۰ نفر

۱۰ واقعیت تلخ از جهان که باید بدانید!

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 716253
۱۰ واقعیت تلخ از جهان که باید بدانید!

حدود ۴۵۰ میلیون کودک در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض آسیب‌های شدید یا خیلی شدید ناشی از آب قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هر ساله ممکن است میلیون‌ها نفر بر اساس بلایای طبیعی که به سبب این تغییرات اقلیمی به وجود می‌آیند در دنیا کشته شوند. از خشکسالی‌های بسیار طولانی گرفته تا طوفان‌های مخربی که بعضا اخبار آن از نقاط مختلف مخابره می‌شود، همگی نشات گرفته از همین تغییرات اقلیم در دنیاست. 

تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط زیست ایران و دنیا بسیار زیاد بوده، به نحوی که بسیاری از گونه‌های جانوری در خطر انقراض قرار گرفتند و همین مورد سبب شد تا در سالیان گذشته به موضوع حقوق بشری تبدیل بشود. 

تغییرات اقلیمی در جهان از زمان صنعتی شدن کشور‌های بزرگ در جهان آغاز شد. از همان دوره تا الان بسیاری از زیستگاه‌های طبیعی دچار برخی تغییرات شدند. گرسنگی و سوء تغذیه و تبعیض در تامین نیاز‌های ابتدایی زندگی و مرگ سالانه عده زیادی از کودکان جهان در اثر نبود آب و غذای سالم٬ جهان نامطلوبی برای جماعت زیادی فراهم کرده است.

زمانی که هوای کره زمین گرم‌تر شود، حیوانات و باقی موجودات زنده به سختی می‌توانند آب و غذای مورد نیاز خود را برای ادامه زندگی پیدا کنند. طبق تحقیق دانشمندان در صورت ادامه این شرایط به احتمال زیاد حداقل ۵۵۰ گونه حیوانی در چند سال اخیر ممکن است جان خودشان را از دست دهند.

تغییرات اقلیمی چیست؟

آب و هوای کره زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی در حال نوسان و گرمتر شدن است. اکنون یونیسف، اعلام کرده است:تغییرات اقلیمی در الگو‌های آب‌وهوا اخلال ایجاد کرده و منجر به حوادث شدید آب‌وهوایی، دسترسی غیرقابل‌پیش‌بینی به آب، تسریع کمبود آب و آلودگی منابع آبی می‌شود. این عوامل می‌تواند مقدار و کیفیت آبی را که کودکان برای بقا نیاز دارند به شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

امروزه، تغییر در اقلیم عمدتا از طریق تغییر در وضعیت آب مشاهده می‌شود. میلیون‌ها کودک در خطر قرار دارند.

۱. رویداد‌های آبی شدید و تغییرات در الگو‌های چرخه آب، دسترسی به آب آشامیدنی سالم به‌ویژه برای کودکان آسیب‌پذیر را سخت‌تر ساخته است.

۲. حدود ۷۴ درصد از بلایای طبیعی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ با آب مرتبط بودند که شامل خشکسالی‌ها و سیلاب‌ها می‌شود. تغییرات اقلیمی تنها دلیل برای توضیح چرایی تکرار و افزایش شدت این بلایاست.

۳. حدود ۴۵۰ میلیون کودک در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض آسیب‌های شدید یا خیلی شدید ناشی از آب قرار دارند. این بدین معناست که این کودکان آب کافی برای رفع نیازهای‌شان را در اختیار ندارند.

۴. زمانی که بلایا رخ می‌دهند می‌توانند تمام منابع آبی را تخریب یا آلوده سازند و بدین ترتیب خطر شیوع بیماری‌هایی که به ویژه کودکان در برابر آن‌ها آسیب‌پذیر هستند، مانند وبا و حصبه، افزایش می‌یابد.

۵. افزایش دمای هوا می‌تواند منجر به ظهور عوامل بیماری‌زای مرگباری در منابع آب شده و بدین‌ترتیب نوشیدن این آب برای افراد خطرناک شود.

۶. آب آلوده تهدیدی بزرگ برای زندگی کودکان است. بیماری‌های مرتبط با آب و فاضلاب یکی از مهمترین دلایل مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال است.

۷. روزانه بیش از ۷۰۰ کودک زیر پنج سال از اسهال مرتبط با کمبود آب، فاضلاب یا بهداشت فردی جان خود را از دست می‌دهند.

۸. تغییرات اقلیمی استرس آبی – محدودیت شدید در منابع آبی – را افزایش داده و منجر به رقابت و حتی مناقشه بر سر آب می‌شود.

۹. تا سال ۲۰۴۰، تقریبا یک نفر از هر چهار کودک در مناطقی زندگی خواهند کرد که دچار استرس آبی بسیار شدید است.

۱۰. افزایش سطح آب دریا‌ها باعث افزایش نمک در آب شیرین شده و منابع آبی که میلیون‌ها نفر به آن وابسته هستند را به خطر می‌اندازد.

تغییرات اقلیمی هر روز رخ می‌دهد. ما باید دست به کار شویم و آب بخشی از راه‌حل است.

انطباق با تأثیرات آبی تغییرات اقلیمی از سلامت کودکان محافظت کرده و زندگی آن‌ها را نجات خواهد داد. استفاده بهینه‌تر از آب و حرکت به سمت سیستم‌های آبی بهره‌مند از نیروی خورشیدی، میزان گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش داده و از آینده کودکان بیشتر مراقبت خواهد کرد.

جهان باید رویکردی هوشمندانه در قبال مسئله آب داشته باشد. هر کس باید نقش خود را ایفا کند و هیچکدام نمی‌توانیم بیش از این منتظر بمانیم.