۰ نفر

جدیدترین خبرها از سه توله یوزپلنگ مشاهده شده در سمنان

۳۰ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۰
کد خبر: 696188
جدیدترین خبرها از سه توله یوزپلنگ مشاهده شده در سمنان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: سن سه توله یوز تازه مشاهده شده در محور عباس‌آباد - میامی این استان توسط محیط‌بانان منطقه حدود ۱۰ ماه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بهرامعلی ظاهری ابراز داشت: تصاویر این سه توله یوزپلنگ همراه مادر مستندسازی شد، اما به دلیل کیفیت پایین تصاویر هنوز مشخص نیست که از یوزهای شناسنامه‌دار هستند یا خیر، اما شادابی و سلامت توله‌ها به طور کامل مشهود است.

وی یادآور شد: مشاهده یک ماده یوز به همراه سه توله آن خبر خوشی برای محیط‌زیست و این گونه در خطر انقراض است و بر اساس مشاهده‌ها سه توله‌ که به طور کامل بزرگ‌ شده و استقلال غذایی خوبی دارند، به ثبت رسیده‌اند؛ این خبر می‌تواند یک نوید خوب باشد.

توله‌یوزهای مشاهده شده تا یکسال و نیم دیگر به استقلال در زندگی می‌رسند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود توله‌ یوزپلنگ‌ها از یک سال و نیم دیگر به استقلال زندگی برسند.

وی ادامه داد: شناسایی یوزپلنگ‌ها از طریق خال‌ها و ردیف خال‌های موجود بر روی بدنش انجام می‌شود که اکنون کیفیت تصویر پایین و امکان شناسایی نیست.

ظاهری با اشاره به سابقه متعدد تصادف یوزپلنگ‌ها در شَمحور پر سانحه عباس‌آباد- میامی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان، تصریح کرد: به دلیل اینکه یوزها در محور پر تصادف میامی عباس آباد به سر می‌برند، اکنون محیط‌بانان در منطقه حضور داریم و با نورافکنی (روشن‌سازی) و تردد در این مسیر تلاش می‌شود تا از یوز ماده و سه توله حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یوز ماده و سه توله یوزپلنگ آن در حال گذر از منطقه آزاد عباس‌آباد به منطقه حفاظت‌ شده توران بودند، گفت: در صورت ورود به منطقه حفاظت‌ شده توران، از طریق دوربین‌های تله‌ای نصب‌شده می‌توانیم آنها را شناسایی کنیم.

یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی با خط و خال‌های سیاه روی صورت و پوستش شناخته می شود و بر پایه گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند.

هم‌اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و برای حفظ این امنیت و زیستگاه باید بیش از پیش تلاش کرد و نتیجه تلاش‌ها در حفظ یوزپلنگ آسیایی پیدا شدن ۲ توله یوز ماده در طبیعت توران است که امیدها برای تغییر سرنوشت انقراض این گونه ارزشمند را جانی دوباره داد.

یوزپلنگ‌ایرانی، نگین حیات وحش کشور را بشناسیم

یوزپلنگ ایرانی به عنوان سومین گربه سان زیبای آسیایی شناخته می شود که در آستانه انقراض قرار دارد و بیم آن می رود که برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان این گونه جانوری را از دست بدهد و اینگونه محیط زیست و گنجینه حیات وحش کشور دچار نقصانی بزرگ شود و از این رو یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون حضورشان منحصر به نواحی بیابانی ایران و پارک ملی توران شده ‌است.

به گفته کارشناسان یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال را دارند.

یوزپلنگ دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.

به گفته لوری مارکر که سال‌ها تجربه مطالعه در مورد زندگی یوزپلنگ‌ها را دارد، این حیوانات ترکیبی از سرعت و شکوه هستند و از دست دادن زیرگونه‌های یوزپلنگ در حیات وحش می‌تواند ضربه‌ای غیرقابل تصور باشد.

یوزپلنگ آسیایی در دوره تولگی تا سه‌ماهگی دندان شیری در می‌آورد و بر اساس جوانه دندان، سن توله یوزپلنگ تخمین زده می‌شود و از هفت ماهگی به بعد دندان‌های شیری جای خود را به دندان دایمی می‌دهد و خلاصه اینکه این جانور تجلی سرعت و شکوه است.

پارک ملی توران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، در شهرستان شاهرود استان سمنان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی روی زمین است.

هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ و یک قلاده یوزپلنگ ماده آذر امسال در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.