۰ نفر

مصوبات شیفت سوم از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲؛

عوارض صادراتی محصولات کشاورزی آب بر نیم درصد شد / ساز و کار مجلس برای کنتوردار شدن چاه های کشاورزی

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۲۹
کد خبر: 703451
عوارض صادراتی محصولات کشاورزی آب بر نیم درصد شد / ساز و کار مجلس برای کنتوردار شدن چاه های کشاورزی

ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس از روز گذشته بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده را آغاز کرده و تاکنون تا تبصره ۸ لایحه پیش رفته اند.

تا پایان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس روزانه در سه شفیت برگزار خواهد شد.

سازوکار مجلس برای توسعه روش‌های آبیاری نوین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز مجلس بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند الف تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف تبصره ۸؛ تبصره ذیل ‌بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات آن در سال ۱۴۰۲ تنفیذ می‌گردد و دولت مکلف است اعتبار طرح های ذیل برنامه های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ را ‌به‌عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند.

بر اساس تبصره ذیل بند ب ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، برای توسعه روش های آبیاری نوین، بازسازی و نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع حداقل هشتادوپنج‌درصد(۸۵%) هزینه‌ها به‌عنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تأمین و پرداخت می‌شود.

سازوکار مجلس برای کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کنتور دار شدن چاه های کشاورزی شرکت های آب منطقه ای را مکلف کردند تا از مصرف کنندگان آب کشاورزی از چاه های مجاز فاقد کنتور هوشمند معادل دو برابر ظرفیت پروانه بهره برداری آن ها و از چاه های دارای کنتور هوشمند مبالغ معینی را دریافت کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند ب تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند.

در بخش درآمدی بند ب تبصره ۸ لایحه آمده است که؛ شرکت های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند برای شمارشگر(کنتور)دار شدن چاه ها با توجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی مناطق مختلف کشور از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی برای چاه های مجاز فاقد شمارشگر (کنتور) هوشمند بر اساس دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آنها و برای چاه های مجاز دارای شمارشگر بر اساس برداشت مجاز از آنها، به ازای هر متر مکعب برداشت آب از آبخوانها معادل سیصد (۳۰۰) ریال دریافت و به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

درخصوص چاه های غیرمجاز وفق بند «هـ» ماده (۴۵) قانون توزیع عادلانه آب نسبت به مسلوب‌المنفعه نمودن این چاه‌ها اقدام و جریمه مربوط به میزان برداشت آب تا زمان انسداد چاه در صورت کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی (استراتژیک) کشور به ازای هر متر مکعب حداکثر مبلغ سه‌هزار (۳.۰۰۰) ریال و در غیر این‌صورت به ازای هر متر مکعب آب حداکثر مبلغ شش هزار (۶.۰۰۰) ریال متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل ابلاغی توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود دریافت و به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

شرکت های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند از محل منابع داخلی خود و با استفاده از اعتبارات طرحهای تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب شمارشگرهای حجمی و هوشمند آب کشاورزی مجاز اقدام کنند و اصل مبلغ تسهیلات پرداختی را بدون هیچ‌گونه سود ‌به‌صورت اقساط با زمانبندی که به‌تصویب‌ وزارت نیرو می‌رسد از کشاورزان صاحب این چاهها دریافت کنند.

عوارض صادراتی محصولات کشاورزی آب‌بر نیم درصد شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) مجلس، و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲،  بندهای (د) و (و) تبصره ۸ لایحه را به شرح زیر تصویب کردند.

د- به‌منظور حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی کشاورزی و غذایی آب بر را اخذ و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۴۷ واریز نماید.

و- ‌به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف اعتبارات ابلاغی ردیف ذی‌ربط ذیل سرفصل ۵۵۰۰۰۰ جدول شماره (۹) را بابت بدهی صندوق بیمه کشاورزی به بانک کشاورزی ناشی از تکالیف قانونی دولت در بیمه کشاورزی که به تأیید مجمع عمومی صندوق و بانک کشاورزی و سازمان حسابرسی رسیده باشد، پس از دریافت شناسه تعهد از سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور، ‌به‌عنوان بدهی دولت به بانک کشاورزی منظور نماید.

تعرفه آب کشت‌های گلخانه‌ای به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌شود

نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) مجلس و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲، دو بند (ح) و (ی) تبصره ۸ را به شرح  زیر تصویب کردند.

ح- به‌منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان اجازه داده می‌شود بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره‌برداران شن و ماسه (با به‌کارگیری پیمانکاران دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی و رعایت ملاحظات محیط زیستی و حقوق ذی‌نفعان واگذار نماید. درصورت وصول درآمد مازاد بر عملیات تعیین شده در قرار داد، منابع حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود.

ی- تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و شهرک‌های کشاورزی به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌گردد.

پایان دومین روز بررسی جزبیات بودجه ۱۴۰۲

دومین روز و ششمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ به اتمام رسید.

علی نیکزاد رییس جلسه علنی‌ نوبت سوم امروز (یکشنبه) مجلس با اعلام پایان جلسه گفت که نشست بعدی مجلس فردا برای ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه تشکیل می شود.

نمایندگان مجلس در نشست نوبت سوم امروز به بررسی تبصره ۸ در بخش درآمدی پرداخته و تا بند (ی) را تصویب کردند.