۰ نفر

عضو کمیسیون شوراها در گفت و گو با اقتصاد آنلاین؛

نباید بودجه طوری باشد که ۲۰۰ هزار تومان در جیب مردم بگذاریم، اما از طرف دیگر ۲۰۰ هزار تومان از جیب آنها برداریم!

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶
کد خبر: 700327
نباید بودجه طوری باشد که ۲۰۰ هزار تومان در جیب مردم بگذاریم، اما از طرف دیگر ۲۰۰ هزار تومان از جیب آنها برداریم!

نایب رییس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: متاسفانه ما کارکرد برنامه ششم را در کشور ندیدیم. یعنی بودجه سنوات گذشته خیلی متکی به برنامه ششم نبود که این ایراد جدی برای ساختار برنامه کشور است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ محمدحسن آصفری، نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص بررسی بودجه قبل از برنامه هفتم توسعه بیان کرد: بهتر بود برنامه اولویت قرار می‌گرفت و بودجه کشور براساس برنامه نوشته می‌شد.

وی در ادامه توضیح داد: با این حال کشور نمی‌تواند بدون بودجه باشد. لذا به جهت اینکه در دو دوازدهم و سه دوازدهم اصولاً شفافیت وجود ندارد و مورد دستکاری قرار می‌گیرد، برهمین اساس مجلس بنا بر درخواست دولت وقت ارائه برنامه را برای ۶ ماه تمدید کرد. از این رو اول بودجه رسیدگی می‎شود و بعد برنامه در دستور کار قرار می‎گیرد.

این نماینده ادعا کرد: ولی خیلی تفاوت ندارد که اول بودجه رسیدگی شود یا برنامه، زیرا متاسفانه ما کارکرد برنامه ششم را در کشور ندیدیم. یعنی بودجه سنوات گذشته خیلی متکی به برنامه ششم نبود که این ایراد جدی برای ساختار برنامه کشور است.

در ادامه آصفری مطرح کرد: ما اعتقاد داریم که برنامه‎های کشور باید براساس شکل‌گیری دولت و مجلس باشد. الان ما در سال سوم مجلس هستیم و اگر برنامه هفتم بیاید نیز مجلس بعد می خواهد بر روی همین برنامه کار کند و بالطبع ایراداتی ممکن است به این برنامه داشته باشد. در واقع یک ناهماهنگی بین برنامه، بودجه و مجلس ایجاد می‎شود. همزمان وقتی مجلس‌ها شکل می‌گیرند باید برنامه هم تصویب شود تا حداقل قوانینی که مجلس می‌خواهد تصویب شود، در راستای برنامه خودش باشد. 

در مورد افزایش قیمت‌ها در بودجه ۱۴۰۲، این نماینده اشاره کرد: ما اعتقاد داریم هر گونه افزایش در قیمت‌ها برای مجموعه‌های مختلف می‌تواند باعث تورم در جامعه شود. همچنین اعتقاد داریم بودجه نباید طوری نوشته شود که فشار به مردم وارد شود. در واقع از یک طرف ۲۰۰ هزار تومان در جیب مردم بگذاریم و از طرف دیگر ۲۰۰ هزار تومان از جیب آنها برداریم. باید بودجه تورم را کاهش دهد. همچنین سعی کنیم بودجه عملیاتی شود و تراز محقق شدن آن بیشتر باشد. از سوی دیگر عدم محقق شدن را پیش‌بینی کنیم که حداقل تصمیماتی نگیریم که بودجه محقق نشود.