۰ نفر

خراسان جنوبی میزبان کدام گونه های جانوری است؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبر: 616859
خراسان جنوبی میزبان کدام گونه های جانوری است؟

از حدود ۱۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشور، ۳۲۷ گونه در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:بر اساس آخرین بررسی و ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبیگزارش های کارشناسی از حدود ۱۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشور، ۲۲۸ گونه پرنده (۵۰ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۹ گونه پستاندار (۱۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۷ گونه خزنده (۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص) و ۳ گونه دوزیست یعنی حدود ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.

اسدالله حاتمی با اشاره به این که خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی‌های فراوان دارای طیف گسترده ای از اکوسیستم ها و زیستگاه هاست افزود:به منظور حفاظت از این تنوع زیستی، زیستگاه‌های مستعد استان در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب انتخاب و تا حد توان حفاظت و حراست می شوند.

وی گفت:اگر چه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته و در سال‌های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم، ولی عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی‌های طولانی و مکرر در کنار بهره برداری بی رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:از طرفی چرای بیش از ظرفیت مراتع، صدمات زیادی را به جوامع گیاهی وارد کرده و از سویی دیگر شکار و تله گذاری غیر مجاز نیز جمعیت حیات وحش جانوری را به شدت کاهش داده و بسیاری از آن‌ها را در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار داده است.

حاتمی با اشاره به ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش  گفت: سازمان ملل متحد با هدف افزایش توجه و آگاهی‌های عمومی نسبت به گونه‌های گیاهی و جانوری در طبیعت جهان، از سال ۲۰۱۴، سوم مارس (۱۲ اسفند) را به عنوان «روز جهانی حیات وحش» معرفی کرده است.

حاتمی افزود: بر همین اساس از کشور‌ها خواسته شده تا بر اساس اهمیت گونه‌های مختلف حیات وحش (گیاهی و جانوری) اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز انجام دهند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هر ساله در استان به مناسبت گرامیداشت این روز اقداماتی نظیر بازدید رایگان از گنجینه تنوع زیستی استان، برپایی نمایشگاه عکس از حیات وحش استان در محل اداره کل، برگزاری وبینار آموزشی، نشست با سمن‌ها و فعالان حوزه محیط زیست استان، برگزاری جلسه شورای پژوهشی، مکاتبه با آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت برنامه شاد برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این مناسبت برنامه ریزی و انجام می شود.