۰ نفر

خبر خوش برای اصفهانی ها / آب زاینده رود فردا به ۳۳ پل می رسد

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 700639
خبر خوش برای اصفهانی ها / آب زاینده رود فردا به ۳۳ پل می رسد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: پس از افزایش خروجی سد زاینده‌رود، رسیدن جریان آب به کلانشهر اصفهان حدود ۴۸ ساعت زمان می‌برد و پیش بینی می‌کنیم حدود عصر یا غروب شنبه این رودخانه در شهر جاری باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  محمود چیتیان روز جمعه گفت: خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه قبل از نیمه شب پنجشنبه افزایش یافت.

وی درباره میزان افزایش آب رها شده در رودخانه اضافه کرد: این مقدار با احتساب خط قرمز آب آشامیدنی لحاظ خواهد شد.

سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان روز گذشته اعلام کرد: خروجی سد زاینده‌رود با هدف بازگشایی این رودخانه حدفاصل سد چم آسمان تا شهرستان اصفهان و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان این خطه افزایش خواهد یافت و این تصمیم با توافق نمایندگان صنف کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای گرفته شده است.

هم اکنون میزان ورودی آب به سد زاینده رود ۱۵ متر مکعب بر ثانیه، خروجی آن ١٠.۵ متر مکعب بر ثانیه و حجم مخزن سد حدود ۱۴۹ میلیون متر مکعب است.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد چم آسمان در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع باز تکرار می‌شود.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به شمار می‌رود.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.