۰ نفر

مصوبات شیفت اول از سومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲؛

تعیین نحوه اخذ بهای آب تحویلی به صنایع و معادن آب بر / وزارت جهاد کشاورزی متولی آبرسانی به عشایر شد

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۲۰
کد خبر: 703508
تعیین نحوه اخذ بهای آب تحویلی به صنایع و معادن آب بر /  وزارت جهاد کشاورزی متولی آبرسانی به عشایر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) هشتم اسفند ۱۴۰۱، شیفت اول از سومین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ تا پایان تبصره ۹ از بخش درآمدی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس از روز شنبه ۶ اسفند، بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را آغاز کرده و تاکنون تا تبصره ۸ پیش رفته اند.

تا پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند ع تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند.

ساز و کار اخذ بهای آب تحویلی به صنایع و معادن آب‌بر تعیین شد

بر اساس بند ع تبصره ۸ لایحه؛ بهای آب تحویلی/برداشتی رشته فعالیت‌های صنایع و معادن آب بر از منابع آبی، در پایان زمان‌بندی ابلاغ شده، معادل متوسط بهای تمام شده طرحهای ‌اجرائی جایگزین تأمین و بر اساس آخرین فهارس بهای ابلاغی در محدوده استقرار صنایع تعیین می‌گردد. در پایان زمان‌بندی ابلاغ شده وزارت نیرو مجاز است صد درصد بهای آب را از این صنایع و معادن دریافت نماید. شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صنایع و معادن مشمول این بند در دریافت تسهیلات و مزایده استفاده از پساب در اولویت می‌باشند. کلیه منابع حاصله به حساب درآمد شرکت مدیریت منابع آب ایران نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند ف تبصره ۸ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«ف- در راستای حفاظت از محیط زیست کشور و حفظ انفال کشور، سازمان محیط زیست کشور از پرداخت هفتاد درصد(%۷۰) هزینه دادرسی دعاوی معاف می‌باشد.»

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به این بند، با پیشنهادات حذف این بند و همچنین پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه که در آن سازمان محیط زیست بطور کامل از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف می‌شد، مخالفت کردند.

وزارت جهاد کشاورزی متولی آبرسانی به عشایر شد

وزارت جهاد کشاورزی با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی موظف شد تا با همکاری وزارت نیرو آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری هر کدام که کمتر است برای جامعه عشایری تامین نماید.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل برای الحاق بندی به تبصره ۸ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

«وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت نیرو، آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر را با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری هر کدام که کمتر است برای جامعه عشایری تامین نماید و به خانواده‌های عشایری در محل اسکان آنها تحویل دهد.»

تعیین نحوه محاسبه عوارض مالکان زمین‌هایی که به محدوده شهر ملحق می‌شود

 نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، با پیشنهاد الحاقی جعفر قادری به تبصره ۸ لایحه بودجه سال آتی موافقت کردند.

بر اساس این پیشنهاد الحاقی؛ بند ف تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تنفیذ می‌شود.

بر اساس بند ف تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱، در برخورد با مالکان زمین هایی که در طرح های بازنگری و یا الحاق به طرح های جامع، هادی و تفصیلی شهرها توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان و یا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اراضی آن ها به محدوده شهر ملحق می شود، پس از ابلاغ طرح تفصیلی شهرها در صورت عدم نیاز به تفکیک زمین، صرفا بر اساس تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها مصوب ۱۳۶۷/۸/۲۹ عوارض آنها محاسبه و در صورت نیاز به تفکیک زمین، صرفا به موجب ماده۱۰۱ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۶/۴/۱۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی با آن ها برخورد می شود.

خیرین طرح‌های آبرسانی روستایی از امتیازات مالیاتی برخوردار شدند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند الحاقی ۱ تبصره ۸ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

« بند الحاقی ۱- کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین در پروژه(طرح)های آبرسانی روستایی با تایید وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود. در کمک‌های غیرنقدی بهای کالا یا خدمات و عوارض و مالیات ارزش افزوده پرداختی بابت پروژه‌(طرح)های مزبور با تایید وزارت نیرو، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی خواهد بود.»

مجوز مجلس به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برای اخذ تسهیلات تا سقف درآمد اختصاصی خود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی اجازه دادند تا سقف درآمد اختصاصی خود در سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک ها در سال آینده اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجبس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(دوشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بندهای الف و ب تبصره ۹ لایحه را به شرح زیر به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف تبصره ۹؛ به دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری دولتی اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

بر اساس بند ب تبصره ۹؛ ‌صددرصد (۱۰۰%) وجوه اداره ‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود.

شرکت‌ها و بانک‌ها مکلف به واریز۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود به صندوق شورای عالی علوم شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند د تبصره ۹ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند د تبصره ۹؛ شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل ‌شصت درصد (۶۰%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج ‌درصد (۲۵%)، به حساب صندوق ‌شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.

در صورت واریز نشدن وجوه مربوطه در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته دولت به خزانه داری کل کشور، به خزانه داری اجازه داده می شود رأساً مبلغ مربوطه را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند. این مبالغ برای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و جهاد دانشگاهی مازاد بر درآمد اختصاصی پیش بینی شده آنها در این قانون محسوب می شود. کاهش اعتبارات هزینه امور پژوهشی شرکت ها، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ممنوع است و هر ساله به میزان رشد اعتبارات این دستگاه ها افزایش می یابد.

پایان هفتمین جلسه جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

محمد باقر قالیباف با اعلام پایان جلسه علنی نوبت صبح امروز گفت که جلسه علنی نوبت دوم مجلس ساعت ۱۴ آغاز می شود.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٢ در بخش درآمدی پرداختند و تا پایان تبصره ۹ مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.