۰ نفر

حال «ایران» چطور است؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۲۸
کد خبر: 713620
حال «ایران» چطور است؟

وضع یوز ماده «ایران» خوب است و مشکل خاصی گزارش نشده است. تمام تمهیدات ممکن بر اساس نظرات تیم کارشناسی و دامپزشکی در جلسات متعدد، پیش‌بینی شده و قطعاً نتایج حاصله هر چه که باشد از درگاه سایت سازمان حفاظت محیط زیست به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: با توجه به پیگیری‌های رسانه‌ای، دوستداران و مردم علاقه‌مند به محیط زیست و حیات وحش، به استحضار می رساند که تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر روی مسائل حفاظتی زیستگاه گونه‌ها و در خصوص یوزپلنگ، پیگیری امور جاده میامی به سبزوار و مسائل زیستگاه توران است و امیدواریم که در خصوص زیستگاه یوز اتفاقاتی خوب را رقم بزنیم.

در توضیح این معاونت با بیان اینکه در خصوص پروژه تکثیر در اسارت هم در حال حاضر وضع یوز ماده ایران خوب است و مشکل خاصی گزارش نشده است، آمده است: تمام تمهیدات ممکن بر اساس نظرات تیم کارشناسی و دامپزشکی در جلسات متعدد، پیش‌بینی شده و قطعاً نتایج حاصله هر چه که باشد از درگاه سایت سازمان حفاظت محیط زیست به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح کرده است: بدیهی است پروژه تکثیر، یک کار علمی و جانبی برای حفظ ژنوم گونه است که براساس یک برنامه تدوین شده و با دقت دنبال خواهد شد ولی اولویت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از زیستگاه است.

ضرورت تسریع در ایمن‌سازی جاده میامی به سبزوار

همچنین حسن اکبری؛ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تصمیمات خوب و مثبتی برای ایمن‌سازی محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی در محور میامی سبزوار گرفته شده است، اظهار کرد: متأسفانه در طول ۱۰ سال گذشته ۹ قلاده یوزپلنگ در محور میامی به سبزوار تلف شدند و سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۹۴ پیگیری های مستمری برای ایمن سازی این جاده انجام داد تا در فروردین ماه سال جاری وزارت راه و شهرسازی پای کار آمده است.

وی افزود: در هفته گذشته یک جلسه فوری با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم و پس از بازدید میدانی جاده میامی به سبزوار، خوشبختانه تصمیمات خوبی برای ایمن‌سازی گرفته شده و اقدامات اولیه کوتاه مدت در بازه زمانی مشخص آغاز شده است.

اکبری تصریح کرد: از مجموعه این اقدامات، فعال‌سازی و افزایش تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و اعمال محدودیت و کاهش سرعت بود که قرار شده است ظرف یک ماه آینده جانمایی آن انجام شود ضمن اینکه در طول این مدت پلیس راه به صورت ویژه در این مسیر برای کنترل سرعت به صورت دستی اقدام می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در خصوص آرام‌سازی و آشکارسازی محور هم تصمیم بر این شد که خط‌کشی‌های برجسته عرضی، شیارهای عرضی، چشم گربه‌ای ساده و فلش‌دار، نقوش ایمنی سطح جاده و چراغ چشمک زن برای هشدار در طول روز و شب در جاده نصب شود.

اکبری گفت: استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و ساماندهی تابلوهای موجود در حاشیه جاده در دستور کار است و قرار شد تا سازمان محیط زیست با تهیه محتوای مناسب در خصوص اهمیت حفاظت یوز و زیستگاه یوز آسیایی، مطالب را در اختیار اداره کل شهرسازی استان سمنان برای نصب در جایگاه موجود قرار دهد.

وی در خصوص روشنایی محور هم تصریح کرد: در نقاط دارای اولویت که مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست است به طول ۱۰ کیلومتر روشنایی اجرا خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فنس‌کشی حاشیه جاده هم گفت: در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده که فنس‌کشی جاده انجام نخواهد شد درحالی که در جلسه فی مابین سازمان و وزارت راه و شهرسازی با توجه به ابهامات و سوالات مطرح شده، مقرر شد که در جلسه کارشناسی بین دو دستگاه، موضوع از لحاظ فنی بررسی و تصمیم‌گیری نهایی با قید فوریت، انجام شود.