۰ نفر

هشدار جدی نسبت به بیابانی شدن استان های کشور

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۰۳
کد خبر: 715917
هشدار جدی نسبت به بیابانی شدن استان های کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: نگهداشت درخت از کاشت آن بسیار مهمتر است و در مراحل انجام کاشت یک درخت، سهم تولید آن ۲۰درصد، سهم کاشت آن ۱۰درصد و ۷۰درصد آن به امر حفاظت و نگهداشت درخت مربوط می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباسعلی نوبخت امروز در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع ایران که در باغ گیاه شناسی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع  برگزار شد، ابتدا به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و افزود: این طرح توانست یک جریان فکری مناسبی را در کشور راه‌اندازی کند، به‌گونه‌ای که توجه به منابع طبیعی با مطرح شدن این طرح روز به روز بیشتر شده است.

وی افزود: با مطرح شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت، انتقادهای زیادی متوجه سازمان منابع طبیعی شد و ما از تمامی کسانی که اقدامات این سازمان را نقد می‌کنند، تشکر می‌کنیم زیرا هیچ کاری در ابتدا بی اشکال نیست و نقدها و راهکارها می‌تواند نقشه راه منابع طبیعی در ادامه این مسیر باشد.

نوبخت به وضعیت اقلیمی  کشور اشاره و اظهارکرد: کانون‌های بحرانی  بیابان در کمتر از دو دهه از ۶ میلیون هکتار به بیش از ۱۴ میلیون هکتار رسیده و استان‌های بیابانی کشور نیز از ۱۲ استان به ۱۹ تا ۲۰ استان افزایش یافته است و این رخداد یک هشدار جدی برای سرزمین و محیط زیست ماست.

وی افزود: عوامل مختلفی سبب تخریب منابع طبیعی می‌شود و اگر به‌درستی عوامل شناسایی نشود، در جراحی طبیعت موفق نخواهیم بود. کشور پنج منطقه رویشی دارد و بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی که برخی از آن‌ها منحصر به ایران است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به آسیب آفات به منابع طبیعی گفت: زاگرس ۶ میلیون هکتار جنگل دارد و سطح قابل توجهی از آن مرتع است و بحران آفت جنگل‌ها را تهدید می‌کند. آفت جوانه خوار یک بار می‌آید و برگ‌خوار چند بار فعالیت می‌کند که این تکرار باعث ضعیف شدن گیاهان می‌شود. با مشورت گیاه‌پزشکان از محلول بی خطری استفاده می‌شود تا از گسترش آن جلوگیری شود اما چاره کار نیست.

وی ادامه داد: در استان چهار محال و بختیاری ۳۵۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۳۵ هزار هکتار آن درگیر آفت است همچنین از ۳۵ هزار هکتار فقط ۱۰۰۰ هکتار آن در دستور کار کنترل آفت قرار دارد و حدود ۶۰ درصد ۳۵ هزار هکتار در آن کشاورزی انجام می‌شود که سموم این محصولات خود به موضوع دامن زده‌اند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: جوانه‌خوار و برگ‌خوار در ابتدا آفت نبودند، وقتی طغیان کردند حیات درختان را با خطر مواجه کردند. اگر سایر خسارت‌ها را پیرامون زاگرس و هیرکانی در کفه ترازو بگذاریم ۳۰ درصد مشکلات را مجموعه‌های تحقیقاتی حل می‌کنند.

وی تاکید کرد: نیاز است متن تحلیلی توسط محققان آماده شود و به آگاهی سران سه قوه و رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ منابع طبیعی برسد تا راه حل اساسی ارائه شود.

نوبخت با بیان اینکه سطح پوشش جنگلی و بیابانی کشور مناسب نیست، اظهار کرد: تمام نوسانات طبیعی زمینه ساز مشکلات نیستند و انسان‌ها در این باره آسیب‌های بسیاری به طبیعت و محیط زیست وارد کرده‌اند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی مخالف توسعه عمرانی نیست، گفت: ظلم بسیاری به جنگل‌های هیرکانی و زاگرس شده است و احداث سدها و توسعه عمرانی باید بر اساس مطالعات علمی انجام شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی نوبخت در پایان گفت: برگزاری همایش و نشست‌های علمی برای حفظ منابع طبیعی به شرط آنکه اقدامات انجام شده برآورد شود و خروجی داشته باشد مفید است در غیر این صورت بیشتر گفتاردرمانی خواهد بود.