۰ نفر

طرح مجلس برای جایگزینی مشوق های زائد بانکی با مشوق های بورسی

۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸
کد خبر: 702122
طرح مجلس برای جایگزینی مشوق های زائد بانکی با مشوق های بورسی

مهدی طغیانی گفت: تامین مالی در بازار سرمایه به نسبت بازار پول دشوارتر و گران‌تر شده است. درصدد آن هستیم که هر آنچه از چالش‌ها و عوامل درونی بوده را رفع کنیم، به طوری که مشوق‌های زائد در شبکه بانکی، جایگزین مشوق‌ها در بازار سرمایه شود. در راستای حل این چالش، طرحی در آستانه مطرح شدن در صحن علنی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش سالانه انجمن مالی ایران، اظهار کرد: انگیزه بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری منابع داخلی خود کاهش یافته و شاید تمایل به صرف بخشی از این منابع در سرمایه‌گذاری غیرمولد داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی تشریح کرد: تامین مالی در بازار سرمایه به نسبت بازار پول دشوارتر و گران‌تر شده است؛ بنابراین برای بنگاه‌ها به صرفه‌تر است که بدهکار شوند. البته محدودیت منابع و سایر چالش‌هایی همچون اعتبارسنجی و وثایق از محدودیت‌های بازار پول است.

طغیانی با تاکید بر اینکه مجلس دو اقدام اساسی را در دستور کار دارد که کمک تمامی مسئولان را می‌طلبد، گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات بر سوداگری) با هدف محدود کردن بازارهای غیرمولد و پرهزینه شدن سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد در ارز، طلا و ملک و همچنین رفع موانع سرمایه‌گذاری‌های مولد به جد در دستور کار باید قرار بگیرد.

وی افزود: فقط ۳۲ کشور در جهان قانون مالیات بر عایدی سرمایه ندارند؛ طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از موتورهای ایجاد تورم همین بازارهای سوداگرانه است، به طور نمونه در مقاطع خاصی میانگین تورم تجمیعی ملک بالغ بر دو برابر متوسط تورم عمومی بوده که بیانگر اخلال در این حوزه است.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اولویت دوم مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: طرح تامین مالی تولید در اقتصاد ایران دومین اولویت در اقدامات مجلس است؛ درصدد آن هستیم که هر آنچه از چالش‌ها و عوامل درونی بوده را رفع کنیم، به طوری که مشوق‌های زائد در شبکه بانکی، جایگزین مشوق‌ها در بازار سرمایه شود. در راستای حل این چالش، طرحی در آستانه مطرح شدن در صحن علنی است.