشتری داشته باشد. همچنین، فرم اسکلتی بدن نیز عامل دیگری است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در اندازه‌گیری وزن ایده‌آل داشته باشد. فردی که استخوان‌های درشت دارد، به‌طور طبیعی وزن بیشتری نسبت‌به فردی دارد که استخوان‌هایش ظریف است.

اساس محاسبه BMI برمبنای جنسیت مردانه طراحی شده است.

محاسبه BMI در ورزشکاران چگونه انجام می‌شود؟

ورزشکارانی که توده عضلانی بالاتری دارند، باید از محاسبه تست چاقی BMI چشم‌پوشی کنند. از آن‌جایی که عدد (Body Mass Index)BMI نمی‌‎تواند اجزای مختلف تشکیل‌‎دهنده وزن کل بدن را تشخیص دهد، ورزشکار با استفاده‌از اندازه‌گیری مستقیم ترکیب و چربی بدن، بهتر می‌‎تواند به مقصود خود دست یابد. درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر از جمعیت عمومی است، اگرچه ورزشکاران زن به دلیل نیاز به فرزندآوری، هنوز به‌طور طبیعی چربی بدن بیشتری نسبت‌به مردان دارند. درصد طبیعی چربی بدن برای زنان بین ۲۵ تا ۳۱ درصد و برای مردان بین ۱۸ تا ۲۴ درصد است. برای ورزشکاران، درصد چربی بدن معمولاً ۱۴ تا ۲۰ درصد برای زنان و ۶ تا ۱۳ درصد برای مردان است.

بنابراین، اگر چربی بدن یک زن ورزشکار ۳۲ درصد یا بیشتر یا چربی بدن یک مرد ورزشکار ۲۵ درصد یا بیشتر باشد، ممکن است بیش‌از حد چاق بوده و درمعرض خطر ابتلابه بیماری‌های مختلف قرار بگیرد. بنابراین، ورزشکاران باید چربی بدن خود را با استفاده‌از یک مقیاس تخصصی تخمین بزنند یا از یک متخصص تناسب اندام استفاده کنند که با کمک کولیس بدن، میزان چربی‌های نواحی مختلف مانند شکم و پهلو را اندازه بگیرد. روش‌های دقیق‌تری مانند توزین زیر آب و اسکن DEXA نیز روش‌های مفیدی برای بررسی توده چربی بدن ورزشکاران هستند، اما این روش‌ها به تجهیزات تخصصی و متخصصان آموزش‌دیده نیاز دارند.

برنامه‌های حفاظتی برای اندازه‌گیری و محاسبه BMI در مدارس

در ادامه فهرستی از اقدامات حفاظتی ارائه شده است که مدارس می‌توانند از آن‌ها برای رفع نگرانی‌های مطرح شده درمورد برنامه‌های اندازه‌گیری و محاسبه BMI (بی ام آی) استفاده نموده و تأثیر مثبت بالقوه این برنامه بر ارتقای وزن سالم در کودکان و نوجوانان را افزایش دهند.

  • این برنامه باید به والدین، سرپرستان، دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه معرفی شده و سپس اطمینان حاصل شود که فرآیند مناسبی برای اخذ رضایت والدین در اندازه‌گیری قد و وزن دانش‌آموزان وجود دارد.
  • باید اطمینان حاصل شود کارکنانی که قد و وزن کودکان و نوجوانان را اندازه‌گیری می‌کنند، از تخصص و آموزش مناسب برای به‌دست آوردن نتایج دقیق و قابل‌اعتماد برخوردار باشند. این موضوع، احتمال برچسب زدن به کودک یا نوجوان و سرخوردگی یا خجالت وی را به حداقل می‌‎رساند.
  • برای کودکان و نوجوانان، تست چاقی BMI یک ابزار تشخیصی نیست، اما این معیار برای غربالگری وزن احتمالی و مسائل مربوط به سلامتی آنان استفاده می‌شود.
  • اگر کودکان نسبت‌به سن و جنس خود شاخص توده بدنی بالایی داشته باشند، لازم است یک متخصص تغذیه مجرب، ارزیابی‌های بیشتری را برای تعیین این‌که آیا چربی اضافی برای بدن کودک یا نوجوان مشکل‌ساز خواهد بود، انجام دهد. این ارزیابی‌ها ممکن است شامل اندازه‌گیری ضخامت چین‌های پوست، ارزیابی رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی و سایر غربالگری‌های مناسب سلامت باشد. آکادمی اطفال آمریکا استفاده‌از BMI را برای غربالگری اضافه‌وزن و چاقی در کودکان از ۲ سالگی توصیه می‌کند.

باید توجه داشت محاسبه تست چاقی BMI برای کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است، حتی اگر با فرمول یکسانی انجام شود. سطح توده وزنی، میان کودکان و نوجوانان نسبت‌به سایر کودکان هم‌جنس و هم‌سن، با توجه به تغییرات وزن و قد، افزایش سن و همچنین ارتباط آن‌ها با چاقی بدن بیان می‌شود. این صدک‌ها باتوجه به نمودارهای رشد CDC، که براساس داده‌های نظرسنجی ملی جمع‌آوری می‌شود، محاسبه می‌شوند. چاقی BMI در صدک ۹۵ یا بالاتر برای کودکان و نوجوانان هم‌سن و هم‌جنس تعریف می‌شود. به‌عنوان مثال، یک پسر ۱۰ ساله با قد متوسط ​​۱۵۰ سانتی‌متر که ۵۱ کیلوگرم وزن دارد، دارای BMI=22.9 کیلوگرم بر مترمربع است که یعنی این پسر در صدک ۹۵ شاخص BMI قرار داشته و در محدوده افراد چاق است.

این بدان معناست که توده وزنی کودک بیشتر از BMI 95% پسران ۱۰ ساله در جمعیت مرجع است. با این‌وجود، بازهم نمی‌توان محدوده وزنی سالم برای کودکان و نوجوانان را مشخص نمود. وضعیت وزن سالم براساس BMI بین صدک ۵ و ۸۵ در نمودار رشد CDC است، اما ارائه محدوده وزن مناسب برای کودکان و نوجوانان دشوار است، زیرا تفسیر محاسبات شاخص توده وزنی بدن، به عوامل مختلفی مانند وزن، قد، سن و جنس بستگی دارد. پس با این تفاصیل، چگونه می‌توان تشخیص داد کودک یا نوجوان اضافه‌وزن یا چاقی دارد؟ برای کمک به حل این معضل، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) استفاده‌از تست چاقی  BMI را برای غربالگری اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۹ سال توصیه می‌کند. برای کودکان زیر ۲ سال، باید به نماد خارجی استاندارد WHO مراجعه شود. با تمام این‌ها، اگرچه BMI برای غربالگری اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود اما یک ابزار تشخیصی چاقی نیست. نهایتا برای تعیین این‌که آیا کودک چربی اضافی دارد یا خیر، ارزیابی بیشتر توسط یک متخصص تغذیه کارآزموده موردنیاز است.

پزشکان چگونه از BMI استفاده می کنند؟

BMI ابزار دقیقی برای تشخیص کمبود یا اضافه وزن نیست، اما می‌توان وزن کودک و فرد بالغ و مشکلات مرتبط با اضافه وزن را با استفاده از آن پیش‌بینی کرد.

اگر شخصی BMI بالا یا پایین داشته باشد، پزشک می‌تواند دیگر شاخص‌ها را نیز در نظر بگیرد، مانند:

  • اندازه‌گیری ضخامت پوست که نشان می‌دهد چه مقدار چربی در بدن افراد بالغ یا کودکان وجود دارد.
  • ارزیابی رژیم و فعالیت فیزیکی
  • صحبت درباره وجود سابقه خانوادگی، مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی و دیگر مشکلات سلامت
  • توصیه دیگر ارزیابی‌های مناسب جهت سنجش سلامت فرد

پزشک یا متخصصان سلامت پس از دریافت این نتایج می‌توانند رژیم و برنامه ورزشی مناسب افراد را توصیه کنند.

پزشک یا متخصصان سلامت، می‌توانند رژیم و برنامه ورزشی مناسب افراد را توصیه کنند.

چرا باید BMI بدن را محاسبه کنیم؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است به خطرات BMI (بی ام آی) کم یا زیاد و فواید BMI نرمال توجه شود.

خطرات BMI بالا 

وزن اضافی تاثیرات منفی زیر را روی بدنمان دارد:

  • شدت کار کردن قلب را افزایش می‌دهد.
  • فشار خون، کلسترول و سطوح تری‌گلیسرید را بالا می‌برد.
  • لیپوپروتئین با تراکم بالا (HDL) یا سطح کلسترول خوب را پایین می‌آورد.
  • خطر ابتلا به دیابت و دیگر مشکلات سلامت را زیاد می‌کند.

انستیتوی ملی دیابت، گوارش و بیماری‌های کلیوی اعلام کرد اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زیر را افزایش دهد:

  • فشار خون بالا
  • دیس لیپیدمی (که شامل LDL یا کلسترول بد بالا HDL یا کلسترول خوب پایین یا سطح بالای تری‌گلیسرید می‌شود)
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • سکته مغزی
  • بیماری کیسه صفرا
  • آرتروز
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی
  • برخی از سرطان ها از جمله آندومتر، سرطان سینه و روده

خطرات زیادی برای سلامتی کودک یا نوجوان چاق در طول کودکی و بزرگسالی او وجود دارد. درست مانند بزرگسالان چاق، اضافه وزن نیز در کودکی و نوجوانی نیز می‌تواند موجب بروز مشکلات مختلف از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و آپنه خواب شود. انجمن قلب آمریکا اعلام کرده کودکانی که BMI بالایی دارند بیشتر در خطر آسم، اعتماد به نفس پایین و استرس روانی هستند.

خطرات BMI پایین

درحالی‌که BMI بالا ممکن است نشانگر افزایش خطر برای سلامتی باشد، (Body Mass Index)BMI پایین نیز می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات مربوط به سلامتی باشد. افرادی که طبق مقیاس تست چاقی BMI دچار کمبود وزن باشند، مستعد ابتلابه موارد زیر هستند:

  • بیماری قلب و عروقی
  • افسردگی
  • مشکل در باردار‌شدن
  • پوست خشک
  • ریزش مو
  • قاعدگی نامنظم (در زنان)
  • سوءتغذیه
  • پوکی استخوان
  • سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی ضعیف، یکی از خطرات BMI پایین است.

مزایای یک BMI طبیعی

 

 

 

تثبیت وزن جدای از کاهش خطر مشکلات سلامتی، این مزایا را نیز در پی دارد:

  • کاهش درد مفاصل و عضلات
  • افزایش انرژی و قابلیت شرکت در فعالیت‌های بیشتر
  • بهبود تنظیم مایعات بدن و فشار خون
  • کاهش فشار روی قلب و سیستم گردش خون
  • بهبود الگوی خواب

بهترین راه‌ها برای کاهش BMI

تاکنون حتما متوجه شده‌اید که BMI بالا تا چه حد می‌تواند برای بدن مشکل ساز باشد و چه بیماری‌هایی را به دنبال دارد. اما آیا روش‌هایی برای کاهش BMI وجود دارد؟ بله. با انجام روش‌های زیر می‌توانید میزان BMI خود را پایین بیاورید.

برنامه غذایی منظم واصولی

یک برنامه غذایی کاهش وزن سالم سرشار از مواد مغذی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل‌ها، دانه‌ها، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش وزن انجام دهید، کم کردن مقدار قند در برنامه غذایی است. دنبال کردن یک برنامه غذایی سالم، مزایای فراوانی برای سلامتی به همراه دارد از جمله کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و کاهش التهاب در بدن.

داشتن یک برنامه غذایی سالم برای کنترل شاخص توده بدنی ضروری است.

یک برنامه غذایی سالم، بیشتر تمرکزش روی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل‌ها، روغن زیتون و ماهی‌های چرب است. در چنین برنامه‌هایی مقدار مصرف گوشت قرمز و شیرینی‌ها کم می‌شود. این غذا‌ها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند فرد را برای مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه دارد و برای بدن، مواد مغذی سالمی را فراهم کند.

ورزش

هر ورزشی مفید است حتی اگر نتیجه مستقیمی بر کاهش وزن نداشته نباشد. با این حال بهترین روش برای کاهش (Body Mass Index)BMI اضافه کردن ورزش به یک برنامه غذایی سالم و متعادل است. اضافه کردن فعالیت بدنی به  برنامه روزانه و محدود کردن ساعات یک جانشینی می‌تواند برای سلامت مفید باشد. ورزش‌های هوازی با شدت متوسط، بالا و قدرتی همگی برای افزایش سطح سلامت بدن مفید هستند. این ورزش مقدار زیادی کالری می‌سوزانند و ورزش با شدت متعادل می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند. ورزش‌های ترکیبی با شدت بالا همچنین مقدار کالری بیشتری می‌سوزاند و در پی انجام‌شان میزان سوخت و ساز تا چند ساعت بعد، بالا باقی خواهد ماند.

در طول کاهش وزن، انجام ورزش‌های قدرتی می‌تواند مقدار بافت عضلانی را افزایش دهد و آنها را جایگزین چربی‌ها کند. به خاطر داشته باشید داشتن BMI در محدوده سلامت تنها شاخصه سالم بودن نیست. می‌توانید مقدار زیادی چربی بدنی داشته باشید و همچنان در محدوده BMI معمولی باقی بمانید. برای کمک به حفظ بافت عضلانی و کاهش چربی‌ها، ورزش‌های قدرتی را به برنامه کاهش وزن خود اضافه کنید

ایجاد تغییرات سالم در زندگی

برای اینکه BMI خود را برای مدت‌ها پایین نگه دارید، باید تغییراتی ایجاد کنید که اثرات طولانی مدت داشته باشند. برنامه‌های غذایی سخت و محدود شاید خیلی سریع وزنتان را پایین بیاورند اما معمولا این کاهش وزن مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند.

تغییر عادات غذایی و ورزش بهترین راه برای کاهش BMI است. برای تغییر اساسی در سلامت باید تغییرات زیادی انجام دهید. BMI یکی از ابزارهای سنجش سلامت است، اما زمانی جواب می‌دهد که با چندین آزمایش و اندازه گیری دیگر همراه شود. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند عادات خود را به مرور تغییر دهید و به آرامی آنها را تبدیل به تعهدهای طولانی مدت کنید.

کلام آخر

شاخص توده بدنی BMI(Body Mass Index) برابر با وزن فرد بر حسب کیلوگرم  تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر است. BMI بالاتر از ۳۰ می‌تواند نشان‌دهنده چاقی بالا و خطر ابتلابه دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و بیماری‌های قلب و عروق باشد. در محاسبه (بی ام ای )BMI اگرچه محدوده‌های وزنی که ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود، بررسی می‌شوند، اما چاقی یا سلامتی بدن فرد را نمی‌توان به‌طور قطعی با کمک این ابزار تشخیص داد.

محاسبه شاخص توده وزنی به این دلیل مهم است که کمبود یا اضافه‌وزن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری درپی داشته باشد. بااین‌حال، (Body Mass Index)BMI یک ابزار دقیق محاسبه وزن نیست، چون براساس ساختار بدنی مردانه طراحی شده است و در آن بافت و توده عضلانی، توده چربی، استخوان‌بندی، نژادها، جنسیت و سن موردتوجه قرار نگرفته است که فقدان این موارد موجب نقص در عملکرد نهایی این ابزار شده است. به‌همین دلیل است که افرادی مانند ورزشکاران یا زنان نمی‌توانند دقیقا مطمئن باشند که آن‌چه شاخص توده وزنی نشان می‌دهد، برای آن‌ها از صحت کافی برخوردار باشد. علاوه‌براین، محاسبه شاخص توده وزنی برای کودکان و نوجوانان نیز به تفسیر صدک‌های وزنی متناسب با سن و جنسیت خود آن‌ها بستگی دارد.