۰ نفر

مصوبات شیفت سوم از اولین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲؛

ساز وکار افزایش پلکانی نرخ آب بها در سال ۱۴۰۲ تعیین شد / برخی نهادها و سازمان ها مشمول بخشودگی مالیاتی شدند

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۲۵
کد خبر: 703249
ساز وکار افزایش پلکانی نرخ آب بها در سال ۱۴۰۲ تعیین شد / برخی نهادها و سازمان ها مشمول بخشودگی مالیاتی شدند

سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جلسه علنی نوبت سوم امروز ( شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت سوم امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح امروز بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا بخش درآمدی تبصره ۵ لایحه پیش رفته اند.

مجوز مجلس به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای صدور اوراق مالی اسلامی در سال ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)و شرکت های وابسته  و تابعه را مجاز دانستند تا سقف یکصدهزار میلیارد ریال در سال آتی اوراق مالی اسلامی منتشر کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز ( شنبه) مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی ۵ تبصره ۵ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۵ تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ ‌ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و شرکت های وابسته و تابعه مجازند تا سقف یکصدهزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال اوراق مالی اسلامی براساس توافقنامه‌ای که با وزارت امور اقتصادی و دارایی امضاء می‌کند، منتشر نماید.

ساز وکار افزایش پلکانی نرخ آب بها در سال ۱۴۰۲ تعیین شد

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو در سال آتی موظف است به ازای فروش هر مترمکعب آب شرب تا دو برابر بیش از الگوی مصرف ۱۵ درصد و  برای مشترکانی که بالاتر از دو برابر الگو، مصرف دارند به میزان ۳۵ درصد نرخ آب بها را افزایش دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز ( شنبه) مجلس، بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را بررسی کرده و بند الف و بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ الف- ‌وزارت نیرو از طریق شرکتهای آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر نرخ آب‌بها به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیش از الگو پانزده درصد (۱۵%) نرخ آب‌بها را افزایش دهد و از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر متر مکعب مازاد، سی و پنج درصد (۳۵%) نرخ را افزایش و از آنان دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

بر اساس بخش درآمدی بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه؛ درآمدهای وصولی مرتبط به این بند به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سهم وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان حسب مورد به حساب مربوط واریز می‌شود.

حق بیمه ماهانه مشترکان گاز و برق تعیین شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بند (د) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، به استناد ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌ های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ ۳۰۰۰ ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ ۲۰۰۰ ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ۲۰ هزار ریال اخذ و ‌به‌عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل ۵۰ ‌درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف می‌باشند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

در ماده(۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) آمده است: «به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت های تابعه ذی ربط اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می گردد، اخذ و صرفاً جهت بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت های بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند.»

عوارض مصرف برق در سال آینده مشخص شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بند ج تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰ /۸ /۱۳۹۴ به میزان ۱۰ ‌درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۶۶ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود. مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه‌های کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

در ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق کشور آمده است: «دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرحهای توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرحهای مذکور هزینه  می شود.»

معافیت واحدهای مسکونی کمیته امداد و سازمان بهزیستی از پرداخت حق بیمه انشعاب برق

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بندهای (ه) و (و) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

هـ- در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب ۵/۸ /۱۳ ۹۹ حداکثر حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در سال ۱۴۰۲ مبلغ یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود که سهم مالکان به میزان سالیانه دویست و چهل هزار (۲۴۰.۰۰۰) ریال توسط وزارت نیرو از طریق درج در قبوض برق واحدهای مسکونی دریافت و به حساب صندوق مذکور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مالکان واحدهای مسکونی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سایر افرادی که از پرداخت ناتوان هستند، معاف از پرداخت این حق بیمه هستند.

و- نرخ تعرفه شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود. معادل یک در هزار مالیات و عوارض ارزش‌افزوده وصولی از طریق سامانه مؤدیان به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۹ واریز می شود.

مجلس برخی نهادها و سازمان‌ها را مشمول بخشودگی مالیاتی کرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بندهای (ح) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در مورد اشخاص موضوع بندهای (ط)، (هـ)، (ک)، (د)، (ی)، (ح) و فعالیت‌های قرآنی موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم که به علت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا دفاتر و اسناد و مدارک حسب مورد برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۹ مشمول برخورداری از معافیت یا نرخ صفر مالیاتی نشده‌اند، با دریافت اظهارنامه مالیاتی و دفاتر و اسناد و مدارک در سال ۱۴۰۲، نسبت به اعمال معافیت یا نرخ صفر مالیاتی برای مواردی که تمام مالیات هر سال از سال‌های مذکور آنها کلا پرداخت نشده است، اقدام و کلیه ‌جریمه‌های پرداخت نشده (اعم از قابل بخشودگی و غیرقابل بخشودگی) اشخاصی که نسبت به پرداخت مالیات اقدام نموده‌اند مورد بخشودگی قرار دهد.

در بندهای (ط)، (هـ)، (ک)، (د)، (ی)، (ح) و فعالیت‌های قرآنی موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم نهادها و سازمان های مشمول معافیت مالیاتی آمده است.

برخی از پلتفرم‌های داخلی معاف از مالیات شدند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بندهای (ط) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

تخفیف ۵۰ درصدی حق انشعاب برای مدارس و خوابگاه‌های متاهلی خیرین ساز

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بندهای (ی) و (ک) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

ی- آن بخش از کالاها و خدمات شرکتهای ایرانی طرف قرارداد با شرکتهای خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکتهای پیمانکاری خارجی را در طرحهای مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌نمایند با تصویب شورای اقتصاد، مشمول تبصره (۳) ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۱۴۰۰ می‌باشند.

ک- به وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند،  به مدارسی و خوابگاههای متأهلی که حداقل ۵۰ درصد آن توسط خیرین ساخته می‌شود، تا ۵۰ درصد تخفیف برای حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر (کنتور) آب، گاز و فاضلاب، افزایش جریان الکتریکی(آمپراژ) و حق وصل شمارشگر برق ارائه نماید.

واردات آمبولانس از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امشب (شنبه)، بند (م) تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاههای علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان ساز با مجوز وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

همچنین بند (ل) تبصره ۶ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

پایان‌ اولین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲

اولین روز و سومین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٢ دقایقی پیش به پایان رسید.

محمد باقر قالیباف با اعلام پایان جلسه نوبت سوم مجلس برای بررسی جزییات لایحه بودجه گفت که جلسه بعدی فردا (یکشنبه) تشکیل می شود.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز وارد بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه ١۴٠٢ شده‌اند و در سه نوبت تبصره های ١ تا ۶ را بررسی کردند.