۰ نفر

محمد مدادی:

تصویر منتشر شده از پوست کنی یوز مربوط به«پیروز» نیست

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳
کد خبر: 704756
تصویر منتشر شده از پوست کنی یوز مربوط به«پیروز» نیست

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در مورد تصویر منتشر شده در فضای مجازی تحت عنوان تشریح و کالبدشکافی پیروز توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، محمد مدادی گفت: این تصویر مربوط به چهار سال پیش است و مربوط به کالبدشکافی پیروز نبوده بلکه متعلق به پوست کنی یوز نر بالغی است که  در آبان ماه سال 97 در جاده های شهرستان جاجرم در پناهگاه حیات وحش میاندشت در اثر تصادف تلف شد و پس از انتقال به تهران در کارگاه تاکسیدرمی سازمان، تاکسیدرمی شد.

وی افزود: همانگونه که در تصویر مشخص است این تصویر به هیچ وجه مربوط به کالبدشکافی نبوده بلکه پوست کنی نمونه تلف شده برای تاکسیدرمی را نشان می دهد و وجود اختلاف ظاهری یوز موجود در تصویر با پیروز هم مشهود است. کالبد شکافی پیروز نه در محل کارگاه تاکسیدرمی بلکه در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان توسط متخصصین دامپزشکی و پاتولوژیست ها و با حضور همزمان تاکسیدرمیست مجرب انجام شد تا علاوه بر بررسی های پزشکی، لاشه نیز برای تاکسیدرمی مناسب از سلامت کامل برخوردار باشد.  

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، مدادی تصریح کرد: تاکسیدرمی گونه های تلف شده به منظور حفظ و نگهداری آنها در موزه ها و استفاده آموزشی و پژوهشی امری مرسوم و پذیرفته شده است که این امر در مورد پیروز هم  در حال انجام است. ضمن آنکه نمونه های سلولی پیروز هم جهت استفاده در پروژه های احتمالی در آینده برای تکثیر آزمایشگاهی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور منتقل شده است.