۰ نفر

«امید» و «رویا» مهاجرت کردند

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 704812
«امید» و «رویا» مهاجرت کردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از پایان زمستان‌گذرانی امید و رویا در تالاب بین‌المللی فریدونکنار خبر داد و گفت: درنای امید پس از ۱۳۰ روز و درنای رویا پس از ۳۴ روز زمستانگذرانی، تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، عطاالله کاویان اظهار کرد: صبح امروز یکشنبه چهاردهم اسفندماه، درنا‌های امید و رویا به اتفاق هم و به صورت مشترک تالاب بین‌المللی فریدونکنار را به قصد مهاجرت به سمت سیبری ترک کردند.

وی با یادآوری اینکه درنای امید در ۵ آبان ماه امسال وارد تالاب فریدونکنار شده بود، افزود: این پرنده، امروز ۱۴ اسفند یعنی پس از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی تالاب را ترک کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: درنای امید سال گذشته در ۷ آبان‌ماه وارد تالاب فریدونکنار شد و ۱۷ اسفندماه معادل ۱۳۱ روز در تالاب فریدونکنار زمستان‌گذرانی کرده بود. درنای رویا در ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تالاب فریدونکنار انتقال یافت و پس از ۵ روز اقامت در سازه موقت، در ۱۱ بهمن‌ماه رهاسازی شد.

وی بیان کرد: "رویا" در این مدت کاملاً به صورت هماهنگ و مشترک با درنای امید بود و هدف سازمان حفاظت محیط زیست و تمام تلاش‌های همکارانمان در اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز این بوده که پروژه انتقال رویا را به گونه‌ای مدیریت کنیم که از ورود تا نگهداری و ایجاد شرایط مناسب برای زمستان‌گذرانی برای او مهیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: هدف نهایی این بود که مهاجرت آن‌ها به صورت مشترک اتفاق بیفتد، لذا از این بابت شکرگزار خدای متعال هستیم و امیدواریم بازگشت مجدد آن‌ها را نیز شاهد باشیم تا این رویداد مهم محیط زیستی موفقیت مضاعفی داشته باشد.

وی بیان کرد: پایش‌های انجام‌شده توسط محیط‌بانان نشان می‌دهد که مسیرهای پروازی رویا در مجموعه تالاب فریدونکنار، ازباران، سرخرود و شهر محمودآباد بوده است.

کاویان با اعلام اینکه گشت و پایش‌ها در طول مسیر پروازی این دو پرنده ادامه دارد، از هماهنگی با محیط زیست در استان‌های گیلان و اردبیل و سپس با کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه از طریق ارتباطات بین‌المللی برای رصد این دو همسفر خبرداد.

وی با قدردانی از مردم مازندران در میزبانی شایسته  از "رویا و امید" اظهار کرد: به این جهت که رویا یک گونه پرورشی بوده و ممکن است در طول مسیر پروازی به اتفاق امید در مناطق تالابی توقف داشته باشد لذا از نزدیک شدن به این پرنده‌ها به قصد عکس‌برداری، شکار و یا تیراندازی خودداری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: هرگونه حرکتی که برخلاف قواعد محیط زیستی در رابطه با درناهای سیبری در توقفگاه‌های احتمالی دیده شد، مردم عزیز بلافاصله به نزدیک‌ترین اداره یا واحد محیط‌بانی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند تا در تکمیل پرونده با توجه به اینکه برنامه مدونی داریم، اقدامات لازم صورت بگیرد.

"رویا" درنای ماده که در راستای حفظ مسیر پروازی در گله غربی درنا‌های سیبری از ۶ بهمن امسال توسط مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک از طریق قطر وارد ایران و سپس تالاب بین‌المللی فریدونکنار شده بود، امروز پس از ۳۴ روز زمستان‌گذارنی، به اتفاق "امید" برای بازگشت در فصلی دیگر، با تالاب فریدونکنار خداحافظی کرد.