۰ نفر

بررسی بودجه سال آینده آغاز شد؛

مصوبات شیفت اول از اولین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸
کد خبر: 703212
مصوبات شیفت اول از اولین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

مخالفت با افزایش سهم صندوق توسعه ملی/ تعیین سهم دولت از درآمدهای نفتی/ تعیین سقف منابع حاصل از صادرات نفت و ... از جمله مصوبات امروز (شنبه) ششم اسفند ۱۴۰۱، شیفت اول از اولین روز از بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جلسه نوبت صبح امروز وارد بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سه شیفت شدند و کار خود را با رسیدگی به بخش های درآمدی بودجه آغاز کردند.

در جریان بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی این پیشنهاد را مطرح کرد که سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۲ درصد شود.

این درحالیست که در لایحه دولت آمده است که «سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۰ درصد» تعیین می‌شود.

در ادامه جلسه،‌ مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام مخالفت خود با این پیشنهاد گفت: با افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، درآمد دولت کم می شود.

در نهایت پس از بررسی های لازم درباره این پیشنهاد، نمایندگان با افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی مخالفت کردند.

در مصوبه ای دیگر نیز مجلس سهم دولت از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۲ را مشخص کرد.

نمایندگان در ادامه بررسی های مربوط به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی و خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها را تعیین کردند.

از طرف دیگر به شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت اجازه داده شد تا فرآورده نفتی حاصل از افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان را تا سقف ۲۳۰ میلیون یورو به فروش برساند.

همچنین با تصویب بندهای دیگری از تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، وزارت نفت موظف شد مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاهها و شرکتهای پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی دریافتی از آنها را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی دریافت کند.

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح امروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان وزارت نفت را مکلف کردند که سال آینده معادل ۲۵ همت قیر رایگان در اختیار دستگاه های اجرایی قرار دهد.

بر این اساس وزارت نفت باید مابه التفاوت قیمت هر تن هفتاد و پنج میلیون ریال با میانگین وزنی ماهانه قیمت های معاملاتی مواد اولیه (وکیوم باتوم) در بورس را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پخش و پالایش جبران و اعمال حساب نماید. در صورت کاهش قیمت قیر ، مقدار قیر تحویلی به دستگاه های موضوع این بند افزایش می یابد.

در بخش دیگری از این جلسه،‌ علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار هم در تذکر شفاهی خطاب به رییس جمهور  گفت: بنده در مجلس در مورد عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی به شما مطالبی را عرضه کردم اما هیچ اتفاقی نیفتاد. آقای رییسی تیم اقتصادی شما بدون برنامه و ضعیف است؛ این موضوع را جدی بگیرید، تا کی مردم تاوان سوء مدیریت و ناکارآمدی مسئولان را بدهند.

لازم به ذکر است، پیش از آغاز جلسه علنی نوبت صبح امروز و به دنبال افزایش قیمت ارز و سکه و تحولات بازار، نمایندگان در جلسه ای غیر علنی با حضور مخبر معاون اول رییس جمهور، خاندوزی وزیر اقتصاد و فرزین رییس بانک مرکزی به بررسی تحولات بازار ارز پرداختند.

در توضیح مباحث مطرح شده در این جلسه سید نظام‌الدین موسویسخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: مقرر شد که کمیته هماهنگی با حضور نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت و سایر دستگاه‌های مربوطه شکل بگیرد.

محمدباقر قالیباف هم با اشاره به اهمیت مسائل ارزی در کشور، تاکید کرد که نیازمند یک هماهنگی جدی و قوی بین مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز هستیم.

رییس مجلس همچنین ضمن تبریک و تهنیت فرا رسیدن میلاد با برکت امام حسین (ع) و روز پاسدار به ملت شریف ایران اسلامی و پاسداران جان برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: سپاه پاسداران چشم و چراغ ملت ایران و ضامن امنیت و آرامش این آب و خاک و مایه دلگرمی مستضعفان سراسر جهان است.

محمد باقر قالیباف با صدا درآوردن زنگ پایان اولین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس، درگذشت همسر شهید مطهری را تسلیت گفت و اعلام کرد: ادامه نشست علنی مجلس  از ساعت ۱۴ از سر خواهد گرفته شد